4. Golfmatka Chiang Maihin ja Pattayalle Thaimaahan
08.11. - 02.12.2002

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen, Seija Seppälä, Antti Seppälä, Riitta Carlson, Veikko Kurronen
    Matkareitti: lento Helsinki - Kööpenhamina - Bangkok - Chiang Mai, lento Chiang Mai - Bangkok, minibussi Bangkok - Pattaya, minibussi Bangkok - Pattaya, lento Bangkok - Kööpenhamina - Helsinki
    Pelatut kentät: Chiang Mai Green Valley, Lanna Golf Course, Gymkhana Golf Club, Royal Chiang Mai, Chiang Mai - Lamphun Golf Club, Phoenix Golf & Country Club, Eastern Star, Pattaya Country Club, St.Andrews 2000, Siam Country Club, Plutaluang, Green Valley, Khao Keow, Natural Park Resort.
    Olen päivittänyt myös erilliset sivut Golfista Pattayalla ja Golfista Chiang Maissa. Vilkaiskaapa niitäkin!

Perjantai 08.11.02. Matkan järjestelyt aloitettiin jo varhain keväällä. Koska mikään matkatoimisto ei tee yhdistelmämatkoja Chiang Maihin ja Pattayalle, päätimme järjestää omatoimimatkan. Matkalle olivat lähdössä Seppälän Antin ja Seijan lisäksi minä ja Päivi, sekä Veikko Kurronen ja Riitta Carlson. Koska Riitta toimii Tapiolassa Suomen Matkatoimiston konttorin vetäjänä, oli luonnollista, että hän hoitaa matkajärjestelyt. Finnairin kanssa ei päästy sopimukseen golfbägien kohtuuhintaisesta kuljettamisesta ja SAS:n lennot olivat halvemmat, päädyimme lentämään SAS:lla Kööpenhaminan kautta. Lisäksi SAS:n kanssa sovittiin, että ainakaan menomatkalla bägeistä ei tarvitse maksaa mitään. Kunnon hotellitkin saatiin sopuhintaan, joten matka oli valmis jo hyvissä ajoin ennen lähtöä. Hintaa lennoille ja 3 viikon majoitukselle kertyi 1520 Euroa, joka on hyvin kohtuullinen.

Matkaan lähdettiin 18.15, jolloin Yellow Linen keltainen minibussi tuli hakemaan meidät. Matka kentälle maksoi 18 Euroa. SAS:n luukulla ei ollut ollenkaan jonoa ja bägit saatiin sovitusti ilman lisämaksua matkalaukkujen kanssa menemään suoraan Chiang Maihin asti. Antti ja Seija jo odottelivat kentällä ja lentoa odotellessa käytiin vanhaan malliin lentoaseman irkkubaarissa. SAS:n Boeing 737 lähti n. 20 minuuttia myöhässä 21.15. Kööpenhaminassa vaihdettiin isompaan koneeseen, joka oli SAS:n Airbus 340. Lento lähti hieman myöhässä 22.15.

Helsinki 09.11.2002

Seppälät ja Päivi (oik.) odottelemassa
koneen lähtöä Seutulan irkkupubissa.

Lauantai 09.11.02. Lento Bangkokiin kesti 10 tuntia 55 minuuttia ja oli perillä 15.10. Sää oli pilvinen, mutta lämmintä oli. Don Muangin kentällä oli hyvin aikaa istahtaa Singhalle ennen siirtymistä Thain lennolle Chiang Maihin. Kone oli Boeing 777 ja sille mennessä noteerattiin kentältä myös Bhutanin lentoyhtiön Druk Airin kone. Thain lentokin oli hieman myöhässä ja pääsi lähtemään vasta 17.45. Chiang Maissa oltiin 18.40 ja tulliselvitykset sujuivat mutkattomasti ja nopeasti. Matkatavaratkin saatiin pikaisesti. Hotellista luvattua kyytiä ei näkynyt, joten otettiin minibussi, jonka katolle heitettiin bägit ja muut tavarat sisälle. Matka hotellille kesti n. 15 minuuttia ja maksoi 200 bahtia. Kuskin kanssa neuvoteltiin myös golfkyydeistä, mutta niistä ei päästy sopimukseen, koska emme tienneet matkoja kentille.

Empress Hotel Chiang Mai on 17-kerroksinen 4 tähden hotelli, josta huoneet saatiin 6. kerroksesta. Ne sijaitsivat vierekkäin ja välissä oli ovi, joka saatiin pyynnöstä auki. Parveketta ei huoneissa ollut ja aurinko paistoi päivällä huoneeseen. Niinpä lämpötiloja ei pystytty mittaamaan. Hotelli toimitti huoneeseen vedenkeittimen, joten perinteisten iltapäiväkahvien nauttiminenkin saatiin järjestykseen. Pikaisen majoittautumisen jälkeen lähdettiin tutustumaan ympäristöön ja käytiin nauttimassa iltapalaa paikallisessa kuppilassa nimeltä The Conner huoltoaseman vieressä. Hyvät nuudeliannokset maksoivat 20 bahtia ja oluet 50 bahtia. Sen jälkeen olikin yömyssyjen aika ja uni maittoi pitkän rasittavan matkan jälkeen n. 24.00.

Sunnuntai 10.11.02. Aamulla herättiin hyvissä ajoin klo 6. Aamupalan jälkeen lähdettiin kävelylle. Mentiin hotellin eteläpuolelta Ping-joen yli ja sitten käveltiin pohjoiseen päin joen toista puolta. Poikettiin myös Chiengmai Gymkhana Golf Coursella katsomassa paikkoja. Se on hyvin vanha 9-reikäinen kenttä, joka on perustettu 1898. Tämän puistokentän greenfee on arkisin 400 bahtia. Klubitalo on melko hieno ja sen edessä kentän puolella on valtava apinanleipäpuu, jonka leveys on varmaan n. 50 metriä ellei enemmänkin. Sitten käveltiin taas joen yli vanhaan kaupunkiin asti ja sieltä hotellille. Lenkin pituus oli varmasti yli 5 kilometriä.

Illalla käytiin syömässä Haus München-nimisessä Chiang Main ensimmäisessä saksalaisravintolassa. Seuraavan päivän golfreissua varten varattiin hotellista minibussi.

Chiang Mai 10.11.2002

Empress Hotel Chiang Mai on komea ja suuri ilmestys.

Chiang Main kaduilla oli paljon moottoripyöriä.

Chang kuuluu olevan Thaimaan suosituin olut eikä Anttikaan sitä ylenkatso.

Maanantai 11.11.02. Ensimmäinen pelipäivä koitti. Aurinko paistoi kuten aikaisempinakin päivinä Chiang Maissa ja lämpötila oli hieman alle 30 astetta. Hotellin minibussi tuli hieman etuajassa 9.40 ja sillä ajettiin vajaan 20 km:n matka Chiang Mai Green Valley Golf Clubille. Se on komea 18-reikäinen kenttä Chiang Main pohjoispuolella ja edestakainen kyyti maksoi 800 bahtia. Greenfee oli melko kallis 1200 bahtia ja caddie maksoi 200 bahtia. Kenttä on kyllä hyvä ja kaunis, vesiesteitä on paljon ja ne ovat osittain piilossa, joten hyvästä caddiestä oli suuri apu. Pelaajia kentällä oli kohtuullisen paljon, mutta ruuhkasta ei voinut puhua. Klubitalo on iso, lockertilat valtavat ja siistit. Caddiet osasivat kohtalaisen hyvin englantia. Baareja oli täälläkin joka 3. reiän jälkeen. Peli sujui hiukan jäykästi, mutta mukavaa se oli. Kukaan ei onnistunut vielä birkun teossa. Minibussi tuli hakemaan 15.50.

Chiang Mai Green Valley 11.11.2002

Green Valleyn klubitalo on komea ja suuri ilmestys.

Chiang Mai Green Valley on kyllä komea, mutta turhan kallis kenttä.

Siistiä on joka puolella.

Perinteisen yhteisen kahvi- ja hapankorppunautinnon jälkeen otettiin rennosti. Chiang Main hintatason todettiin olevan hieman Pattayaa edullisemman. Myöhemmin illalla käytiin syömässä pizzat Giorgion Pizzeriassa.

Tiistai 12.11.02. 9.50 aamiaisen jälkeen lähdettiin taas hotellin minibussilla kentälle. Tällä kertaa vuorossa oli Lanna Golf Course. Se on 27-reikäinen hyvin tasainen kenttä. Nyt pelattiin yhdeksiköt 1 ja 2. Jonkin verran on vesiesteitä, mutta kenttä ei ole kovin siistiksi sliipattu. Caddiet ovat iäkkäitä, sillä kenttä on avattu jo 70-luvulla ja osa varmaankin on alkuperäisiä. Ilma oli kuuma, mutta onneksi oli hieman tuulta. Pari draivia kantoi n. 280 yardia, koska kenttä oli melko kova. Pelin jälkeen syötiin klubilla kevyet ateriat ja juotiin 3 kannua olutta. Greenfee oli 800 bahtia, caddie 150 bahtia, lockerin avain ja pyyhe 20 bahtia sekä kyyti 800 bahtia.

Hotellille palattiin n. 16.30, otettiin pienet levot ja illalla käytiin yömarkkinoilla. Kojuja oli paljon ja tavara halpaa, kun osasi tarpeeksi tinkiä. Täällä oli kuitenkin paljon rauhallisempaa kuin Pattayalla. Turismi ei ole vielä paikkaa pilannut. Connerissa syötiin taas pienet thaiannokset.

Lanna 12.11.2002

Lannassakin on kivoja vesiesteitä.

Melkein kaikilla kentillä on pieniä ja suurempiakin patsaita.

Paitakaupoissa tuli vierailtua ahkerasti.

Keskiviikko 13.11.02. Aamiaisen jälkeen suunnattiin taas kentälle, nyt Chiengmai Gymkhana Golf Clubille, jonne hotellilta on matkaa linnun tietä n. kilometri. Autolla joutuu kuitenkin kiertämään ja edestakaiselle minibussikyydille kertyi hintaa 600 bahtia. Kenttä on perustettu 1898 ja se on 9-reikäinen puistokenttä. Lukuisat puut erottavat väylät toisistaan. Yleisilme ei ole kauhean siisti, mutta sen hyväksi tehdään koko ajan kovasti töitä. Kentällä ollessamme mm. jyrättiin väyliä. Klubin edessä oleva valtaisa apinanleipäpuu on tiettävästi Chiang Main vanhin puu. Greenfee oli 400 bahtia riippumatta siitä, pelasiko 9 vai 18 reikää. Me tietenkin kierrettiin kenttä kahdesti. Caddiemaksu oli 80 bahtia/9 reikää. Minulle sattui melko hyvä caddie, joka puhui englantia ja kertoi kentästä. Hän on ollut töissä 18 vuotta ja pelaa itsekin tasoituksella 20. 2 kierrosta vei aikaa vain 3 tuntia, koska minkäänlaista ruuhkaa ei ollut. Kyytiä jouduttiin sen vuoksi odottelemaan ja Antin kanssa nautittiin nuudeliannokset. Hotellille palattiin n. 15.30.

Gymkhana - Chiang Mai 13.11.2002

Gymkhanan valtava apinanleipäpuu peittää klubitalon kokonaan taakseen.

Töitä tehtiin koko ajan kentä kunnon ja ulkonäön eteen.

Saksalaisessa ravintolassa oli luotu saksalainen tunnelma.

Illalla kävin parturissa, jossa tukan leikkuu maksoi 150 bahtia. Sitten käveltiin syömään saksalaiseen Hofbräuhausiin.

Torstai 14.11.02. Päivän pelikentäksi oli valittu Royal Chiang Mai Golf Club, jonne matka kesti 45 minuuttia ja maksoi 1200 bahtia. Kenttä on erittäin hieno ja greenfee oli vain 600 bahtia, caddie 180 bahtia. Näistä syistä se oli helppo valita Chiang Main parhaaksi kentäksi. Pattaya Sports Clubin kortilla sai vielä 10 % alennuksen. Greenit olivat upeassa kunnossa ja salakavalien kaltevuuksien vuoksi vaikeat lukea. Väylät olivat kumpuilevia ja kukkia oli kentällä paljon. Baareja on vain 4-5 reiän välein. Klubitalo on hieman normaalia tavanomaisempi, mutta kaikki tarvittava sieltäkin löytyy. Pelin jälkeen syötiin klubilla pieni välipala.

Royal Chiang Mai 14.11.2002

Royal Chiang Mai on alueen paras kenttä, jos katsoo hinta-/laatusuhdetta.

Vesi on golfkentällä mukava esteettinen asia.

Chiang Mai sijaitsee korkeiden vuorten vierellä.

Hotellille tultiin n. 16.45 ja Antin kanssa käytiin nettikahvilassa lukemassa sähköpostit. Hinta oli halpa, vain 20 bahtia. Illalla syötiin thaifoodia Sugar Cane-ravintolassa. Ruoka oli hyvää ja maksoi vain 60 bahtia.

Perjantai 15.11.02. 9.10 startattiin kohti Chiang Mai-Lamphun Golf Clubia. Matkaa sinne on 25 km ja se kesti 30 minuuttia. Minibussi sinne maksoi peräti 1600 bahtia, vaikka matka on lyhyt. Selityksenä oli, että se sijaitsee Chiang Main alueen ulkopuolella. Kenttä sijaitsee kahden kukkulajonon välissä ja on melko hieno. Sen yhteydessä on myös hotelli. Greenfee oli koko matkamme suurin 1400 bahtia, caddie maksoi 190 bahtia. Kentän kunto oli hyvä ja kivoja vesiesteitä runsaasti. Reissun eka birkkukin näki päivänvalon, kun onnistuin 160 yardin par 3:lla saamaan 7 metrin alamäkiputin kuppiin. Muuten peli kulki totuttuun tapaan tahmeasti. Klubilla otettiin taas thaivälipalat ja hotellin minibussi tuli noutamaan 15.30. Kyydille, pelille ja caddielle juomarahoineen ilman tarjoiluja tuli hintaa kaikkiaan 2190 bahtia, mikä on meidän uusi Thaimaan ennätys.

Chiang Mai-Lamphun 15.11.2002

Chiang Mai Lamphun Golf Clubin kenttä on todella komea mutta turhan kallis.

Täälläkin on vettä paljon ja se lisää kentä haasteellisuutta.

Klubin ravintolasta on hieno näköala kentälle.

Hotellille tultuamme varasimme kuljetuksen lentokentälle seuraavaksi päiväksi hintaan 240 bahtia eli 60 bahtia/henkilö. Sitten aloitettiinkin vimmattu pakkaaminen. Huhkimisen jälkeen käveltiin Ping-joen rantakatua yömarkkina-alueelle ja syötiin pienessä Bon Purn-ravintolassa.

Lauantai 16.11.02. Herätys oli 6.00 aamulla ja suoritettiin pakkailun viimeistelyt. Aamiaisen jälkeen 8.10 lähdettiin Chiang Main kentälle, josta löytyi mm. siisti isolla vesiputouksella varustettu ravintola. Muodollisuudet sujuivat erittäin hyvin ja nopeasti. Tosin minulla oli griinihaarukka unohtunut taskuun ja sehän otettiin pois. Siitä kirjoitettiin kuitti, jolla sain sen takaisin Bangkokissa. Thain Airbus 300-600 lähti hieman myöhässä 10.30. Lento kesti 55 minuuttia.

Chiang Mai ja Bangkok 16.11.2002

Thain kone odottelee matkustajia Chiang Main kansainvälisellä kentällä.

Ilmasta näkee, kuinka paljon Chiang Maissa on vehreyttä.

Bangkokin lentokentällä on golfkenttä kiitoratojen välissä.

Chiangmaissa ei koko aikana satanut yhtään, vaan aurinko paistoi ja päivälämpötila oli n. 30 astetta. Yölläkään ei ollut kylmää, vaan lämpö pysytteli 20 asteen paremmalla puolella, joten varoitukset öiden viileydestä olivat ylimitoitettuja. Bangkokiin saavuttuamme lämpötila oli 32 astetta. Minibussi Pattayalle saatiin kentältä vaivatta ja hinta oli 2200 bahtia. Moottoritiemaksuja annettiin kuskille 135 bahtia. Tankkauksella ja tupakka-/ostostauolla 180 kilometrin matka kesti hieman yli 2 tuntia.

Hotelli Siam Bayshoren edessä oltiin 14.30 ja vierekkäiset huoneet saatiin 4. kerroksesta pohjoisimmasta siivestä, jossa parvekkeet olivat meren puolella. Totuttuun tapaan huoneiden välinen ovi pidettiin auki. Tavarat purettiin ja ensimmäinen homma sen jälkeen oli pyykkien vieminen Champ-pesulaan, jota käytettiin edelleenkin ahkerasti koko reissun ajan 5 vuoden kokemuksella. Sitten moikattiin pappaa ja mentiin Windy Gardeniin oluelle. Seuraavana olikin vuorossa Pattaya Sports Club, jonka uusi sijainti 3. kadulla piti tarkasti neuvoa lavataksille. Kyyti maksoi 60 bahtia. Klubin uusi toimitalohan sijaitsee Pattaya Driving Rangen vieressä 3rd Roadin pohjoispäässä. Toimisto on auki päivittäin 9.00-18.00. Jäsenkorteista maksettiin 400 bahtia ja ne saatiin heti mukaan. Sieltä ostettiin myös klubin paidat. Takaisin käveltiin ja käytiin Pattaya Opticalilla tilaamassa Antille ja Seijalle silmälasit. Rantakadulla syötiin Club 99:ssä snitselit hintaan 99 bahtia. Sitten painuttiinkin rankan päivän jälkeen pehkuihin. Päivän maksimilämpötila oli 32 astetta.

Sunnuntai 17.11.02. Yön minimilämpötila oli ollut 25 astetta. Aamupalalla meni hieman etsiskelyksi, sillä ruokien paikkoja oli muutettu entisestä. Kaikki kuitenkin löytyi. Sitten lähdettiin kävelylle. Hotellin länsipuolelle on valmistumassa uusi Bali Hai Marina, jossa on laituria 803 metriä ja komea paviljonki. Työn pitäisi olla valmis 12. joulukuuta. Seija ja Päivi kääntyivät siitä takaisin ja menivät hierojalle. Antin kanssa jatkettiin matkaa mäelle kaupunkia kuvaamaan. Radioaseman vieressä juotiin todella halvat kaljat ja sitten käveltiin alas. Päätettiin käydä tarkastamassa Happy Face, jonne matkalla yllätti ukkoskuuro. Puun alla pidettiin sadetta ja kastuttiin jonkin verran. Pizzeria löytyi ja siellä otettiin taas oluet. Suomalainen omistaja kertoi, että ketjuun kuuluu nyt 5 pizzeriaa, joista yksi on Hua Hinissä, kaksi keskustassa ja yksi Jomtienin rannalla ja sitten tämä Happy Face.

Pattaya 17.11.2002

Aivan Siam Bayshoren viereen on valmistunut uusi satama ja komea paviljonki.

Tällaisilla traktoreilla vedellään iltaisin veneitä maalle yösijalle.

Kukkulalta avautuu mainio näköala Pattayan kaupunkiin.

Hotellille palatessamme otettiin pyykit Champista. Hintaa valtavalle pyykkipussille kertyi 340 bahtia. Kahvien jälkeen Pattayalle juuri saapuneet Veikko ja Riitta tulivat käymään. He olivat lähteneet Suomesta torstaina ja olivat pari päivää Riitan töiden vuoksi Bangkokissa. Illemmalla tehtiin kävely- ja ostosretki rantakadulla. Nang Nual-ravintolassa syötiin puun alla.
Päivän maksimi lämpötila oli 29.9 astetta.

Maanantai 18.11.02. Yöllä oli lämpötila ollut minimissään 25.3 astetta. Aamupalan jälkeen odoteltiin kyytiä kentälle. Lek oli keikalla muualla, joten otettiin hotellin edestä lavataksi. Siinä odotellessamme yksi turisti lähti oikein räyhäkkäästi moottoripyörällä kaasuttelemaan, mutta ei päässyt sataa metriä, kun oli jo nurin. Kovin pahasti ei kai sattunut, koska oli pystyssä, puisteli vaatteitaan ja pyyhki veriä. Koko 6 hengen porukalla mentiin Phoenix Golf & Country Clubille, jonne kyyti maksoi 700 bahtia. Siellä pelattiin Mountain ja Lakes. Greenfee oli 500 bahtia ja caddie 200 bahtia. Caddiet olivat kivoja ja pitivät koko ajan kovaa juttua yllä, vaikka englannin kielen taito ei kovin kummoinen ollutkaan. Nyt oli Päivin vuoro tehdä birkku. Kenttä oli entisenlainen, mutta pelaajia oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Phoenix 18.11.2002

Caddyni Phoenixissa oli niin pieni, että katsoin parhaaksi kyykistyä.

Phoenixin kenttäkin on komea ja aika lähellä, joten siellä tulee pelattua paljon.

Phoenixiin pääsee kätevästi myös lavataksilla.

Paluu hotellille oli 16.20 ja kahvien jälkeen lähdettiin Pattaya Opticaliin Päivin kanssa silmälasiostoksille. Taksissa oli kiva nuori hongkongilaispariskunta, joka heitti koko matkan juttua. Bahtibussin kyydistä maksettiin 10 bahtia/henkilö. Hinta on noussut sitten edellisen reissun 5 bahtista. Antti ja Seija olivat mukana ja Seija tilasi yhdet lasit lisää. Paluumatka taas käveltiin ja käytiin suomalaisessa baarissa 2nd Roadilla kaljalla. Tankay-ravintolassa syötiin ja sen jälkeen Antti kävi valokuvausliikkeessä opettamassa, kuinka kuvat siirretään memory stickiltä CD:lle. Windy Gardenin kautta painuttiin nukkumaan.
Päivän maksimi lämpötila oli taas 29.9 astetta.

Tiistai 19.11.02. Yöllä lämpötila oli laskenut 26.0 asteeseen. Loy Krathong eli veden juhla oli koittanut. Sitä vietetään Thaimaassa joka vuosi tähän aikaan sadekauden päättymisen kunniaksi täyden kuun aikana. 9.30 Lek tuli hakemaan, kun hotellin bellpojat olivat hänelle toimittaneet sanan tilauksestamme. Koko porukalla mentiin Eastern Star Country Clubille. Kyydin hinta oli 1200 bahtia. Eastern starin greenfee oli 450 bahtia ja caddie 200 bahtia. Kenttä ei ollut kovin hyvässä kunnossa, sillä griinejä oli hiekoitettu ja osittain paikkailtukin. Joillakin paikoin oli pitkää ruohoa keskellä griiniäkin. Niitä oli myös ilmastoitu. Yksi birkku oli kuitenkin saaliina.

Eastern Star 19.11.2002

Alkuvalmisteluja kierrokselle Eastern Starissa. Caddiet odottavat kärsivällisesti.

Eastern Star on komea kenttä, mutta oli osittain korjailun alaisena.

Thaimaalaiset temppelit ovat hyvin värikkäitä, niin on tämä kiinalainenkin.

Paluumatkalla käytiin ison buddhan luona ja uudella komealla temppelialueella. Lisäksi poikettiin Thepprasit Roadin ja Sukhumvit Roadin kulmassa olevilla uusilla kauppakeskuksilla Lotus ja Outlet Mall, joista viimeksi mainitussa on myös iso golfliike.

Hotellille päästyämme lähdettiin seuraamaan Loy Krathongin aiheuttamaa hulinaa kaupungilla. Ihmisiä oli tavanomaista enemmän ja osa naisista oli pukeutunut komeisiin kansallispukuihin. Toinen toistaan näyttävämpiä kukka- ja kynttilälauttoja oli kaupan kaikkialla. Syömässä käytiin Schwartzwaldstubessa ja mentiin takaisin rannalle katsomaan, kun ihmiset lähettelivät pieniä metrin korkuisia kuumailmalyhtyjä taivaalle. Lähettämisen onnistuminen tuntui olevan kovan työn takana. Mutta sadekausi oli ohi ja vallitsi täysikuu ja taivas oli täynnä valaisevia lyhtyjä.
Päivän maksimi oli 30.0 astetta.

Loy Krathong, Pattaya 19.11.2002

Komeita kukka- ja kynttilälauttoja oli kaupan kaikkialla.

Hintakaan ei päätä huimannut, n. 4 mk eli 70 centtiä.

Monet thaimaalaiset naiset olivat pukeutuneet juhlavasti.

Keskiviikko 20.11.02. Yön lämpötila oli ollut alimmillaan 25.0 astetta. 9.00 Lek vei Seijan, Päivin ja minut Pattaya Country Clubille. Kyyti maksoi vain 600 bahtia. Greenfee oli 588 bahtia ja caddie 200 bahtia. Minulle tuli poikacaddie, joka oli ahkera ja hyvä, mutta kielitaidoton. Tuulinen sää teki pelaamisen miellyttäväksi. Klubilla tapaamani ruotsalainen mies kertoi, että Pattaya Country Clubin 3 vuoden jäsenyys maksaa 500 bahtia ja sillä saa greenfeet puoleen hintaan. Kenttä oli entisellään ja 18 lisäreikää, joiden pohjatyöt on tehty jo vuosia sitten, odottavat edelleenkin rahaa.

Pattaya Country Club 20.11.2002

Pattaya Country Clubin ensimmäisellä Väylällä on tilaa.

Kentällä on myös suuria, monimuotoisia bunkkereita.

Pientä ylikuorman makua - tyhjiä pulloja.

Hotellilla oltiin jo ennen 15.00 ja taas vietiin pyykit pesulaan. Kahvien jälkeen käytiin tarkistamassa kuvalevyke ja nettikahvilassa lukemassa ja poistamassa boxiin kertyneet sähköpostit. Sitten lähdettiinkin syömään mäen taakse Happy Faceen, jossa 3 täytteen valtavat pizzat maksoivat 200 bahtia ja olivat entiseen malliin hyvät.
Päivän lämpötila kävi 30.7 asteessa.

Torstai 21.11.02. Yön lämpötila oli ollut alimmillaan 25.0 astetta. Suuntana oli uusi kenttä St. Andrews 2000 Golf Club. Se sijaitsee Green Valleyn vieressä ja kentillä on uusi yhteinen klubitalo. Vieressä on myös golfhotelli. PSC:n greenfee oli 1000 bahtia, caddie 200 bahtia ja auto 400 bahtia. Auto pitää olla jokaisella pelaajalla. Se on varmasti ihan hyvä, sillä kentällä on korkeuseroja melkein Espanjan malliin. Tämä uusi kenttä on todella komea, mielenkiintoinen ja haasteellinen. Varsinkin 4. väylä par-6 saa housun puntit tutisemaan, sillä avauslyönnin pitää kantaa ilmassa 180 yardia veden yli. Miesten tiiltäkin koko väylän pituus on 790 yardia ja vesi ylitetään 3 kertaa! Griinit olivat erityisen liukkaita ja osittain hyvin jyrkkärinteisiä kaksitasogriinejä. Pelasimme 5 hengen ryhmänä ja se aiheutti hieman sotkua, sillä autolla ehti caddien usuttamana aina toisten tielle. Ylimääräinen lyhyt par-3:kin kokeiltiin. Siinä on pieni saarigriini eikä meistä kukaan onnistunut pääsemään sille. Kentästä jäi tosi hyvä maku ja se on päästävä joskus pelaamaan uudelleen. Hyvää makua lisäsi se historiallinen seikka, että tein ensimmäisen kerran eläissäni par-6:lla birkun.

St.Andrews 2000 21.11.2002

St. Andrews 2000:n ensimmäinen väylä antaa jo esimakua tulevasta.

4. väylän par-6 avaus on pelottava, pallo on saatava lentämään 160 metriä ilmassa.

Kiva lyhyt par-3, joka pelattiin ylimääräisenä väylänä.

Korkeuserot auttavat näkemään St. Andrewsin kauneuden.

Monesta kohtaa näkyy suuri osa kentästä.

Viimeinenkin väylä on ovelasti suunniteltu par-5.

Tiistaisin greenfee on St. Andewsissa 700 bahtia ja maanantaisin Green Valleyssa 400 bahtia. Lek otti kyydistä 1200 bahtia. Peli vei aikaa noin 5.5 tuntia ja hotellilla oltiin vasta viiden jälkeen. Syömässä käytiin taas Nang Nualissa.

Päivän maksimi lämpötila oli 32.9 astetta, joka on korkein mittaamani lämpötila Pattayalla.

Perjantai 22.11.02. Yön lämpötila oli laskenut alimmillaan 24.8 asteeseen. Aurinkoinen säätila jatkui ja pelikenttänä oli vuorossa Siam Country Club. Lekin kyyti maksoi sinne 600 bahtia. Nyt täytyi ajaa kiertotietä, sillä normaali reitti oli Lekin mukaan hyvin huonossa kunnossa. Kaikki muut olivat mukana paitsi Antti, joka oli aikaisemmin saanut verenpurkauman käteensä. Greenfee oli 500 bahtia ja caddie 200 bahtia. Kentällä oli normaaliin tapaan melkoinen ruuhka, mutta hyvin päästiin matkaan 10. väylältä. Veikolla ja minulla oli hyvät caddiet, jotka puhuivat englantia ja koko ajan. Puolivälissä tavattiin myös savolaisryhmä. 1. tiillä oli taas ruuhkaa ja meidät laitettiin kahden japanilaisen kanssa samaan ryhmään. Muutaman reiän jälkeen japsit eivät olleet tyytyväisiä omaan peliinsä eikä caddyihinsä ja niin he halusivat, että menemme Veikon kanssa edeltä. Sitten ohitettiin vielä yksi 6 hengen porukka. Pelin jälkeen istuttiin klubin terassilla, kun yksi savolaisporukan pelaaja tuli pöytäämme. Hän oli kotoisin Rautalammilta kuten isänikin oli. Tuomo Hynninen on maanviljelijä ja hän kertoi tuntevansa isäni serkun. Lek tuli hakemaan meidät klo 15.00.

Siam Country Club 22.11.2002

Siamin kenttä on pysynyt hienona, valitettavasti on vain kovin ruuhkainen. Jonoa 1. tiillä.

Veikolla riitti juttua caddynsä kanssa vielä pelin jälkeenkin.

18. griini näkyy mukavasti klubille.

Iltapäivällä tuli melkoinen ukkossade, joka kesti tunnin verran. Syömässä käytiin Bar-Küche saksalaisravintolassa. Vielä illalla tuli pieni sadekuuro.
Päivän maksimi lämpötila oli 32.4 astetta.

Lauantai 23.11.02. Aamu valkeni puolipilvisenä. Lämpötila oli käynyt 24.3 asteessa. Lekin kyydissä mentiin Seppälöiden kanssa Plutaluang Navy Golf Courselle. Antti ei vammansa vuoksi pelannut. Kyyti maksoi 800 bahtia, greenfee 550 bahtia ja caddie 180 bahtia. Päivi otti auton, jonka hinta oli 500 bahtia. Plutaluang on saanut uuden hienon klubitalon, jonka sijainnin vuoksi väylien järjestystä on muutettu. Muutenkin kenttä on kovasti siistiytynyt. Kaikki meille tulleet caddiet olivat aloittelijoita. Päivi sai poikacaddien, joka heti auton rattiin mentyään kaatoi pari bägiä eikä ajamisesta muutenkaan meinannut tulla mitään. Minulla oli caddienä nuori ujo tyttö, jonka äiti pyöri kentällä seuraamassa tilannetta. Englantia ei tytöltä tullut juuri ollenkaan. 8. reiällä tuli ukkonen ja rupesi satamaan. 9. reikä saatiin kuitenkin pelattua ja sitten mentiin puolivälin melko suureen baariin sateen suojaan. Siellä oli myös pari erittäin nuorta caddya, vasta 13-vuotiaita poikia. Ensin pelattiin West-lenkki. Sateen loputtua mentiin North-lenkille. Ukkonen oli jo poistumassa, mutta jyrinä kuului vielä ja kenttä oli hyvin märkä. Seija lopetti 1. reiän jälkeen ja sitten päästiinkin Päivin kanssa huristelemaan autolla. Peliin tuli vauhtia ja 3. reiällä ohitettiin 6 hengen ryhmä. Meiltä meni tämän 9 reiän pelaamiseen vain 1.5 tuntia ja kenttä oli kuivunutkin nopeasti, joten pelaaminen oli ihan mielekästä. Seppälät odottelivat klubilla, jossa otettiin oluet. Sitten ajettiin Pattaya Opticalin kautta hotellille.

Plutaluang 23.11.2002

Plutaluangin uusi klubitalo toivottaa vieraat tervetulleiksi.

Plutaluang on komistunut uuden klubitalon lisäksi.

Naisten tiimerkit olivat melko kivat.

Illemmalla otettiin Veikon ja Riitan luona drinkit ja sitten mentiin syömään Sharkyyn, joka on aivan kävelykadun alkupäässä. Takaisin tultiin Windy Gardenin ja hotellin baarin kautta ja iltaa vietettiin puolen yön yli.
Maksimi lämpötila oli päivällä sateesta johtuen vain 29.1 astetta.

Sunnuntai 24.11.02. Yöllä lämpötila oli laskenut 23.2 asteeseen. Aamulla taivas oli melkein pilvetön ja tiedossa oli golfista vapaa päivä. Käytiin kävelyllä, tehtiin ostoksia ja poikettiin Wattanan kaupassa. Antti ja Seija kävivät Jomtienin rannalla. Veikko ja Riitta tulivat meille iltapäiväkahville, jotka tarjottiin Antin ja Seijan poislähdön kunniaksi. Syömässä käytiin Swiss Garden di Mariossa. Paluumatkalla poikettiin vanhaan malliin Windy Gardenissa, jossa oli sattumalta käynnissä henkilökunnan juhlat. Sen ansiosta saatiin yksi ilmainen kierroskin, kun joku soitti kelloa sen merkiksi.
Päivän maksimi lämpötila oli 29.0 astetta eikä koko päivänä satanut.

Pattaya 24.11.2002

Kävelykadun alkupää.

Windy Gardenissa vierailtiin melkein
joka ilta.

Maanantai 25.11.02. Yön minimi lämpötila oli ollut 23.2 astetta. Yöllä kuului myös kova pauke hotellin alueelta ja syy ei selvinnyt. Oli Seppälöiden tämän reissun viimeinen aamu Pattayalla ja taivas oli selkeä. Riitan ja Veikon sekä Päivin kanssa lähdettiin pelaamaan Green Valley Country Clubille, jonka greenfee oli maanantaitarjouksen mukainen 400 bahtia. Caddie maksoi 200 bahtia ja Lekin kyyti 1200 bahtia. Uuden klubitalon vuoksi väylien järjestystä on muutettu 7 vuoden takaisesta, jolloin edellisen kerran pelasin kentällä. Siisti ja kiva kenttä, mutta caddiet olivat hiljaisia ja kielitaidottomia, luultavasti vasta-alkajia. Pelaajia oli melko runsaasti.

Green Valley 25.11.2002

Green Valley on myös komea kenttä ja vettäkin on ihan mukavasti.

St. Andrewsin väylät näkyvä hyvin.

Vettä on mukavasti Green Valleyssäkin.

Hotellille saavuttiin sopivasti ennen Antin ja Seijan lähtöä, joka tapahtui klo 18.00. Porukalla saatoimme heidät Lekin kyytiin, joka hoiti kuljetuksen Bangkokiin 1500 bahtilla. Lek kertoi myöhemmin, että matkalla oli satanut. Syömässä käytiin rantakadulla terassiravintolassa, jonka nimeä ei tullut huomioitua. Nukkumaan mentiin aikaisin.
Päivän maksimi oli 29.2 astetta.

Tiistai 26.11.02. Yön minimi lämpötila oli ollut 24.1 astetta. Aamu oli melko kirkas. Lek tuli keikalta pari minuuttia myöhässä ja menimme sitten Khao Kheow Country Clubille. Greenfee oli 440 bahtia, caddie 200 bahtia ja auto 500 bahtia. Riitta ja Päivi pelasivat toisella, Veikko ja minä toisella autolla. Nyt pelattiin B- ja C-lenkit, joista C oli minullekin uusi. Molemmilla puoliskoilla vettä on paljon ja sehän tekee pelaamisen mielenkiintoiseksi ja tarkentaa otetta peliin. Khao Kheow on yksi alueen hienoimpia kenttiä eikä mielenkiinto lopu, vaikka siellä pelaisi useamminkin. Matka sinne kesti 45 minuuttia ja maksoi 1200 bahtia. Paluumatkalla tuli pieni vesikuuro.

Khao Kheow 26.11.2002

Khao Kheow on edelleen yksi alueen kauneimmista kentistä. Kuvassa näkyy B-lenkin 8. väylä.

Khao Kheowin B-lenkin 9. väylä menee veden vierustaa.

Samoin tekee C-lenkin 9. väylä.

Hotellille päästyämme haimme Päivin kanssa silmälasit Pattaya Opticalilta ja käveltiin takaisin 2nd Roadia pitkin. Nyt syötiin Windy Gardenissa, jonne myös Veikko ja Riitta tulivat. Meille on vuosien mittaan kertynyt tiettyjä kantapaikkoja, joita nytkin käytettiin ahkerasti. Windy Garden on yksi niistä. Siellä käydään hyvin usein ottamassa iltakaljat. Ostokset ja varsinkin jäätelön hankinta tehdään useimmiten Juliesta ja rahanvaihto Yenjitissä. Kävelykadulla avattiin Julien lähelle uusi kauppa Family Mart, josta saa halvalla mm. nuudelipusseja, hinta 5 bahtia/pussi. Wattanassa 2nd Roadilla on myös hyvä valikoima. Champ-pesulasta on jo ollut paljon juttua. Siellä 5 päivän pelivehkeiden ja muiden vaatteiden pesun hinta oli normaalista n. 160 - 180 bahtia. Oluella käytiin usein myös valokuvausliikkeen vieressä Chalet Snack Barissa.
Päivän lämpötila nousi enimmillään 30.5 asteeseen.

Keskiviikko 27.11.02. Aamu oli taas melkein pilvetön. Yöllä lämpötila oli laskenut 23.9 asteeseen. Päivin kanssa käytiin kahdestaan pelaamassa Phoenix Country Clubilla, Veikko ja Riitta ottivat aurinkoa. Lekin kyyti maksoi vanhat 600 bahtia, greenfee oli 500 bahtia ja caddie 200 bahtia. Peli sujui kummallakin paremmin kuin kertaakaan koko reissun aikana. Pelattiin Mountain ja Ocean. Päivin tulos oli 97, minun 84. Meillä oli kivat, mutta hiukan erikoiset caddiet. Minun caddiellä oli hyvin pitkät kynnet ja hän kaunisteli itseään vähän väliä kierroksen aikana. Päivin caddie kertoi tykkäävänsä viskistä. Suomalaisia tavattiin taas kentällä ja Lek tuli hakemaan meidät 14.00. Paluumatkalla oli pieni sadekuuro, mutta muuten ei päivän aikana satanut.

Phoenix 27.11.2002

Phoenixin kentältäkin löytyy mukavia kuvakulmia.

Päivi istuu Phoenixin caddyjen kanssa.

Päivikin oli ensimmäistä kertaa eläissään keilaamassa.

Kävin viemässä pyykit Champiin ja sitten mentiinkin eka kertaa eläissämme keilaamaan. Veikko on keilannut aikaisemmin ja hänen opastuksellaan saimme hieman juonesta kiinni ja kaatojakin tuli. Mukavalta ja vaikealta sekin laji tuntui. Pelattiin kolme kierrosta ja hinta oli 40 bahtia/kierros/henkilö. Kengät sai vuokrata 15 bahtin hintaan. Pelin jälkeen käytiin syömässä King's Seafood-ravintolassa.
Päivä oli hieno ja lämpötila kohosi 29.5 asteeseen.

Torstai 28.11.02. Aamu valkeni täysin selkeänä. Yöllä oli lämpötila laskenut 24.0 asteeseen. Veikko ja Riittakin lähtivät kanssamme Natural Park Resort Golfiin pelaamaan. Lekin kyydin hinta oli 1200 bahtia, greenfee 900 bahtia ja caddie 200. Caddyjen taso ei tällä kentällä ole kaiken muun veroinen. Kielitaito on heikko ja eikä sitä totuttua iloisuutta juurikaan ole näkyvissä. Kenttä on erittäin hieno ja kaunis. Korkeuseroja ei juuri ole, mutta kummuilla ja vesiesteillä on saatu aikaan jännittävä kokonaisuus. Nyt pelattiin se minulta puuttunut B-lenkki ja A. Tulokset olivat kohtuulliset. Tämä oli Veikolle ja Riitalle reissun viimeinen peli.

Natural Park Resort 28.11.2002

Natural Park Resortin klubitalon ympäristö on mahtava!

Niin kuin on klubitalokin.

Päivi kävi parturissa, jossa transu hääri hiusten kimpussa.

Hotellille tultuamme Päivi kävi parturissa ja ensimmäistä kertaa hiusten kimpussa oli transvestiitti. Hän oli erittäin koreaksi laittautunut, mutta puhe ja suuri aataminomena paljasti heti kyseessä olevan miehen. Vanhasta Mikesta ostettiin pari paitaa ja syömässä käytiin taas Nang Nualissa.
Päivä oli selkeä ja lämmintä oli 29.3 astetta.

Perjantai 29.11.02. Aamulla oli taas pilvetöntä ja mittari oli käynyt lukemassa 23.9 astetta. Päivin kanssa kahdestaan mentiin taas Phoenixiin pelaamaan. Lähtö hotellilta oli 8.30. Lekin taksa oli se 600 bahtia, greenfee 500 bahtia ja caddie 200 bahtia. Nyt otettiin yhteinen auto, joka maksoi 520 bahtia. Autolla peli sujuikin nopeasti, koska ohittaminenkin helpottui. Pelattiin Mountain ja Lakes, jolta aloitettiin ruuhkan vuoksi väylältä 4. Caddiet olivat kohtuulliset ja pari minuuttia myöhemmin olisimme saaneet edellisviikon mukavat caddiet, jotka tunnistivat meidät välittömästi klubin edessä. Pelin jälkeen näin klubilla kahden vuoden takaiset Hintikan Hannun ja minun viimeisten pelien caddiet 121 ja 122, jotka myös muistivat minut. Tämä oli sitten reissun viimeinen peli. Yleensä pelit sujuivat hiukan nihkeästi. Chiang Maissa tulostaso oli tosi heikko, mutta Pattayalla kaikki tulokset olivat siedettäviä. Hyvä maku kuitenkin jäi, koska kovin vakavasti näitä pelejä Thaimaassa en ainakaan minä ota.

Hotellilla oltiin takaisin jo 13.30 ja heitin vielä kerran vaatteet pesulaan. Kävimme kävelyllä ja hain vanhan Miken takana olevasta valokuvausliikkeestä edellisenä päivänä tilatun Sonyn 128 Mb:n memory stickin, joka maksoi 3500 bahtia. Illalla sitten käveltiin uudelle Mikelle tapaamaan Veikon serkkua Kari Kurrosta, joka oli myös 6 hengen golfmatkalla Pattayalla ja asui Dusit Resortissa. Minulle Kari tuli tutuksi työhommissa pari viikkoa ennen matkaa, jolloin myös tuli puhetta, että hänkin on samaan aikaan Pattayalla. Veikko ei ollut tavannut Karia yli 10 vuoteen, joten maailma on aika pieni. Porukalla käytiin syömässä Zeppelinissä, jossa saatiin PSC:n 10 prosentin alennus. Paluumatkalla kaljalla istuessamme porukka intoutui ostelemaan kierteleviltä kauppiailta kelloja ja sytkäreitä. Kellojen hinta oli 200 - 300 bahtia.
Päivän korkein lämpötila oli 29.5 astetta.

Lauantai 30.11.02. Yö oli lämmin, sillä alimmillaan mittari oli käynyt 26.7 asteessa. Aamulla taivas oli täysin pilvetön. Nukuttiin pitkään ja aamiaisen jälkeen käytiin Päivin kanssa kävelemässä Bali Hai Marinan uuden laiturin päässä. Siihen on tulossa kunnon paviljonki ja alueesta tulee siisti muutenkin. Päivällä Päivi kävi hieronnassa ja käveltiin pieni lenkki. Iltapäivä kului pakkailun merkeissä. Syömässä käytiin Veikon ja Riitan kanssa Fair Foodissa, joka on lähin kävelykadulla oleva rantaterassiravintola, jos ei huomioida hotellin omaa.
Päiväkin oli lämmin, maksimi 30.3 astetta.

Pattaya 30.11.2002

Uusi laituri on todella pitkä.

Bali Hain uudelta laiturilta näkee Pattayan mereltä päin.

Fair Foodissa nautittiin ruuan päälle kivat Mai Tait.

Sunnuntai 01.12.02. Oli reissun viimeinen päivä Pattayalla ja joulukuu alkoi lämpimästi. Yön minimi oli 26.3 astetta. Taivas oli kuitenkin melkein kokonaan pilvinen. Aamulla käväistiin vielä ostoksilla ja pakattiin loputkin tavarat. Veikko ja Riitta ottivat aurinkoa, vaikkei se paistanutkaan. Windy Gardenissa syötiin pikkuateriat. Huoneemme luovutimme 14.00 ja siirrettiin tavaramme Veikon ja Riitan huoneeseen, joilla se oli hallussa 17.00:n asti. Riitta sai työnsä luonteen vuoksi puhuttua huoneen ilmaiseksi, Seppälät joutuivat maksamaan vastaavasta järjestelystä 1300 bahtia. Bellpojat kuskasivat tavaramme takaovelle aseistetun vartijan hoteisiin. Lekiä odotellessamme otimme vielä hotellin baarissa drinkit. Lek tuli ajallaan ja klo 18.00 pääsimme matkaan kohti Bangkokia. Päivällä satoi ja ukkonen jyrisi, mutta matkan alettua sadetta ei ollut. Matkan puolivälissä pysähdyimme pienelle tauolle ja jäätelön jälkeen matka jatkui kohti Don Muangin kenttää. Sinne saavuimme 20.30 ja maksoimme Lekille sovitun 1500 bahtin lisäksi pienen tipin. Hyvästelimme Lekin ja siirryimme hyvin ja nopeasti sujuneiden kenttämuodollisuuksien jälkeen lähtöä odottelemaan. Lentokenttävero maksettiin kentällä ja se oli 500 bahtia hengeltä. Aseman baarissa söimme tonnikalavoileivät ja joimme kalliit kaljat, pieni olut 120 bahtia.

Pattaya 01.12.2002

Oli koittanut pakkaamisen aika.

Käytiin vielä katselemassa kävelykadulla mm. Fair Food-ravintolaa.

Bangkokin lentoaseman Tax Freen Visa-sekoilut saivat Päivin mietteliääksi.

Joitakin hintoja matkan hankinnoista: Päivin golfkengät 2200 bahtia, kaulukselliset pelipaidat 140 tai 150 bahtia, oluet baareissa 40 - 60 bahtia, kentillä iso Heineken 120 bahtia, kellot 200 - 300 bahtia, snitselit 99 - 230 bahtia.

Maanantai 02.12.02. SAS:n Airbus 340 lähti 20 minuuttia myöhässä 01.00. Yölento kesti 10 tuntia 50 minuuttia ja Kööpenhaminassa oltiin 5.50 paikallista aikaa. Koneen vaihtoon oli aikaa pari tuntia, joka kului lentoasemalla joutuisasti, sillä myymälät ja baarit avautuivat 6.00. Pubissa otimme Veikon kanssa 0.75 litran jouluoluet. SAS:n MD-87 lähti täsmällisesti aikataulun mukaan 8.00 ja oli Helsingissä 10.30 Suomen aikaa. Hihnalle kävellessämme olivat tavaramme jo siellä ja viimeinen etappi alkoi. Helsingissä oli 10 senttiä lunta ja muutama aste pakkasta. Keli oli todella liukas. Airport Taxilla ajoimme Tapiolan kautta Olariin, jossa olimme 11.30. Kyyti maksoi taas 18 euroa. Onnistunut matka oli takana ja 24 vuorokautta sujui kuin siivillä kommelluksitta.

AIHEESEEN LIITTYVÄT LINKIT

Thaigolfer tarjoaa melkoisen täydellisen listan Thaimaan golfkentistä ja tiedot sekä kuvia ja kommentteja hyvin monista kentistä. Kentät ovat aakkosjärjestyksessä, mutta ne saa myös alueittain.

Golf Guide Index Kenttäesittelyjä joka puolelta Thaimaata, melko kattava. Jokaisesta esitellystä kentästä on paljon tietoa ja komeita kuvia.

Golf Courses in Chiang Mai and Chiang Rai Kenttäesittelyjä Chiang Main ja Chiang Rain suurimmista kentistä.

Chiang Mai, Thailand. Kaikki tärkeimmät tiedot Chiang Main kaupungista, aina tarkkaa karttaa myöten.

Chiang Mai Information. Edellistä täydentävä sivu Chiang Maista.

The Empress Chiang Mai. Empress Chiang Main kotisivu.

Chiangmai Mail Newspaper. Chiangmai Mail on uusi kerran viikossa ilmestyvä Chiang Main englanninkielinen sanomalehti. Mielenkiintoisia juttuja Chiang Maista on paljon.

Pattaya.com tarjoaa paljon tietoa Pattayasta. Golfkentistä on toistaiseksi vain luettelo.

Pattaya Sports Club - Pattaya Thailand on Pattaya Sports Clubin kotisivu, jossa on paljon hyödyllistä tietoa golfareille.

Siam Bayshore Resort Pattaya Hotel, Thailand. Hotel Siam Bayshore Resortin kotisivu.

Pattaya City. Kaikki tärkeimmät tiedot Pattayan kaupungista, aina tarkkaa karttaa myöten.

Pattaya Mail Newspaper. Pattaya Mail on kerran viikossa ilmestyvä Pattayan englanninkielinen sanomalehti. Uutisia Pattayalta ja paljon PSC:n golftuloksia. Mielenkiintoisia juttuja on paljon.