Golfmatka Saarenmaalle Viroon 28.-30.08.2014

Matkaseurue: Päivi, Esa, Satu Lapila ja Pertti Heininen
    Matkareitti: laiva Helsinki - Tallinna, oma auto Tallinna - Kuressaare - Niitvälja - Tallinna, laiva Tallinna - Helsinki
    Pelatut kentät: Saare Golf Kuressaare ja Niitvälja Golf

Talvella 2013-2014 suunniteltiin, että kesän aikana pitäisi tehdä golfkiertue Viroon, jossa pelattaisiin Estonian Golf & Country Club, Otepää Golf ja Saare Golf. Reissu ei kuitenkaan toteutunut näin.

Elokuussa Heinisen Pertti esitti, että lähdettäisiin yhdessä Saarenmaalle pelaamaan. Keskusteltiin myös, että samalla reissulla pelattaisiin myös Estonian Golf & Country Club. Pertti otti sitten asian hoitaakseen. Ajankohta valikoitui elokuun loppuun. Toinen kohde vaihtui kuitenkin Niitväljaksi, koska EGCC:llä oli tuona ajankohtana jotkut kilpailut. Satu kävi sitten varaamassa matkan Eckerö Linen toimistossa ja Pertti hoiteli agentin Kristel Reinfeldtin kautta loput eli lähinnä pelit. Hotelliksi oli valittu Georg Ots Hotel & Spa ja alkuun kaksi peliä Saare Golfissa ja sitten poispäin tullessa Niitvälja Golf. Hintaa matkalle tuli 140 euroa henkilöä kohti + green feet, jotka hoidettiin paikan päällä.

Matkaan päätettiin lähteä Peran autolla aikaisin aamulla 28.08.2014.

Tämän matkakertomuksen yhteydessä on paljon kuvia. Jos haluat nähdä kuvan suurempana, klikkaa pikkukuvaa!

Torstai 28.08.14 Lähdimme omalla autolla Sadun ja Peran luo 6.15. Käpylässä oltiin 6.45 ja pakattiin tavarat Peran autoon, jolla lähdimme heti matkaan. Länsisatamassa oltiin 7.05, jossa lähtöselvitys Eckerö Linen Finlandia-alukselle sujui mutkitta. Laivaan päästiin ajamaan jo 7.40 ja siellä mentiin suoraan istumaan keulan kahvioon. Laiva irtosi laiturista 10 minuuttia etuajassa 8.20 ja suuntasi kohti Tallinnaa. Päätimme syödä laivalla aamiaisen, koska emme tienneet, koska saisimme seuraavan kerran ruokaa. Aamiaisbuffet maksoi 14 euroa. Myymälästä kävimme ostamassa hieman matkaevästä ja menimme aamiaiselle 9.30.

Laiva saapui Tallinnaan aikataulussa 11.00 ja autolla päästiin ulos laivasta n. 11.30, koska olimme ylhäällä 5. kannella. Sitten suunnattiin heti kohti valtatietä 4 ja opasteet ohjasivat meidät Tallinnan itäpuolelle. Se oli virhe, joka myöhemmin huomattiin ja olisi pitänyt ajaa suoraan kaupungin läpi. Tiellä 4 oli iso tietyö aika paljon ennen tien 9 risteystä ja kulku oli matelua. Vähintään puoli tuntia meni hukkaan. Näin näytti selvältä, ettemme ehtisi Virtsuun 13.30 Saarenmaalle lähtevään laivaan, johon meille oli varattu paikka. Matka Tallinnasta Virtsuun on 145 km. Satamassa oltiinkin vasta 13.45, mutta seuraava laiva lähti jo 14.05. Matka oli jo maksettu ja hyvin mahduttiin kyytiin Saaremaa-alukseen. Matka Muhun saarelle Kuivastuun kesti 27 minuuttia. Laivalla juotiin kahvit ja siellä oli myös kauppa, josta ostettiin vettä. Kuivastussa päästiin nopeasti matkaan ja 78 km:n matka Kuressaareen Muhun saaren läpi sujui sateessakin vajaassa tunnissa. Georg Ots Hotel & Spa'han saavuttiin 15.40.

Tavarat vietiin huoneisiin 406 ja 408, joista oli näkymä linnalle ja meren lahdelle päin. Sitten lähdettiinkin kiireesti Saare Golfin kentälle huolimatta tiheistä sadekuuroista. Meillä oli alun perin varattu sinne aikaisempi peliaika, mutta Kristel siirsi sitä eteenpäin. Matka hotellilta kentälle on vain reilu kilometri. Greenfee oli 49 euroa eikä millään korteilla saanut alennusta. 16.20 lähdettiin pelaamaan ja vähän väliä tuli sadekuuroja. Kenttä oli todella märkä, mutta griinit erinomaiset ja sopivan nopeat. Lämpötila oli 16 astetta. Kenttä on hyvin tasainen ja melkein joka väylällä on vesiesteitä eli pieniä lampia. Haasteita siis löytyy. Osa väylistä oli metsän reunassa tai keskellä, joten haasteita oli. Suurimman ongelman kuitenkin muodosti kentän märkyys. 9 reiän jälkeen mentiin klubille ja päätettiin lopettaa kierros, koska sade muuttui yhtenäisemmäksi. Päivi kävi tinkimässä seuraavan päivän kierroksen hinnaksi 9 reiän greenfeen ja se sopi meille. Palasimme siis hotellille hyvissä ajoin.

Hotellille palattuamme juteltiin tovi ja mentiin hotellin ravintolaan syömään, koska sade jatkui koko illan. Ruoka oli melko kallista mutta ihan hyvää. Baarissa otettiin vielä gin tonicit ja nukkumaan mentiin vauhdikkaan päivän päätteeksi n. 23.00.

Helsinki - Tallinna - Kuressaare 28.08.2014

Saaremaa-laiva on saapumassa Virtsun satamaan.

Laivan TV-ruudussa mainostettiin Saare Golfin kenttää.

TV-ruudussa mainostettiin myös paikallista Raadio Kadia.

Georg Ots-hotellin parvekkeelta avautui kiva näkymä lahdelle ja naapurihotelleille päin.

Kuressaaren linna oli aivan lähellä lahden toisella puolella. Pilviä alkoi kerääntyä.

Saare Golfin klubirakennus ei pröystäile, mutta hyvät tilat siellä on terasseineen.

Pilvistä oli ja sade aiheutti komean sateenkaaren.

Yhtä vaille kaikilla väylillä on vesi mukana pelissä.

18. väylän yllä näkyvä pilvi lupasi jatkuvaa sadetta.

Mielenkiintoinen patsas oli naapurihotellin edustalla.

Satu ja Pera valitsemassa ruokaa hotellin ravintolassa.

Georg Otsin kuvia oli luonnollisesta joka puolella.

Perjantai 29.08.14 Aamulla herättiin 6.00 ja aamiaiselle mentiin 7.15. Pera ja Satu olivatkin jo siellä. Aamiainen oli oikein hyvä, vaikkei ihan vastannutkaan Suomen hotellien tasoa ja varsinkaan runsautta. Sää oli aamulla puolipilvinen ja aamiaisen jälkeen tehtiin pieni kävelylenkki lähiympäristöön.

Kuressaare 29.08.2014

Ennen auringon nousua linna kuvastui kivasti kirkastuvaa taivasta vasten.

Hotellimme lähellä oli pieni levän kerääjä, joka kokosi lahdelta levät rannalle.

Kaloja täynnä olevaa venettä kantaa etupäässä jonkunlainen seireeni.

8.20 lähdettiin golfkentälle toiveikkaana. Greenfee oli nyt 9 reiän hinta 31.50 euroa ja pelaamaan päästiin 9.00. Kenttä oli edelleen hyvin märkä, mutta koko kierroksen aikana ei satanut enää vettä. Näin päästiin tutustumaan myös sisääntulon reikiin. Puolivälissä poikettiin klubille oluelle ja kierros kesti taukoineen 4 tuntia 5 minuuttia. Pelaajia oli nyt aika paljon, mutta tulivat perässämme, joten odottamista ei ollut.

Saare Golf 29.08.2014

Hotellimme Georg Ots Hotel & Spa kuvattuna aamuvarhaisella.

Saare Golfin kenttä on hyvin tasainen ja griinit suuria ja myös tasaisia.

Pera tsiikailee vesiesteitä, joita oli 17 väylällä eli melkein jokaisella.

Päivi lyö palloa tosissaan ja matkaan se lähtee Sadun seuratessa.

Pera ihmettelee taas väylällä olevia ruohikkoisia vesiesteitä.

Heti tuli ongelmia, kun väylällä oli puita. Tuostahan ei tule mitään.

Kaikki griinit olivat hyväkuntoisia, tasaisia ja melko nopeita.

18. väylän griini on saavutettu hyvässä säässä.

Peran auto täyttyi neljästä bägistä.

Heti pelin jälkeen ajettiin kaupungille ja käväistiin apteekissa Kaubamajassa, koska Pera ja Päivi saivat ampiaisen pistoja kentällä. Poikkesimme myös pienessä kirkossa. Sitten mentiin Pub Vaekojaan, jossa otettiin letut erilaisilla täytteillä ja kahvit/oluet. Se oli ihan hyvä valinta, koska illalla oli aikomus syödä kunnolla. Paluumatkalla hotellille poikettiin kaupassa ostamassa vettä. Satu ja Päivi menivät hoitoihin ja Peran kanssa käveltiin lähellä sijaitsevaan pienvenesatamaan, jonka ravintolassa otettiin oluet ja juteltiin tarjoilijan kanssa. Hän osasi aika hyvin suomea, koska oli suomalaisen miehen kanssa naimisissa. Sitten mentiin kaupungille ja käveltiin saaressa olevan Kuressaaren linnan kautta. Sisälle ei päästy, koska ovet suljettiin 19.00. Sen jälkeen etsittiin ruokapaikkaa. Noin 100 metriä Pub Voekojasta eteenpäin löytyi mielenkiintoinen Kodulinna Lokaal, joka on hyvin siisti ja sokkeloinen kellariravintola. Hinnatkin olivat hyvin edulliset. Naisia odotellessamme otimme oluet ja tovin kuluttua saimmekin heidät seuraksemme. Tilatut pizzat maksoivat 5.50 euroa ja naudanleike 9 euroa. Ruoka oli hyvää ja halpaa.

Syötyämme käveltiin takaisin hotellille ja otettiin vielä GT't Peralla ja Sadulla. 22.30 painuttiin sitten pehkuihin.

Sää oli koko päivän selkeä ja lämpötila oli enimmillään 17 astetta.

Kuressaare 29.08.2014

Kaupungin reunalla on pieni sievä ortodoksikirkko.

Sisältä kirkko on komea ja hyvin siisti.

Kaksi ravintolaa terasseineen ja taaempi on Pub Voekoja.

Pertti ihmettelee linnan pihalla olevaa tykkiä.

Kuva linnan vallihaudasta, joka kiertää sen ympäri.

Kellariravintola Kodulinna Lokaal on sisältä tosi siisti.

Lauantai30.08.14 Heräsin 5.30 ja kävin suihkussa sekä kirjoittelin matkakertomusta. 7.00 mentiin aamiaiselle ja 7.45 kirjauduttiin ulos hotellista. Sää oli selkeä ja lämmintä oli 8 astetta, mutta lämpötila nousi nopeasti. Pakattuamme tavarat autoon lähdimme ajelemaan kohti Niitväljaa. Kuivastussa jouduimme odottamaan laivaa tunnin verran, sillä seuraava lähti vasta 9.40. Siinä ehdittiin hyvin syömään jäätelöt.

Kuressaare - Niitvälja 30.08.2014

Lauantaiaamu valkeni ja kalastajan auto on jätetty keskelle risteystä.

Komeasta taivaanrannasta linnan takana ei voinut jättää kuvaamatta.

Meren puolella pilvet punersivan kivasti ja tyyntä oli.

Lautta purkaa lastinsa Kuivastun satamassa.

Virtsussa pyörii lähes 30 tuulivoimalaa.

Karjaa näkyi teiden varsilla tosi paljon toisin kuin Suomessa.

Liikenne oli hyvin rauhallista ja Niitvälja Golf Clubilla oltiin 11.40. Greenfee oli 57 euroa ja startti 12.04. Kaikki lähdöt olivat täysiä ja alkuun meno tökki hieman edellä menevien huiskiessa palloja pitkin metsiä. Kenttä oli erinomaisessa kunnossa, väylä ja griinit tosi siistejä ja hyvässä ruohossa. Meille uudet väylät olivat komeita ja melko haastavia. Kierros kesti hieman reilut 4.5 tuntia ja niin päätettiin lähteä heti ajamaan kohti Tallinnaa. Keilasta käännyttiin Tallinnaan vievälle pienemmälle tielle ja siellä oli 6 km tietyötä, mutta ei se paljon hidastanut. Eckerö Linen selvityksessä oltiin 17.30 enkä ehtinyt antaa virkailijalle varauspaperia, kun hän sanoi: "Pertti, Satu, Esa ja Päivi". Kun myönsin, tulivat kortit käteen välittömästi eli selvitys kesti alle 10 sekuntia. Sitten odoteltiin kaikessa rauhassa Finlandian saapumista. Se tuli ihan ajoissa ja aika nopeasti päästiin laivaan eikä autoja ollut paljon.

Niitvälja 30.08.2014

Niitvälja Golfissa on mielenkiintoinen puttigriini pensaineen.

Satu ja Päivi touhuavat 1. tiillä juuri ennen lähtöä.

6. väylä on haastava par 3, tiipaikka näkyy kaukana lammen takana.

Niitvälja on myös melkoisen tasainen kenttä ja hyvässä kunnossa.

9. väylällä tullaan kioskille vanhan klubitalon alapuolelle.

15. väylän saarigriinillä on porukka päässyt puttailemaan.

Se on melkoisen haastava par 5, jossa vettä riittää melkein joka puolella.

Avauskin lyödään veden yli ja seuraava este odottelee vasemmalla.

Näitä komeita lumpeenkukkia ei muita näkynyt.

Saarigriini vielä nähtynä toisesta suunnasta.

Niitväljassa on paljon väyliä metsän keskellä - kiusaksi asti.

18. väylällä noustaan klubille kentän suurinta mäkeä.

Laivassa syötiin buffet (26 euroa) ja sen jälkeen kävin kaupassa olutta ostamassa. Pois tullessani törmäsin Rinkisen Veskuun ja Eijaan, jotka ovat tuttuja dx-kuunteluhommista. Heidän kanssaan istuttiin pubissa ja juteltiin kaikenlaista. Helsinkiin saavuttiin aikataulussa 22.00 ja ajettiin Käpylään, jossa automme oli tallessa. Tavarat siirrettiin nopeasti siihen ja hyvästeltiin mainiot matkaseuralaisemme Pertti ja Satu. Kotona olimme jo 22.40 ja taas kerran mukava matka oli takana.

Niitvälja - Tallinna 30.08.2014

Pihlaja kukki komeasti golfklubin pihalla.

G4S:n toimitalo on ruma lankahökötys.

Vanhan kaupungin kirkon tornit muurin takana.

Hääväki ajeli iloisesti hevoskiesillä Tallinnan katuja pitkin.

Satamassa pääsee katselemaan maisemia ilmapallosta käsin.

Eckerö Linen Finlandia saapuu Tallinnan satamaan.