11. Golfmatka Pattayalle Thaimaahan
01.12.-28.12.2015, viikko 1

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen.
    Matkareitti: lento Helsinki - Bangkok, taksi Bangkok - Pattaya, henkilöauto Pattaya - Kiarti Thanee Country Club, taksi Kiarti Thanee Country Club - Bangkok, lento Bangkok - Helsinki
    Pelatut kentät: Plutaluang Navy Golf Course (3), Mountain Shadow Golf Club (2), Bangpra Golf Club (2), Pleasant Valley Country Club, Greenwood Golf & CC, Crystal Bay Golf Club, Eastern Star Country Club,Silky Oak Country Club, The Emerald Golf Club, Pattavia Century Country Club, Parichat Golf Links, Kiarti Thanee Country Club.
    Olen päivittänyt myös erilliset sivut Golfista Pattayalla. Vilkaiskaapa sitäkin!

Viikko 1 Viikko 2 Viikko 3 Viikko 4

Alkusanat

Tämän matkan oli mielessä jo keväällä, koska edellisestä Pattayan reissusta tuli syksyllä kuluneeksi jo 3 vuotta ja uusia kenttiäkin on tullut pari kappaletta. Koska olin jo eläkkeellä, voimme huoletta suunnitella pitempääkin matkaa. Ari ja Anne olivat kavereittensa Marjatan ja Raulin kanssa suunnittelemassa Pattayan reissua joulukuuksi ja niinpä mekin päädyimme joulukuuhun. Tumppi oli lähdössä samoihin aikoihin Tigerin kanssa, mutta muita ei nyt ollutkaan lähdössä.

Bangkokin lennosta odoteltiin tarjoushintoja ja syyskuussa tulikin Finnairilta tarjous hintaan 595 euroa. Se hinta oli voimassa kuitenkin vain 14.9. asti ja matkan piti tapahtua ennen joulukuuta. Joulukuulle kuitenkin hinta oli 635 euroa, joten varasin lennot 13.9.2015. Marraskuussa tuli tarjous matkustusluokan korotuksesta ja tartuimme siihen menomatkan osalta.

Tällä kertaa päätimme kokeilla condo-asumista ja kyselin kämppää Augielta View Talay 5:stä sekä suoraan View Talay 7:n nettisivulta 14.9.2015. Sieltä tulikin Seaboard Propertiesilta parempi tarjous, joten päädyimme siihen. Siinä oli kuitenkin mahdollisuus asua vain 26.12. asti, mutta se kelpasi. Hinta oli 27000 bahtia + sähkö ja loppusiivous n. 3500 bahtia. Maksu piti suorittaa heti ja siinä tuli hieman ongelmia, koska Kirkkonummen Osuuspankki vaati vastaanottopankilta IBAN-koodia, jota ei Thaimaassa kuitenkaan käytetä. Ison Omenan Osuuspankissa kuitenkin maksu onnistui täyttämällä valuutansiirtokaavake. View Talay 7 kuitenkin vaati maksusta ”bank split-kuittia”, jota en kuitenkaan pankista saanut. Kaikki kuitenkin selvisia tiiviin mail-vaihdon jälkeen. Viimeiseksi pariksi päiväksi varasin lodgen Bangkokista lentokentän lähellä olevalta Kiarti Thanee Country Clubilta. Sieltä varasin myös yhden golfkierroksen. Hintaa tuli niille yhteensä 9400 bahtia.

Matkan kesto oli 4 viikkoa ja pelasimme 5 kertaa viikossa. Pari ylimääräistä vapaapäivää kuitenkin pidettiin. Golfia pelattiin 18 kierrosta 14 eri kentällä. Uusia kenttiä tuli pelattua kaksi: Parichat Golf Links ja Kiarti Thanee Country Club.

Vielä on Pattayan läheltä pelaamatta Wangjuntrin Valley Course, Amata Spring ja Bangpakong Golfin 9-reikäinen kenttä. Lisäksi Sattahipissa on kaksi armeijan/laivaston 9-reikäistä kenttää, joten syitä uudelle reissulle Pattayalle jäi.

Tiistai 01.12.15 Kari haki meidät 14.50 ja vei Helsingin Lentoasemalle reilussa puolessa tunnissa. Sää oli puolipilvinen ja lämpötila +5 astetta. Etukäteen tehty lähtöselvitys toimi hyvin eikä tarvinnut jonottaa ja siihen auttoi myös priority-selvitys. Loungessa oltiin jo 16.00. Siellä syötiin ja otettiin pari lähtömaljaa. Alussa loungessa oli paljon porukkaa, mutta sitten tyhjeni melkein kokonaa, Koneeseen päästiin aikataulussa 18.05, vaikka bussilla mentiinkin ja Finnairin Airbus A340-300 lähti putkelta täsmälleen 18.35. Koneemme nousi ilmaan kohti Bangkokia 18.47. Lentoajaksi arvioitiin 9h 30 min.

Matka sujui business-luokassa mukavasti illallista nautiskellen ja sitten päästiinkin jo nukkumaan, vaikkei se täälläkään kovin hyvin onnistunut. Matka sujui kuitenkin hyvin. Tumppi ja Tiger lensivät Pattayalle jo 3 päivää aikaisemmin.

Helsinki - Bangkok 01.12.15
Espoossa oli hieno keli lähtiessämme matkaan. Finnairin Loungessa oli juuri tähän aikaan rauhallista. Businessluokassa matkustettiin lokoisasti.

Keskiviikko 02.12.15 Bengalin lahdella oli pilvistä, kun saimme aamiaisen 7.45. Bangkokissa oli vain vähän pilviä ja lämpötila 30 astetta, kun laskeuduimme 9.07. Passin tarkastus sujui nopeasti ja tavaratkin saatiin hyvin. Ulko-ovella 3 odotti taksikuskimme ”Mr. Esa”-lappua pidellen, haki auton parkista ja kohti Pattayaa pääsimme lähtemään 9.55.

Matka sujui nopeasti 1.5 tunnissa ja 27-kerroksisen View Talay 7:n edessä oltiin 11.30. Kyyti maksoi 1500 bahtia, kuten olimme Pimonin kanssa sopineetkin. Huoneemme 347 11. kerroksessa oli maksettu jo etukäteen ja loput 55 bahtia annettiin käteisellä. Pimonin kanssa hoidettiin tulojärjestelyt ja Seaboard Properties halusi 400 euron depositin, joka saadaan takaisin poislähtiessämme. Tavarat hilattiin huoneeseemme, jonne sähköt piti pistää päälle pääkatkaisijasta. Joitakin vikoja rekisteröitiin ja Pimon kävi tarkastamassa ne pesemässä muutamia likaisia astioita. Internet kuului hintaan ja sekin piti pyytää alhaalta. Homma toimi kuitenkin hyvin.

Pienen tavaroiden järjestelyn ja vaatteiden vaihdon jälkeen lähdimme ostamaan Seven Elevenistä paikallisen SIM-kortin puhelimeen. Se maksoi 49 bt. Numero oli 09 58560358. Sitten ajettiin baht-bussilla keskustaan ja sieltä taksilla Pattaya Sports Clubille uusimaan kortit. Hinta oli 500 bahtia. Ostimme myös 4 voucheria Pattaya Country Clubille kappalehintaan 900 bahtia ja otimme myös Pleasant Valleyn 800 bt:n voucherit, joita ei tarvinnut maksaa etukäteen. Taksi odotteli talon edessä ja sillä jatkettiin Tesco Lotus-tavarataloon North Pattaya Roadilla. Sieltä ostettiin pieni alle 500 bahtin kahvinkeitin. Beach Roadilta ajettiin Second Roadille bahtbussilla ja toisella Jomtienille (20 bath + 20 baht). Kiinalaisesta Supermarketista ostettiin leipää, paperitavaraa, voita ja vettä. Tumpin kanssa oli treffit Menuetissa, mutta hän oli myöhässä, joten käytiin maksamassa Seppälöiden varastovuokra Mai Pang Storagessa Pattaya Complex-condon takana. Tumppi tuli sitten ja päätettiin mennä syömään Surf Kitcheniin. Sitten mentiinkin jo valmistautumaan yöpuulle. Kävin kuitenkin vielä tapaamassa Thai-Finn-baarissa Lassea, joka oli käymässä Pattayalla Koratista käsin.

Päivän ylin lämpötila oli 30.8 astetta ja päivä oli aurinkoinen rannikolla, mutta sisämaassa oli ollut lähitienoolla kuulemma ukkosta.

Bangkok - Pattaya 02.12.15
Suvarnabhumin kentällä on aika mielenkiintoisen näköinen lentoasemarakennus. Seaboard Propertiesin toimistossa hoidetaan paperiasiat kuntoon Pimonin kanssa. Huoneemme oli 11. kerroksessa ja tilaa siinä oli n. 50 neliötä Hyvin siinä mahduttiin asumaan.
Ikkunastamme näkyi View Talay 7:n talojen välistä Buddha Hill. Ja New Talay 5:n vasemmalta puolelta meri ja Koh Larn. Mukavahan tuossa oli istuskella lämpimässä ihmettelemässä.
Vanhan Vivianin paikalla on nyt Kotta-ravintola, josta käsin Som järjestelee edelleen golfreissuja. Rannan suosituimmassa racintolassa Surf Kitchenissä oli jo joulutunnelmaa hyvän ruoan lisäksi.
Tumppi ja Tiger olivat kanssamme syömässä illallista suositussa Surf Kitchenissä.

Torstai 03.12.15 Aamu oli selkeä ja yön alin lämpötila oli 28.3 astetta. Herätys oli aikainen, koska vuorossa oli ensimmäinen golfkierros. Keitimme aamukahvit ja 6.55 lähdimme bägien kanssa Jomtien Plaza-condon eteen, jossa Tumppi ja Tiger jo odottivatkin. Timo ja Harri tulivat pick-upillaan 7.05 ja ajoimme Plutaluangiin. Greenfee oli 700 bt ja otimme auton, joka maksoi saman 700 bahtia. Caddymaksu oli 250 bahtia. Pelasimme Päivin kanssa kahdestaan ja pääsimme lähtemään 8.20 North-kentälle. Peli ei vielä alussa oikein kulkenut, mutta onneksi parani aika nopeasti. Toisena puolikkaana pelattiin East.

Kierros kesti meillä 2h 50min ja ehdimme Päivin kanssa hyvin syömään kao phat gait klubilla, ennen kuin muu porukka lopetti pelinsä. Sitten palasimmekin kotiin. Paluumatkalla oli pari rankkaa sadekuuroa ja Phoenixin tienhaaran paikkeilla oli paha kolari, jossa osapuolina olivat bussi ja betoniauto. Soittelin matkalla myös Lekille ja kyselin pelikyytiä perjantaille.

Kämpällä käytiin ja levättiin hetki. Sitten lähdettiin ostoksille Food Martiin. Alkoholin myynti on iltapäivällä keskeytyksissä 13.00 -17.00 asti. Huoneessamme juotiin kahvit ja sitten istuskeltiin parvekkeella ja katseltiin auringonlaskua. Sen jälkeen käveltiin condon uima-allasalueen kautta Beach Roadille. Etsiessämme parasta rahanvaihtopaikkaa, tuli pari sadekuuroa. Syömässä käytiin Silver Sand-ravintolassa. Siellä lauleli vanha tuttu trubaduuri kauniilla äänellä. Palattuamme condolle Päivi meni alakertaan hierottamaan jalkojaan. Paikka oli hyvä ja hieronta ammattitaitoista.

Päivän ylin lämpötila oli 32.6 astetta. Yleisesti ottaen sää oli erinomainen, mutta muutama sadekuuro osui kohdalle.

Pattaya - Plutaluang 03.12.15
Tiger ja Päivi odottelevat kyytiä Plutaluangiin. Plutaluangin kuvauksellinen North 3-väylä majakoineen. Vettä löytyy Pluassa muiltakin par-3-väyliltä.
Majakkaväylä näkyy hyvin myös East 5:n tiille. South 2-väylä ja griini klubilta kuvattuna Plutaluangista löytyy taulu caddyjen numeroista ja kuvista.
Auringon laskun aikaan oli kiva istuskella parvekkeella. Aurinko alkaa painua horisonttiin meren yllä. Sinne menee pilven sisään näkyäkseen taas huomenna.
View Talay 7:n uima-allas iltavalaistuksessa. Silver Sand-ravintolassa esiintyi vanha tuttu trubaduuri. Kaveri esitti rauhallisia ikivihreitä soittaen ja laulaen.

Perjantai 04.12.15 Aamulla taivas näytti melko selkeältä, mutta meren päällä oli hieman pilviä. Yön alin lämpötila oli 27.1 astetta. Herätys oli 6.30 ja ulkona kuului ukkosen jyrinää. Hieman satoi, kun Pin tuli hakemaan meitä 7.30 pelaamaan. Tumppi ja Tiger tulivat mukaan ja mentiin Mountain Shadow'n kentälle. Ruuhkaa oli ja matka kesti hieman yli tunnin, koska Pin ajoi Sukhumvit Roadia Si Rachan kautta. Tee off oli kuitenkin 9.00, joten hyvin ehdittiin. Greenfee oli 750 bt ja caddymaksu 300 bt. Tumppi otti Tigerin vuoksi auton, mutta Päivin kanssa käveltiin. Kenttä oli oikein hyvässä kunnossa.

Peli sujui alkuun taas nihkeästi, mutta parani sitten ja teimme Tumpin kanssa birkun mieheen. Caddyt hoivasivat Tigeria, joka toisella puoliskolla nukkui golfautossa. Kierros kesti 3h 45min.

Asunnolla keitettiin kahvit ja sen jälkeen tavoitettiin Anne ja Ari sekä heidän kaverinsa Marjatta ja Rauli uima-allasbaarista, jossa istuivat kavereidensa kanssa. Siinä juteltiin kuulumisista ja suunniteltiin tulevaa. Veimme pyykit Express Laundryyn, yhteen condon neljästä pesulasta ja 19.00 lähdettiin Annen ja Arin kanssa syömään. Ensin käytiin katsomassa Soi 5:llä IPGC:n Thai Cat-baari ja siitä mentiin vanhaan tuttuun Nirvana-hotelliin, jossa Moo otti meidät avosylin vastaan. Siitä paineltiin sitten Surf Kitcheniin, jossa oli valtavasti asiakkaita, mutta pöytä löytyi meille. Ruoka oli hyvää taas kerran. Seven Elevenin kautta mentiin kämpille ja otettiin yhdet GT:t loman kunniaksi.

Päivän ylin lämpötila oli 32.7 astetta.

Mountain Shadow 04.12.15
Jo klubilta näkee, että Mountain Shadow'lla on paljon palmuja pelaajien kiusana. Tumppi avaa 1. väylällä ja hyvin näyttää lähtevän kohti väylän keskustaa. Päivi valmistautuu lyömään griinille komealla 3. väylällä, joka on ensimmäinen par 5.
Tiger ja Tumppi ottivat aamiaista heti ensimmäisellä kioskilla. Päivi lyö kohti par 3:n lippua 5. väylällä, jossa on vettä pelotteena. Esankin pallo lähtee suoraan lippua kohti 6. väylällä, mutta 3 puttia tuli.
Griinien ja lampien rantaan on jätetty kiusaksi kiviä. Caddy piti hyvää huolta Tigerista, joka nukkui golfautossa. 8. tiillä piti ottaa kuvia värikkäiden kukkien keskellä.
Condomme uima-allas oli kivan näköinen päivälläkin. Iltakuva hissien luota Thappraya Roadin kaarelle. Anne ja Ari Surf Kitchenissä heti toisena iltanaan.

Lauantai 05.12.15 Nyt oli Thaimaan kuninkaan syntymäpäivä, joka on suuri juhla Thaimaassa. Aamulla 7.00 oli hieman sumuista, mutta kyllä aurinkokin rupesi paistamaan. Yön alin lämpötila oli 27.6 astetta. 11.00 mentiin alas ja kerrottiin Pimonille likaisista tyynyistä ja puuttuvasta lakanasta. Hän antoi 1000 bahtia, kun kerroimme menevämme Tesco Lotus tavarataloon. 11.10 lähdettiin hakemaan Annelle ja Arille Pattaya Sports Clubin jäsenkortit ja samalla lavataksilla ajettiin Tesco Lotukseen. Sieltä ostimme kaksi tyynyä Pimonin rahoilla. Muutakin tarttui mukaan ja ostosten jälkeen otettiin oluet kuninkaan synttäreistä huolimatta Outlet Mallin yläkerrassa.

Thepprasit Roadin lavataksilla ajettiin Thappraya Roadin kulmaan ja silloin alkoi sataa. Poikkesimme sivukadulle ja kävimme syömässä Sam's Mexican & American Grillissä. Ruoka oli erinomaista. Syötyämme kävelimme hotellille ja annoimme Pimonille vaihtorahat ja saimme lakanan. Päivi lähti heti jalkahoitoon ja keitetyt kahvit jäivät juomatta. Palatessaan Päivi otti pyykit pesulasta ja hinta oli aikalailla entisten reissujen kaltainen.

19.00 lähdettiin alas, jossa Anne oli jo ja Arikin tuli nopeasti. Marjatta ja Raulikin tulivat pian ja käveltiin syömään Silver Sandiin. Trubaduurilla oli vapaapäivä, mutta ruoka maistui. Paluumatkalla otettiin banaanipannarit Rotee Pancake-kojusta ja mentiin condoomme syömään ne. Anne ja Arikin tulivat perässä.

Päivän ylin lämpötila oli 32.2 astetta. Iltapäivällä satoi ja oli melko pilvistä. 18.00 lämpötila oli vain 27.4 astetta.

Pattaya 05.12.15
Tässä View Talay 7:n pääsisäänkäynnin edessä oli meidän normaali kohtaamispaikkamme. Lavataksilla ajettiin Pattaya Sports Clubille ja sitten Sukhumvitin Tesco Lotus tavaratalolle. Sam's Mexican Grillissä käytiin syömässä pieni lounasannos, jotta jaksetaan viettää vapaapäivää.
Pikkutemppelit ovat melkoisen kuvauksellisia ja niitähän riittää. Silver Sandissa käytiin illallisella Jatan, Annen, Raulin ja Arin kanssa. Jälkiruoaksi ostettiin banaanilettuja, jotka nautittiin huoneessamme.

Sunnuntai 06.12.15 Nyt on puolestaan Suomen itsenäisyyspäivä. Yön alin lämpötila oli 26.2 astetta. Aamulla 7.20 oli 26.4 astetta ja taivas melkein pilvetön, mutta merellä oli sumua. 8.00 mentiin alas ja Pin olikin jo odottamassa. Me neljä hypättiin kyytiin ja portilla oli lisää 4 suomigolfaria pääosin Keimolasta odottamassa, mutta Tumppi ja Tiger puuttui. Toisella puolella seisoi pick-up. Tumppi oli sen pyytänyt mukaan ja niin meitä oli 10 golfaria kahdessa autossa. Eastern Stariin oli Tumppi varannut kolme lähtöä. Matka kesti alle tunnin. Greenfee oli 800 bahtia ja saimme vielä 100 bahtin ruokakupongin. Caddymaksu oli 350 bahtia. Korealaisryhmiä oli lähdössä eteen, joten matkaan pääsimme ensimmäisenä 9.40. Keli oli lämmin ja tuulta mukavasti. Kentän kunto oli hyvä, mutta peli kesti reilut 4.5 tuntia. Välipalan ja bissen jälkeen jouduimme odottelemaan, että koko poppoo ehti syödä, joten Jomtienille ehdittiin vasta n. 17.00. Matkalla satoi hiukan.

Levon ja kahvien jälkeen lähdin hakemaan Seven-Elevenistä puhelimeen lisää puheaikaa, koska se oli loppu. Katua ylittäessäni Som huusi: ”Hei Esa!”. Itse asiassa arvelinkin näkeväni Somin Kotta-ravintolan lähellä, josta käsin hän järjestää golfreissuja. Somin kanssa käveltiin sitten View Talay 7:n eteen, jossa Päivi odotteli. Annen ja Arin kanssa mentiin sitten Kottaan syömään. Ruoka oli hyvää ja valkosipulileivät, aperitiivi ja hedelmät tulivat lisukkeina. Sitten käveltiin Jomtien 2nd Beach Roadin torille, josta löydettiin suomalainen ”munkkikioski”. Siitä mentiin Samba Bananan, jota Tumppi kutsuu myös Kungin baariksi, ohi ja siellähän Tumppi ja Tigerkin odotetusti olivat. Sitten käveltiinkin jo kämpille.

Päivä oli tähän asti lämpimin, ylimmillään 33.7 astetta. Päivä oli hieno ja sadetta oli vain ihan pienen hetken matkalla kentältä pois.

Eastern Star 06.12.15
Uima-altaalla oli uimareita jo aamuvarhain. Näkymä condon 11. kerroksen länsipäästä lounaaseen. Eastern Starissa oli normaali jonotus 1. tiillä.
Tasaisella veden reunustamalla 10. väylällä lähestytään nyt griiniä. 13. väylä on se kiva par 3, joka voi herättää kauhua. Enpähän tiedä, miksi tuo "ESA" on ilmestunyt 13. väylälle.
Lootukset kukkivat hempeän punaisina. Ari ja minä caddyjen kanssa odottelemassa tiiausvuoroa. Tiger osaa käyttää kaikkia elektronisia laitteita.
Pattayallakin on nyt alkanut näkyä tuk tukeja. Suomalaisia leivonnaisia löytyy tästä kojusta torilla. Samba Banana illan hämyssä odottelee asiakkaita.

Maanantai 07.12.15 Yön alin lämpötila oli 26.9 astetta. Aamu oli selkeä ja melkein pilvetön. Herätys oli 6.15. Kahvin jälkeen valmistauduttiin tuleviin peleihin varaamalla aika täksi päiväksi Silky Oakiin. Taas oli holiday. Varasin ajat myös keskiviikoksi Bangphra'han 9.12. Nyt tuli jälleen Pin hakemaan Vanhaset ja meidät 7.30 ja matkalla Silky Oakiin pysähdyttiin Big Buddhan kohdalla kuvia ottamaan. Greenfee oli holidayn vuoksi 1000 bt, caddy 350 bt ja pakollinen auto jokaiselle 600 bt. Peliaika oli 9.15, mutta ehdimme lähtemään jo 8.55. Kenttä oli hienossa kunnossa ja tänä vuonna sinne on avattu ainakin 5 uutta väylää, jotka korvaavat vanhoja väyliä. Yhdessä paikassa oli vielä työt käynnissä. Kentällä oli nyt käytössä vain yksi kioski, mutta toinenkin oli valmistumisvaiheessa. Kierros kesti 3h 45 min ja sen jälkeen käytiin suihkussa ja syötiin normaaliin tapaan. Kämpällä oltiin 14,30.

Kävin kävelyllä hakemassa torilta munkkeja, mutta koju ei ollut vielä auki, joten ostin kahvileipää Seven Elevenistä ja condon marketista. Pyykitkin vein samalla reissulla condon Express Loundryyn. 18.00 mentiin Annen ja Arin kanssa JP Houseen, kun tavattiin Timo. Tumppi ja Tigerkin ilmestyivät sinne. Sieltä mentiin Marjatan ja Raulin kanssa syömään 6 hengen porukalla Opal Houseen. Lettukioskin kautta mentiin huoneeseemme jatkamaan illanviettoa.

Päivä oli lämmin ja ylin lämpötila oli 32.9 astetta. Tänään ei enää satanut yhtään.

Silky Oak 07.12.15
Taas kerran pysähdyttiin Big Buddhan luon kuvaamaan.
Isotöinen on tämä projekti ollut ja huimapäitä sitä tekemässä.

Anne ja Ari taustanaan Big Buddha ja alueen puisto.
Silky Oakin caddyt odottelevat kaikessa rauhassa 1. tiille lähtöä. Heti avausväylä on kauhistusta herättävä, mutta kyllä Arikin onnistui. Tällä kentällä avataan monta väylää veden yli.
Taas yksi veden ylitys ja vielä toinenkin samalla väylällä. Nyt näkyy kentän uudistustyötkin väylän vasemmalla puolella. Ei ole vettä, mutta iso ylämäki kyllä tällä par 3 väylällä 14.
Väylä 18 on aivan tämän par 3:n alapuolella. Uusi kioski on vielä viimeistelyvaiheessa. Väylä 15 on pelimiehen väylä - oikoa voi.
Tältä se näyttää tiipaikalta ja oikomishalut meni. Ari suunnittelee avaustaan 18. tiillä. Väylä on par 5. Korkea hotelli on ilmestynyt heti Pattaya Parkin taakse.
Temppelialue mäellä näkyi näin hyvin parvekkeellemme. Thappraya Roadin rannanpuoleinen pää iltavaloissa. Tämän tapaisia thaiannoksia söimme joka päivä.

Seikkailu jatkuu (viikko 2), jatkuu (viikko 3) ja jatkuu (viikko 4)