9. Golfmatka Pattayalle Thaimaahan
11.11.-04.12.2011, osa 1

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen, Pertti Heininen (11.-24.11.), Satu Lapila (11.-24.11.), Timo Leino (11.11.-09.12.), Urpo Hirvasvuopio (11.11.-09.12.), Tuomo Savonen (11.11.-10.12.), Seija Seppälä (11.11.-10.12.), Antti Seppälä (11.11.-10.12.)
    Matkareitti: lento Helsinki - Bangkok, minibussi Bangkok - Pattaya - Bangkok, lento Bangkok - Helsinki
    Pelatut kentät: Plutaluang Navy Golf Course (4), Bangpra Golf Club (2), Pleasant Valley Country Club (2), Phoenix Golf & Country Club, Greenwood Golf & CC, Crystal Bay Golf Club, Pattana Sport & Golf Club, Wangjuntr Golf Park Highland Course, Bang Saray Recruit Training Center Golf, Treasure Hill Golf & CC, Eastern Star Country Club, Bangpakong Riverside Golf Club, Silky Oak Country Club, Rayong Country Club.
    Olen päivittänyt myös erilliset sivut Golfista Pattayalla. Vilkaiskaapa sitäkin!

Osa 1 Osa 2 Osa 3

Alkusanat

Tämän matkan suunnittelu aloitettiin syksyllä 2010, koska työni vuoksi jäi kaksi vuotta väliin. Päätimme nyt olla 4 viikkoa ja jo helmikuussa ilmoitin työpaikalla projektipäällikölle lomani ajankohdan. Päivin ja minun lisäksi Timo Leino ja Seppälät olivat lähdössä mukaan. Finnairin lennot olivat tarjouksessa kesäkuussa ja varasin lennot 15.06.2011. Seppälän Antti oli varannut päivää aikaisemmin lentonsa ja yritin saada omat lennot samoille päiville. Se ei kuitenkaan onnistunut ja päätin lyhentää matkamme reiluun 3 viikkoon. Tarjoushinta oli 695 € hengeltä ja pisteitä käyttämällä Päivin ja minun lentojen hinnaksi tuli yhteensä 1306.65 €. Loppukesällä houkuttelimme Heinisen Perttiä mukaan ja hän lupasikin tulla Satu Lapilan kanssa mukaan. He päättivät olla ensimmäisellä Pattayan matkallaan 10 päivää ja saivat menolennon kanssamme samaksi. Tuomo (Tumppi) Savonen oli myös varannut samalle lennolle 4 viikon matkansa ja vielä Urpo (Upi) Hirvasvuopio oli varannut matkansa samalle ajankohdalle. Näin meitä oli matkassa 8 pelaajaa, koska Seppälän Antti ei pystynyt pelaamaan hiljattaisen olkapääleikkauksensa vuoksi.

Sitten alkoi asumismuodon valinta. Seppälät olivat päättäneet asua Condominiumissa ja varasivat huoneen View Talay 5:sta Jomtienin läheltä. Timppa varasi myös Condon Jomtienilta samoin kuin Tumppi ja Upi. Me Päivin kanssa päädyimme hotellivaihtoehtoon. Netistä etsin edullisia hotelleja hyviltä paikoilta ja lopulta päädyimme valitsemaan Hotel Nirvana Boutique Suitesin Jomtien Beach Roadin Soi 4:ltä. 6.7.2011 sain Nirvanan johtajalta Cleve Harropilta tarjouksen 22 yöstä á 1700 bt. Hyväksyimme tarjouksen ja suosittelimme Peralle ja Sadulle samaa hotellia. He ottivatkin huoneen Nirvanasta ja asuimme viereisissä huoneissa Yhteishinta lennoille, hotellille aamiaisineen ja kuljetuksille oli n. 1100 €/henki.

Matkan kesto oli meillä siis 3 viikkoa ja kaikki arkipäivät oli pyhitetty golfin peluulle ja lisäksi pelattiin ensimmäisenä sunnuntaina ja sen jälkeen lauantaisin. Kaksi kertaa pelattiin Vivianin Somin porukassa.

Golfia pelattiin 19 kierrosta 15 eri kentällä. Osa porukasta piti välipäiviä. Uusia kenttiä tuli pelattua kolme: Pleasant Valley, Wangjuntr Highland Course ja Silky Oak.

Vielä on Pattayan läheltä pelaamatta Wangjuntrin Valley Course ja juuri valmistumassa oleva Jungle Course, uusi Amata Spring ja Bangpakong Golfin 9-reikäinen kenttä. Lisäksi St. Andrewsin yhteyteen on hyvää vauhtia valmistautumassa kompleksin 4. 18-reikäinen kenttä. Vielä Sattahipissa on kaksi tuntematonta 9-reikäistä kenttää, joten syitä uudelle reissulle Pattayalle jäi.

Perjantai 11.11.11 Ruusukunnakset tulivat tuttuun tapaan hakemaan meidät 20.25 ja matka kohti Thaimaata alkoi. Sää oli tihkuinen ja lämpötila 6 astetta. Kentällä ei lähtöselvityksessä ollut muita, joten nopeasti päästiin eroon isoista tavaroista ja odottelemaan muita matkalle lähtijöitä. Antti ja Seija tulivat pian ja heti sen jälkeen Timo Tuijan saattelemana. Pera ja Satu ilmestyivät myös hyvissä ajoin. Sitten siirryttiinkin turvatarkastuksen läpi lähtöalueelle ja kaupan kautta passintarkastuksen läpi kuppilaan. Sinne ilmestyivät myös Tumppi ja Upi. Finnairin Airbus A330-300 lähti putkelta aikataulussa 23.53 ja nousi ilmaan kohti Bangkokia 00.01.

Mukana matkalla olivat Seija ja Antti Seppälä, Timo "Timppa" Leino, Pertti "Pera" Heininen, Satu Lapila, Tuomo "Tumppi" Savonen, Urpo "Upi" Hirvasvuopio sekä Päivi ja minä. Meidän oli määrä olla Pattayalla kolme viikkoa, Satu ja Pera 10 päivää ja muut neljä viikkoa.

Helsinki - Bangkok 11.-12.11.11
Timppa, Pera, Satu, Esa, Päivi, Seija ja Antti odottelemassa koneen lähtöä. Aamu koitti jo Afganistanin ja Intian päällä ja vuoristo näkyi selkeästi. Vuoristomaisemaa kesti usean tunnin ajan, mutta Himalaja jäi aika kauas.

Lauantai 12.11.11 Lento sujui mukavasti vaikka nukuttua ei tullutkaan. Sää oli selkeä koko ajan, kun päivänvaloa oli. Vettä näkyi Bangkokin ympäristössä paljon, mutta varsinaista tulvimista ei koneesta huomannut. Se laskeutui Bangkokiin 14.38. Sää oli aurinkoinen ja lämpötila 31 astetta. Passintarkastus vei sen verran aikaa, että tavarat pyörivät jo hihnalla, kun niiden viereen ehdittiin. Bägit olivat Z4-luukulla odotetusti. Ulos mentiin odottelemaan Tumppia, joka oli tilannut kyydin. Sitä ei kuitenkaan näkynyt ovien 9 ja 10 lähellä, joten päädyttiin ottamaan kentän minibussi, joka pyysi kyydistä Pattayalle 3500 bahtia. Se saatiin tingittyä 3100 bahtiin.

Taksi pysähtyi levähdys- ja kauppapaikalla Bangpakongissa ja sieltä ostettiin olutta ja vettä. Kuskin sisko kuului olevan suomalaisen kanssa naimisissa. Matka sujui niin nopeasti, että ehdittiin hakemaan jäsenkortit Pattaya Sports Clubilta samoin kuin Pleasant Valleyn voucherit. Minulle kortti maksoi vain 200 bahtia, koska kadonnut 6 vuoden kortti oli vielä voimassa. Kuski otti pysähdyksestä 500 bahtia lisää. Timppa, Tumppi ja Upi jäivät kyydistä Timpan majapaikan edessä Jomtienin rannan tuntumassa. Seppälöillä oli oma kyyti kentältä ja niin me loput mentiin Nirvana Boutique-hotellille Soi 4:lle. Siellä olivat hotellivaraukset kunnossa ja meidän piti maksaa majoitus etukäteen. Ennen maksua käytiin tarkastamassa huoneet, jotka olivat hyvin tilavat ja parvekekin löytyi. Peran ja Sadun kanssa saatiin samanlaiset vierekkäiset huoneet 204 ja 205. Kun saatiin tavarat huoneeseen, soitin kuskillemme Lekille ja pyysin seuraavaksi aamuksi hakemaan meidät pelaamaan. Sitten lähdettiin Vivian-ravintolaan syömään ja tapaamaan Somia. Tumppi ja Upi olivat syömässä Menuetissa Vivianin vieressä. Ruuan jälkeen käytiin kaupassa hakemassa vettä ja olutta ja mentiin Peralle ja Sadulle yömyssylle. Sitten olikin jo melkein puoliyö, joten mentiin nukkumaan väsyneinä rankasta matkasta.

Bangkok - Pattaya 12.11.11
Bangkokin asuinalueen lähellä näkyi kyllä vettä, mutta ei tulvaa. Nirvana-hotellin seinällä oli komea nimellä varustettu taulu. Huoneemme oli avara ja tilaa oli. Erityisesti iso jääkaappi ilahdutti.
Hotellin pieni aulabaari oli samalla ruokasali. Olemme reissun ensivisiitillä Vivian-ravintolassa. Buddhan koti oli saanut jouluvalot ja näytti kivalta.

Sunnuntai 13.11.11 Yön alin lämpötila oli 24.5 astetta. Aamiaiselle mentiin 7.30 ja yritettiin respan kanssa varata peliaikaa maanantaiksi Pleasant Valleyyn. Ei oikein tuntunut onnistuvan. Jonnekin puhelu kuitenkin meni ja olin tekevinäni varauksen. Respa alkoi sitten tarjota taksia, mutta sitähän ei tarvittu. Aamiainen valittiin listalta, jossa oli muutama vaihtoehto. Lek tuli 7.50 ja oli taas iloinen tapaamisesta. 7.55 lähdettiin Päivin, Sadun ja Peran kanssa ottamaan Timppa kyytiin ja sitten ajettiin jonkin matkaa Jomtien 2nd Roadia etelään päin condolle, josta Tumppi ja Upi tulivat kyytiin. Sitten ajettiin Plutaluangiin vanhaan malliin aikaa varaamatta. Taas päästiin vaivatta pelaamaan ja kenttinä olivat East ja South. Greenfee maksoi 900 bt, caddy 220 bt ja auto Päiville 600 bt. Tumppi, Upi ja Timppa pelasivat edeltä, Pera, Satu, Päivi ja minä perässä. Keli oli hieno eikä mitenkään hiostava. Kuumaa kyllä oli. Kentällä oli pelaajia paljon ja käynnissä joku kilpailu. Sen vuoksi kierros kesti n. 5.5 tuntia. Kenttä oli oikein hyvässä kunnossa. Pelin jälkeen käytiin suihkussa ja oluella klubilla. Sitten ajettiin takaisin Jomtienille. Matkalla Lek haki tuttuun tapaan energiajuomat kaikille. Bägit jätettiin alas toimistoon säilytykseen.

Hotellilla keitettiin kahvit ja juotiin ne Peran ja Sadun kanssa. Sitten lähdettiin Vivianiin tapaamaan Huttusen Lassea. Antti ja Seija tulivat myös sinne ja heidän kanssaan käytiin 7-Elevenistä hakemassa minulle puhelimeen paikallinen SIM-kortti. Se maksoi 49 bahtia ja puheaikaa otettiin 300 bahtilla. Se riittikin sitten koko ajaksi, vaikka puheluita tuli päivittäin, koska meillä kaikilla oli paikallinen numero. Sitten ajettiin Etelä-Pattayalle ja mentiin syömään Nang Nualiin. Lasse ja hänen thainaisensa kulkivat ohi ja kävivät meitä moikkaamassa. Ruuan jälkeen mentiin kävelykatua pitkin Windy Gardeniin tuttuun kantabaariin. Siellä oli tuttuja töissä, mutta oli monta uuttakin. Aiemmin kasöörina toiminut Yep-tyttö oli nyt asiakkaana. Hän oli lopettanut vuosi sitten ja lähtenyt norjalaisen miehen mukaan. Kesän hän oli ollut Norjassa. GT:n jälkeen käveltiin Siam Bayshoren läpi ja ajettiin baht-bussilla (10 bt) Jomtienille, jossa mentiin suoraan hotellille. Peran ja Sadun luona otettiin taas yömyssyt ja mentiin nukkumaan.

Päivän ylin lämpötila oli 33.1 astetta.

Plutaluang 13.11.11
Hotellimme edessä on paljon palmuja ja parvekkeellakin on vihreää. Soi 4 rantaan päin katsottuna. Päivi, Pera ja Timppa Plutaluangin East Coursen ykköstiillä odottelemassa 1. kierroksen alkua. Päivi Satu caddyineen North Coursen 2. griinillä ja väylä näkyy vesiesteen takana. Kivan vihreältä näyttää.
Pera piti pienen huilitauon caddynsä kanssa. South Coursen 6. väylä on haastava griinille tulossa. Ravintolan ikkunasta avautuva näkymä East Courselle.
Normaali tilanne kierroksen jälkeen - oluella klubitalolla. Satu ja Pera nauttimassa Nang Nualin antimia. Windy Gardenissa tavattiin Yep, vanha tuttu tiskin toiselta puolelta.
Jouluvaloja alkoi nakyä jo vähän joka puolella Pattayaa. Nostalgiaa Siam Bayshoren uusitulla sisäpihalla. Nirvanan aulassa on vanha moottoripyörä näytillä.

Maanantai 14.11.11 Yön alin lämpötila oli 24.8 astetta. Aamulla herättiin hyvissä ajoin, vaikkei kiirettä ollutkaan. Aamiaisella käytiin n. 08.00 ja sen jälkeen kävin pienellä kävelyllä rannassa. Lek tuli hakemaan meidät vasta 10.30 ja Timpan jälkeen haettiin Seppälät View Talay 5:sta ja sitten Tumppi ja Upi. Meitä oli nyt Lekin kyydissä 8 pelaajaa ja Antti, joka oli ollut olkapääleikkauksessa ja oli näin pelikyvytön. Lek vei meidät Pleasant Valleyn uudelle kentälle, jossa me ei oltu aiemmin pelattukaan. Meillä oli sinne kaikesta huolimatta mennyt varaus 09.05 ja toinen varmistus 12.22. Meillä oli PSC:ltä hankitut 700 bt:n voucherit ja caddyt maksoivat 250 bt. Päivi pelasi Sadun kanssa autolla, Antti ja Timo käyttivät toista autoa ja Seija käveli. He menivät edeltä ja me miehet kävelimme perässä. Birkkuja tuli tällä kertaa enemmänkin: Satu ja Päivi tekivät samalla väylällä birkut ja minä sain kaikkiaan kolme ja Tumppikin yhden. Heti toisella väylällä minulta katkesi puu-7, joka osui lyönnin jälkeen puuhun. Kenttä on melko uusi ja oli siihen nähden hyvässä kunnossa. Se on aika paljon Khao Kheowin kaltainen, jossa on vesiesteitä paljon. Caddyt olivat kivoja nuoria tyttöjä, joiden kanssa pidettiin hauskaa. Kierros kesti yli 5 tuntia.

Takaisin ajettiin pimeässä ja Lek jätti meidät kaikki Vivianissa pois, koska halusimme jättää bägit sinne seuraavan päivän Som Openia varten. Timon, Peran ja Sadun kanssa käytiin syömässä italialaisessa pizzaravintolassa rannan tuntumassa ja sitten palattiin suoraan hotellille ja mentiin nukkumaan.

Päivän ylin lämpötila oli 33.2 astetta.

Pleasant Valley 14.11.11
Nirvana-hotellin kulma Soi 4:ltä kuvattuna. Taustalla näkyy hienompi hotelli Jomtien Thani. Nirvanan etupiha ja kuvastakin näkyy, että jokaisella parvekkeella on iso viherkasvi. Pleasant Valleyn 9. väylä tulee klubille ja näkyy mukavasti terassille, kuten pitääkin.
Porukkamme lähdössä kierrokselle ja monelle tämä kenttä on aivan uusi tuttavuus. Avausväylä on suora ja tasainen par-4, jossa on mukavasti tilaa pitkillekin draiveille. 8. väylä on haastava 150-metrinen par-3 saareen ja yleensä tässä tuntui olevan vastatuuli.
9. väylä sijaitsee suuren lammen reunalla ja muistuttaa Khao Kheowin muutamaa väylää. Tumppi avaamassa taas yhden vesiesteen yli. Tällaisia avauksia tehdään monella väylällä. Vettä on kentällä aika paljon ja se tekee tästä kentästä haastavan ja houkuttelevan.

Tiistai 15.11.11 Yön alin lämpötila oli 25.7 astetta. Herätys oli jo 5.45, koska meidän piti olla Vivianissa aamiaisella 6.30. Herättiin kuitenkin jo aikaisemmin ja mentiin ajoissa Vivianille. Aamiainen oli tosi hyvä. Sen jälkeen mentiin isolla porukalla kahdella minibussilla Phoenix Country Clubille, jossa oli Som Open-kilpailu. Lähtöajat olivat 8.00 alkaen. Mukana olivat porukastamme kaikki muut paitsi Tumppi ja Upi. Phoenixin klubin eteen on tullut uusi kioski, josta voi ostaa juomia kierrokselle. Tällä kertaa pelattiin The Lake ja The Ocean. Pelasin Pertin, Tepon ja Juhan kanssa ja heti ensimmäisellä väylällä tein birkun. Muuten griinityöskentely oli vaikeaa, koska griinit olivat tosi nopeat. Kenttä oli kaikin puolin erinomaisessa kunnossa. Kierros kesti n. 4.5 tuntia. Somin järjestämällä kyydillä päästiin hotellille. Vivianissa oli kuitenkin tarjolla keittoa, joten palasin sinne syömään sitä. Sitten vein vaatteet pesulaan ja Päivi, Satu ja Pera menivät pedikyyrille.

Phoenix 15.11.11
Kilpailija ja pari caddya matkalla Phoenixin Lake-lenkin ykköstiille. 1. tiillä oli kuhinaa ja Antti pistää startterina pelaajia järjestykseen. Griinit olivat hienossa kunnossa ja todella nopeat, joten ei ollut helppoa.
Tällä par-3:lla pitää olla tarkkana, sillä vesi vaanii vasemmalla. Ovela kuva samasta Laken 7. väylästä 8. tiiltä kuvattuna. Oceanin 7. väylä on myös par-3 ja tämäkin on kuvattu 8. tiiltä.

18.30 lähdettiin taas Vivian-ravintolaan, jossa oli kilpailumaksuun 1700 bt kuulunut illallinen. Aamiainen, kyydit, greenfee ja caddy kuuluivat myös hintaan. Illallinen oli erinomainen ja sen jälkeen seurasi palkintojen jako. Seija voitti naisten sarjan ja minä sain pokaalin pisimmästä draivista. Samalla vietettiin Somin synttäreitä. Tumppi ja Upi kävivät hakemassa mopoilla bäginsä, jotka olivat Vivianissa. Tumpin mukana oli Tukta, joka järjesteli meille peliaikoja kentille. Tilaisuuden jälkeen käytiin Timon kämpällä Jomtien Plaza Condotelin 27. kerroksessa. Timpalta mentiin kaupan kautta hotellille, jossa otettiin Jägerit ja rupateltiin mukavia. Päivän ylin lämpötila oli 33.3 astetta.

Pattaya 15.11.11
Kisan sponsorilla ja Vivian-ravintolan johtajalla Somilla oli aihetta hymyyn. Vivianissa, suomalaisessa golfravintolassa oli porukkaa runsaasti. Somin tyttö Vivian ja muhkea palkintopöytä.
Huttusen Lasse hoiteli Som Openin tuloslaskennan. Minäkin sain komean palkinnon pisimmästä draivista. Kisan voittajalla oli hymy herkässä ja syystäkin.
Päivi odottelee rauhallisena, kun Timo täyttää laseja. Yöllinen näkymä Leinon Timpan parvekkeelta rannalle päin. Näkymä condon 27. kerroksesta Thepprasit Roadille päin.

Keskiviikko 16.11.11 Yön alin lämpötila oli 25.2 astetta. Aamiaisella olin 7.20. Pertti, Satu ja Päivi pitivät vapaapäivän ja jäivät nukkumaan. Lek haki minut 7.55, Timppa otettiin kyytiin Plazan edestä ja sitten noudettiin Tumppi ja Upi. Neljästään mentiin Greenwood Golf & CC:lle, josta meille oli varattu aika 9.44. Huttusen Lassekin ilmestyi sinne porukoineen ja me lähdettiin heidän peräänsä B-lenkille. Greefee oli 800 bt ja caddy 300 bt. Kenttä oli hyvässä kunnossa, griinit liukkaat ja keli mainio. Lämpötila oli korkea, mutta onneksi oli kuivaa ja tuuli kohtalaisesti. Toisena puolena pelattiin A-lenkki. Kaikilla yseillä on vain yksi kioski, johon tullaan sopivasti 3-4 väylän välein. Klubin edessä on myös yksi kioski. Pelin jälkeen poikettiin baarissa ja ajettiin takaisin Jomtienille. Lek otti kyydistä, kuten aina kaikista muistakin, 1500 bt. Tumpilta jäi kukkaro Lekin autoon ja hän tuli Tuktan ja Upin kanssa hakemaan sen hotelliltamme.

Kävin hakemassa pyykit hotellin vieressä olevasta pesulasta ja samalla toin Peran ja Sadun pyykit. Lasku oli 280 bt. Päiväkahvien jälkeen lähdettiin yhdessä syömään Jomtien Beach Roadilla olevaan Opal House-ravintolaan. Ruoka oli hyvää, kuten joka paikassa yleensä. Sen jälkeen mentiin JP Houseen vielä oluelle. JP House on suomalaisen Jounin pitämä golfreissuja järjestävä baari aivan hotellimme vastapäätä.

Greenwood 16.11.11
Greenwood Golf & Country Clubin portti lupaa jo selkeää parannusta entiseen Noble Place-aikaan. Klubin piha on erittäin siisti ja istutuksia paljon. Miinusta oli se, että harjoitusgriinit eivät olleet auki. Timo draivaa selkeällä B-lenkin ykkösväylällä. Haasteena on vesi vasemmalla, muuten selkeä väylä.
Osasta kenttää avautui melko hulppea näköala ympäröivään maisemaan. A-lenkin ykköstiillä jäi aikaa pieneen lepäilyyn edellä menevien vuoksi. Kivoja ja siistejä väyliä on kentällä useampikin, tässä yksi.
Klubi häämöttää siististi leikattujen pensaiden takana. Kierroksen jälkeen maistui olut klubin terassilla. Satu ja Pera tilaamassa ruokaa Opal House-ravintolassa.

Torstai 17.11.11 Yön alin lämpötila oli 25.5 astetta. Aamiaiselle mentiin 7.30 ja Lek tuli hakemaan meidät neljä 8.00. Hän oli ottanut ensin Tumpin ja Upin kyytiin. Timppa otettiin mukaan normaalipaikaltaan ja Seijakin tuli Antin saattelemana. Pelaamaan mentiin Crystal Bayn kentälle, jossa greenfee oli 700 bt, caddy 240 bt ja auto tarjouksessa 300 bt. Päivi otti taas auton ja muut kävelivät. Nyt pelattiin ensin B ja sitten A. Naiset ja Timo menivät edeltä ja me loput miehet tallusteltiin perässä. Kierros meni mukavasti, kun ruuhkaa ei ollut. Kenttä oli melko kuiva eikä vanhaa kukkaloistoa juurikaan ollut. Alaspäin on menty. Pelin jälkeen syötiin kevyet välipalat ja Jomtienilla oltiin 16.00.

Crystal Bay 17.11.11
Crystal Bay ei ole enää ihan samassa loistossa kuin joskus aikaisemmin. Tumpin lähestyminen tapahtuu hieman hankalasta paikasta. Nyt on Tumpilla melko pitkä putti tällä suurella griinillä.
Useimmalta kentältä löytyy tällaisia buddhalle tehtyjä systeemejä. Tumppi on taas ongelmissa. Pallo oli jäänyt ylös puskan sisään. Kyllähän kentältä vieläkin löytyy komeita istutuksia.
Kivan näköiset kaksoiskukkulat griinibunkkerissa. Tällä par-3:lla on erittäin vino griini, joten yleensä putataan ylämäkeen. Klubi ja tornitalot ovat jo lähellä ja kierros lopussa.

Päivin kanssa vietiin pyykit miehen pesulaan ja mentiin bahtbussilla Central Roadille. Siellä käytiin Pattaya Opticalilla tilaamassa silmälasit. Tuttu optikko ei ollut paikalla, mutta apureidenkin avulla homma onnistui. Lasit luvattiin kahden viikon päähän perjantaiksi. Sitten käveltiin rantaan ja ajettiin lavataksilla Pikku-Miken lähelle, josta ostin 280 bahtilla shortsit. Sitten ajettiin takaisin Jomtienille ja käytiin Soi 3:lla parturissa. Se maksoi kummallekin 100 bahtia. Soitettiin Peralle ja Sadulle, joiden kanssa mentiin Beach Roadille Surf Kitcheniin syömään. Ravintola tuntui olevan todella suosittu, sillä vapaita paikkoja oli vähän. Timokin oli liittynyt seuraan ja ruoka maittoi. Aterian jälkeen käytiin vaihtamassa rahaa ja Timo sai euroillaan bahteja dollarikurssin mukaan. Onneksi virhe huomattiin heti ja asia korjattiin. 7-elevenistä ostettiin jälkiruoaksi jäätelöt ja mentiin hotellille. Timokin tuli Peran ja Sadun luo yömyssylle.

Päivän ylin lämpötila oli 32.7 astetta.

Pattaya 17.11.11
Nirvanan uima-allas ei ole kovin suuri, mutta eipähän hotellikaan ole. Päivin kanssa odotellaan ruokaa Surf Kitchenissä. Iltaa vietettiin yhdessä joka päivä ja nyt oli Timokin mukana.

Perjantai 18.11.11 Yön alin lämpötila oli 24.9 astetta. Aamiaiselle mentiin 7.00, koska Lekin piti tulla hakemaan meitä 7.30. Keittiön piti aueta 7.30 ja ennen sitä saataisiin kahvia ja paahtoleipää. Kokki oli kuitenkin paikalla ja täysi aamiainen saatiin. Hyvää palvelua! Lek tuli sovitusti ja koko porukalla mentiin Bangprahan pelaamaan. Kenttä oli hienossa kunnossa ja kukat kukkivat. 6 vuoden kortilla greenfee oli 1000 bt ja 1 vuoden kortilla 1100 bt. Caddy maksoi 300 bt, joka tuntui olevan nykyinen hinta melkein kaikilla kentillä. Päivin auto maksoi 600 bt. Naisten porukka meni edellä ja heille tapahtui 2. väylän jälkeen hauska tapaus. Apina varasti yhdeltä caddyltä laukun, josta etsi syötävää ja kiipesi puuhun. Laukussa oli mm. caddyn puhelin, jota apina haisteli. Caddy heitteli apinalle pähkinöitä ja apina pudotti laukun. Kierros sujui nopeasti, vaikka peli alussa takkuilikin. Klubilla otettiin taas pieni välipala.

Bangpra 18.11.11
Bangpra on kaunis ja siisti kenttä varsinkin klubitalon lähistöllä. Tumppi ja Pera odottelevat lyöntivuoroaan 10. tiillä. 12. väylä on par-3, jolle vesi antaa lisää mielenkiintoa ja haastetta.
12. tiiltä sai kivan kuvan 11. väylän griinistä. Pera avaamassa 3. väylällä, joka on pitkähkö par 4. Thaimaassa caddy on yleensä pelaajan paras ystävä ja apu.
4. väylä on myös vesiväylä, mutta siitä ei ole suuremmin harmia. 8. väylä on kaunis vaikeahko veden yli lyötävä par-3. 9. väylän suuri griini ja klubitalo - peli alkaa olla lopussa.

Hotellilla keitettiin tuttuun tapaan kahvit ja sen jälkeen muut menivät hierontaan ja minä kävin Vivianissa ja JP Housessa jututtamassa suomalaisia. Sitä ennen kävin hakemassa pyykit Thai Boon Laundrysta, jota pitää poikkeuksellisesti mies. Peran ja Sadun luona otettiin aperitiivit ja kun Timppakin oli selvinnyt hieronnasta, lähdettiin etsimään ruokapaikkaa. Som ei ollut Vivianissa ja niin osuimme lähellä rantaa siistiin ravintolaan, joka osoittautui homopaikaksi. Ruoka oli kuitenkin hyvää ja edullista. Sieltä palattiin hotellille ja istuttiin huoneessamme keskustellen päivän tapahtumista melko pitkään.

Pattaya 8.11.11
Thepprasitilta Jomtienin rantaan vievä katu ja Menuet sekä Vivian. Jomtien Plaza Condotel on 30-kerroksinen kolossi, jossa Timo asui. Siisti Plaza Jomtien Plaza Condotelin edessä.

Lauantai 19.11.11 Yön alin lämpötila oli 24.7 astetta. Aamiaiselle oltiin taas normaaliaikaan. Lek tuli 8.00 ja Timppa istui jo kyydissä. Meidän neljän lisäksi tuli vielä Tumppi mukaan. Tällä kuuden hengen porukalla ajettiin ilman ennakkovarausta jälleen Plutaluangiin, joka on todettu varmaksi paikaksi, jos varausta ei ole pystytty tekemään. Mitään ongelmia ei nytkään ollut ja päästiin pelaamaan toiveitten mukaisesti West ja North. Tumppi oli varannut itselleen edellisen sunnuntain nuoren caddyn. Peli eteni nyt sujuvammin, vaikka Päivin ja Sadun edellä meni 6 thain ryhmä. Tumpin kanssa tehtiin kumpikin kaksi birkkua. Minulle toinen tuli Northin 3. väylällä, joka on se majakkasaareen pelattava par 3. Löin avauksen hieman pitkäksi ja se valui droppialueelle. Siitä chippasin ison kummun yli ja jyrkkään alamäkeen suoraan reikään. Kyllä maistui!

Paluumatkalla ajettiin ison kalliobuddhan kautta, joten Pera ja Satukin näkivät sen. Siinä pysähdyttiin hetkeksi kuvailemaan ja sitten ajettiin vielä kiinalaisen temppelialueen kautta takaisin Jomtienille. Hotellilla vein bägit toimistoon, jossa oli paikalla myös uusiseelantilainen johtaja Cleve Harrop. Juttelin hetken hänen kanssaan Sitten keitettiinkin perinteiset kahvit ja pidettiin pieni lepohetki.

Plutaluang 19.11.11
Satu West 3:n tiipaikalla takanaan hieman erikoinen puu. Westin 8. väylä on mäeltä avattava par-3 haasteena vesi ja bunkkerit. 9. griini on saaressa, joka on kuitenkin aika suuri.
North 2 on par 5 ja griinin edessä vesieste hillitsemässä kakkosella päälle yrittämistä. 3. väylä on sitten North-lenkin mieleenpainuvin väylä, par 3 ja griini majakkasaaressa. West-lenkin 1. ja 9. griini sijaitsevat aivan lähekkäin ja 7. väylä menee vierestä.
Harvinainen kuva: caddyt istuivat pelin jälkeen pelaajien kanssa baarissa. Tämä sensijaan oli aika tavallinen tilanne, pelin jälkeen ollaan klubilla oluen ääressä juttelemassa. Plutaluangin sisäpihan komeassa "kivikasassa" on paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Kun lähdettiin liikkeelle, käytiin ensin vaihtamassa taas rahaa ja kurssi oli 41.357. 18.30 mentiin Vivianiin ja sieltä ajettiin Timpan, Peran ja Sadun kanssa 2nd Roadille Pikku-Miken eteen. Pienten ostosten jälkeen käveltiin Walking Streetille ja käytiin syömässä Tankay Sea Food-ravintolassa veden päällä. Hinnat olivat pysyneet suunnilleen entisinä. Kadun hälinästä käveltiin Windy Gardeniin, joka sijaitsee kadun päässä rauhallisella paikalla. Entinen Windyn kasööri Yep oli taas paikalla asiakkaana. Siam Bayshoressa moikattiin vanhaa tuttua bellpoikaa Tomia. Sitten ajettiin takaisin Timon kämpän eteen Jomtien Plazalle ja käveltiin kaupan kautta hotellille jossa taas istuttiin ja juteltiin porukalla henkeviä yli puoleen yöhön.

Plutaluang 19.11.11
Pitihän Big Buddha näyttää Peralle ja Sadullekin. Puisto on kaikin puolin siisti paikka. Thaimaalaista liikennekulttuuria, mies istuu auton ruttuisella katolla liikenteessä. Tankayn vedenpäällisessä ravintolassa käytiin syömässä. Jouluvaloja alkoi näkyä paljon.
Tankayn seinällä oli taulu, jossa vertailllaan Pattayaa vuosina 1952 ja 2009. Sisäänkäynti Tankayn meriterassille on aika viehättävä ja siisti, jonka Satukin voi todeta. Walking Streetillä alkoi olla vilskettä ja meteliä. joka vaan kiihtyy keskiyötä kohti.

Sunnuntai 20.11.11 Yön alin lämpötila oli 25.4 astetta. Nyt pidettiin ensimmäinen vapaapäivä golfista ja aamiaiselle mentiin normaalia myöhemmin. Aamulla lähdettiin kävelylle ja Jomtienin rantakadun päästä otettiin lavataksi, joka vei meidät Peran ja Sadun kanssa buddhan patsaalle Etelä-Pattayalle. Siellä käveltiin ja ihmeteltiin mm. venäläisten paljoutta. Useita turistibussejakin tuli paikalle. Alas kävellessämme poikkesimme pieneen paikalliseen baariin juomatauolle. Sitten käveltiin radioaseman mäelle katselemaan näkymää Pattayan kaupunkiin. Porukkaa oli sielläkin paljon, pääasiassa venäläisiä, joita muutenkin näkyi ja varsinkin kuului katukuvassa todella paljon. Alas tultiin pientä luontopolkua pitkin Royal Cliffin alueen kohdalla ja vilkaistiin sen pientä golfkenttää. Sen jälkeen laskeuduttiin portaita pitkin Pattayan lahden rantaan. Sitä pitkin käveltiin kohti rantakatua ja ihmeteltiin moottoriveneiden paljoutta. Osaa nostettiin jo takaisin maalle. Sitten mentiin Windy Gardenin kautta 2nd Roadille, josta otettiin lavataksi Outlet Malliin. Se kyyti maksoi 150 bt. Outlet Mall käveltiin läpi ja mentiin Tesco Lotus-tavarataloon aivan vieressä. Sieltä ostettiin hieman syötävää ja tavattiin Seppälät aulassa. Paluu hotellille lavataksilla maksoi 150 bt.

Päivi kävi sitten hieronnassa ja minä vein taas pyykit pesulaan. Sen jälkeen menin Peran kanssa hotellin aulaan ottamaan oluet ja yritin päästä nettiin. Yhteys ei oikein toiminut ja pääsin toimiston koneelle tsekkaamaan sähköpostit. 18.30 mentiin Timon ja Seppälöiden kanssa JP Houseen ottamaan oluet ja päätettiin syödäkin siellä. Ruoka oli hyvää ja normihintaista. Jounikin oli paikalla samoin kuin vieressä sijaitsevan suomalaisen kirjakaupan pitäjä. Ruuan jälkeen Seppälät tulivat tarkastamaan huoneemme.

Päivän ylin lämpötila oli 33.8 astetta, joka oli tähän mennessä reissun korkein lämpötila.

Pattaya 20.11.11
Tyypillinen thaipesula, joka sijaitsi aivan hotellimme vastapäätä. Jomtienin Beach Road, jonka varrella on paljon korkeita hotelleja ja condoja. Buddhamäellä oli paljon väkeä, josta hyvin suuri osa oli venäläisiä.
Pertillä ja Sadulla riitti ihmettelemistä buddhien keskellä. Pois lähtiessämme oli hieman rauhallisempi hetki. Kävellen lähdettiin kohti taustalla näkyvää radioaseman mäkeä.
Pattaya näkyy mäeltä hienosti ja uusia korkeita hotelleja on tullut lisää vuosien mittaan. Rannalla on valtavasti veneitä, osa maissa, osa vedessä ja osa ränsistyneenä siinä välissä. Tässä on yksi vene ajamassa kohti traktorin vetämää traileria, jolla vene hinataan maalle.
Tämä hotellimme iloinen virkailija muisti meitä erityisesti, kun olimme lähdössä kotiin. Seija, Antti ja Päivi odottelemassa ruokaa JP Housessa hotellimme vastapäätä. Timo haroo päätä, Satu ja Pera keskustelevat ja tarjoilija touhuaa ympärillä.