2. Golfmatka Pärnuun Viroon
12.-14.06.2017

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen, Satu ja Pera.
    Matkareitti: oma auto Espoo - Käpylä - Länsisatama, laiva Helsinki - Tallinna, oma auto Tallinna Pärnu - Tallinna, laiva Tallinna - Helsinki, oma auto Länsisatama - Käpylä - Espoo.
    Pelatut kentät: Pärnu Bay Golf Links

Alkusanat

Tätä matkaa suunniteltiin tehtäväksi jo 2016, mutta se ei toteutunut. Nyt 2017 keväällä puhuttiin matkasta uudelleen ja kesäkuun alussa tutkin erilaisia tarjouksia Pärnun hotelleille ja kentille. Rannahotel tarjosi yhtä yötä ja peliä Pärnu Bay Golf Linksillä sekä White Beach Golfilla hintaan 135 €/pelaaja. Hotellissa ei kuitenkaan ollut tilaa kesäkuun alkupuolella. Niinpä hyväksyimme Estonia Resort Hotel & Span tarjouksen, jossa kaksi yötä hotellissa ja kaksi kierrosta golfia Pärnu Bay Golf Linksin kentällä maksaa 234.60 €/henki. Ajankohdaksi valittiin 12.-14.06. Seuraavaksi katselin laivahintoja ja tarkoitus oli lähteä meidän autolla reissuun. Tallink Siljalla oli nyt edullisin tarjous. Hintaan 204 € kuului neljän hengen matkat edestakaisin, aamiaiset menomatkalla ja auto edestakaisin.

Matkaan päätettiin lähteä meidän autolla aikaisin aamulla 12.06.2016.

Maanantai 12.06.2017 Lähdimme omalla autolla Sadun ja Peran luo 5.20. Käpylässä pakattiin tavarat autoomme ja lähdimme heti matkaan. Länsisatamassa oltiin 6.10, jossa jouduttiin odottelemaan melko pitkään.. Tallink Siljan Star-laivaan päästiin ajamaan jo 7.00 ja siellä mentiin suoraan istumaan keulan aamiaisbuffetiin. Laiva lähti n. 15 minuuttia etuajassa 7.15. Tallinnassa oltiin 7.20 ja aika nopeasti päästiin laivasta ajamaan kohti Pärnua.

Matkalla pysähdyttiin pari kertaa ja Saugassa mentiin käymään kylässä kavereidemme luona, jossa oltiin 12.00. Siinä jutellessa meni kivasti reilut puolitoista tuntia ja Pärnussa Estonia Resort Hotel & Spassa oltiin 14.00. Huoneet saatiin heti ja nopeasti majoituttiin ja lähdettiin tutustumaan ympäristöön. Matkalla Rüütlin kävelykadulle poikettiin oluelle Pubi Rüütlihooviin. Siitä mentiin sitten kävelykadulle ja sivukadulta löydettiin Peetri Pizza, jossa syötiin pizzat. Sen jälkeen palattiinkin jo kaupan kautta hotellille.

Helsinki - Pärnu 12.06.2017
Star-aluksessa oli aikaa istuskella tunnin verran aamiaisbuffetin jälkeen. - Estonia Resort Hotel & Spa on aika lähellä keskustaa ja muutama sata metriä rannasta.
Huone oli aika pieni, mutta iso yhteisparveke ja sen kaide peittivät näköalan. Ison pyöreän peilin kautta sain hyvän kuvan meistä molemmista. Hotellin aula on ihan tyylikäs värikkäine kokolattiamattoineen.
Kesä oli jo hyvin alulla, mutta aika kylmää oli, kuten vaatetuksesta huomaa. parnussa on paljon puistoja ja monen kadun varrella kasvaa isoja puita. Kirkko keskustassa ja melkoisen kokoinen seinämaalaus. Talot ovat värikkäitä.
Pubi Rüütlihoovin sisäänkäynti Rüütlin kävelykadulla. Peetri Pizzassa oli oikein hyvät pizzat. Kaksi nuorta tyttöä hoiti paikkaa. Vanhassa rakennuksessa oli ikkunoiden paikalla taidetta.

Pienen tauon jälkeen lähdettiin Sadun ja Peran kanssa kävelylle rantaan, jossa tuuli puhalsi melkoisesti. Kuljimme takaisin Rannahotellin ja urheilukentän vierestä. Lenkin jälkeen olikin sitten aika rauhoittua ja alkaa valmistautua seuraavaan päivään.

Sää oli sateinen koko matkan ajan ja sade loppui vasta iltapäivällä neljän aikoihin. Lämpötila oli 15 - 16 astetta ja tuulta jonkin verran.

Pärnu 12.06.2017
Rannalla kävi kova tuuli ja se oli hyvä tuulisurffareille. Tuuli teki sään kylmäksi, vaikka taivas oli jo osittain pilvetön. Rannalla on hyvä kartta Pärnun kaupungista.
Rannahotelliin ei tällä kertaa päästy, koska vapaita huoneita ei ollut. Tätä suurta taloa on alettu remontoida vuosia sitten, mutta kesken on jäänyt. Nyt sitä yritetään sitten myydä, mutta vaikeaa taitaa olla.

Tiistai 13.06.2017 Aamu oli pilvinen ja hieman sataa ripotteli. Aamiaiselle mentiin 7.00 eikä siinä ollut moittimista. 8.10 lähdettiin ajelemaan kohti Pärnu Bay Golf Linksiä ja se löytyikin pienen etsiskelyn jälkeen. Riikan menevän tien varrella on pieni golf-opaste, joka auttoi hyvin kentälle. Parkkipaikalla oli vain yksi auto ennen meitä. Caddiemasterille maksettiin pelit ja hotelli aivan tarjouksen mukaisesti. 9.00 päästiin lähtemään kierrokselle. Kenttä on hyvin tasainen ja väylien sivuilla on hiekkaista wastelandia joka väylällä. Se esti hienosti pallojen häviämisen ja helpotti peliä. Melkein kaikki pelasivat kierroksen samalla pallolla. Minä tein 2 birkkua, jotka piristivät päivää. Kentästä jäi vain hyvää sanottavaa, mutta keli oli hieman ikävä. Välillä satoi aika kovastikin ja tuuli oli melkoinen, mutta ei paljon vaikuttanut peliin. Kierros kesti 3h 35min, koska saatiin mennä omaa vauhtia. Kierroksen jälkeen poikettiin klubilla ottamassa juomat.

Pärnu Bay Golf Links 13.06.2017
Pärnu Bay Golf Linksin klubitalo on nykyistä matalaa arkkitehtuuria. Klubin ikkunasta avautuu näkymä merelle ja 18. griinille päin. Seinällä on hienoja valokuvia kentästä - ilmeisesti suunnittekijan Lassi-Pekka Tilanderin ottamia.
Avausväylä kertoo jo paljon kentän luonteesta - tasaista ja paljon hiekkaista wastelandia. 2. väylän griini kertoo taas griinien luonteen - tasoja ja kaltevia pintoja. Inhottavia ja välteltäviä väyläbunkkereita löytyy myös.
Bunkkeriharavat ovat puuta ja vanhojen heinäharavien vahvennettuja versioita. 4. väylälläkin riittää hiekkaa reuna-alueille, mutta bunkkeri puuttuu. Puitakin on etuysillä aika paljon, mutta yleensä reunoilla.
10. väylä on melko samanlainen kuin 1. väylä. 12. väylälle on jätetty yksinäinen puu linjalle tiiltä lipulle. 15. väylällä tuli vettä kuten kuvasta näkyy. Nyt mennään meren rantaa klubille päin..
Tämä 15. väylä on lyhyt, 260 metriä, ja pääsin avauksella 20 metrin päähän griinist. Birkku siitä tuli. Viimeinen griini on jo lähellä klubitaloa ja nyt oli sadekin jo hiukan hellittänyt. 18. griini ja taustalla tuulen sotkema matalarantainen meri.

Sitten ajettiinkin hotellille, mutta matkalla poikettiin tien varrella Kaubamajassa, Aurinko paistoi välillä, mutta sadekuurojakin tuli. Pienen hengähdystauon jälkeen lähdettiin etsimään ruokapaikkaa. Kävelimme tulotietämme Rüütlille ja löysimme heti hiusten leikkuupaikan Päiville ja sitten Rüütliltä Peralle ja Esalle, Margiti Ilusalong. Hiusten leikkuu maksoi 10 euroa meillä Peran kanssa ja Päivillä toisessa paikassa 13 euroa. Sitten käveltiin ottamaan kuvia sillalta ja mentiin syömään Bison Restaurantiin. Hyvää oli ruoka sielläkin. Sen jälkeen käveltiin etsimään vanha tuttu Hotel Vesiroos. Sieltä mentiin pienen lenkin jälkeen hotellille ja otettiin aulabaarissa kahvit.

Iltaa istuttiin meillä jutellen mukavia matkasta ja vähän enemmän muustakin. Mukavaa oli myöhäiseen iltaan asti. Päivä oli melko pilvinen ja välillä hieman satoikin. Ilta oli kuitenkin selkeä ja lämpötila oli 15 astetta.

Pärnu 13.06.2017
Ortodoksinen kirkko on Aian varrella, jota pitkin mentiin hotellille. Vanhoja puisia ja tiilellä vuorattuja rakennuksia on Pärnussa paljon. Margit Ilusalongissa saatiin hiusten leikkaus edullisesti.
Central Bridgeä pitkin ylitetään Pärnu-joki kaupunkiin mennessä. Sillan eteläpäässä on keskuspuisto, jossa matkakumppanini odottelivat. Bison Ravintolassa saatiin hyvät ruoat, mutta kastikkeesta ja perunoista piti maksaa erikseen.
Tallinna Gaten kautta päästiin Munamäen puistoon. 2006 yövyttiin tässä Hotel Vesiroosissa. Pärnu on todella kaunis kaupunki puistoineen ja istutuksineen.

Keskiviikko 14.06.2017 Aamulla taivas oli pilvetön ja aurinko paistoi lupaavasti. Ennen aamiaista 7.00 vietiin bägit autoon. Aamiaisen jälkeen luovutettiin huoneet ja lähdettiin Pärnu Bay Golf Linksin kentälle. Pelaamaan päästiin 8.15 eikä taaskaan ollut ketään edessä eikä lähellä takana. Melkein kaikki pelaajat, joita kentällä näkyi, olivat suomalaisia. Taivas oli edelleen pilvetön ja tuulta kohtalaisesti luoteesta. Nyt onnistuin tekemään yhden birkun ja sisääntulo toi tuloksen 39 (par 35). Yhdellä väylällä etuysillä hävisi kaksi palloa ja seuraavalla yksi. Kierros kesti 3h 30min. Sen jälkeen syötiin klubilla ja sitten lähdettiin ajelemaan kohti Tallinnaa.

Pärnu Bay Golf Links 14.06.2017
Nyt oli näkymä klubilta merelle päin hieman mukavampi. 1. tii on hyvin lähellä klubia, mutta 9. griini on aika kaukana. 2. väylän griinillä odotteli kaveri jyrän kanssa.
Tällainen touhu tuli tällä kentällä tutuksi. Tämä kuva on 5. väylältä 6. väylälle päin. 9. griini ja 10. tii on turhan kaukana klubista.
Kenttä oli kyllä todella hienossa kunnossa ja griinit upeita. 13. griini ja 14. väylä, joka on normaalisti vastatuuleen pelattava par 3. Vasemmalla näkyvän pallon sain reikään ja tein birkun.
Tarkkaa sihtailua puttien kanssa ja oli kyllä aihettakin. 16. väylä näyttää tiiltä katsottuna tällaiselta. Griinit ovat todella suuria ja pitkät putit on hyvä hallita.
Nyt ollaankin jo päätösväylän tiillä ja viimeinen koitos edessä. Kierros on onnellisesti ohi ja tuloksia vielä tarkastellaan. Klubilla on hienot lockerit ja kaappejakin on noin 100. Saunakin oli lämmin.

Vähän ennen Tallinnaa pysähdyttiin tankkaamaan ja bensalitra maksoi 1.179 €. R-kioskilla juotiin kahvit. Sitten ajettiinkin Tallinnan satama-alueelle, jossa käytiin tekemässä hankintoja Stock Alkossa. Päivi ja Satu lähtivät sitten kynsiä hoidattamaan ja me Peran kanssa odoteltiin parkkipaikalla.

Tallink Siljan Megastarin lähtö oli aikataulun mukaan 19.30 ja 17.50 mentiin jonottamaan lähtöselvitykseen. Siinä katsottiin vain passit ja saatiin tarvittavat liput. 19.05 päästiin ajamaan laivaan ja se lähti 19.20. Koko matka istuttiin ravintolassa ja juteltiin taas kaikenlaista.

Helsinkiin saavuttiin 21.20 ja nopeasti päästiin maihin. Satu ja Pera heitettiin Käpylään ja kotona oltiin 22.30.

Lämpötila oli Tallinnassa 21 astetta ja Helsingissäkin vielä 19 astetta. Koko päivä oli aurinkoinen. Taas oli yksi kiva matka tehty. Golfkenttä yllätti positiivisesti eikä ollut turhan vaikea, vaikka se on meren rannalla ja tuuli vaikutti jonkin verran peliin, kuten yleensäkin linkskentillä.

Pärnu - Tallinna - Helsinki 14.06.2017
Tässä talossa on suuri panimoravintola ja kahvibaari. Megastar tuli satamaan ja lähti aika nopeasti takaisin Helsinkiin. Laivasta näkyi hyvin moderni Metodistikirkko.