[2. työmatka Norilskiin]   [3. työmatka Norilskiin]   [4. työmatka Norilskiin]

Työmatka Norilskiin Siperiaan 27.02. - 04.03.2001

• Matkaseura: EJH + 7 työkaveria
  • Matkareitti: lento Helsinki - Moskova, lento Moskova - Norilsk, lento Norilsk - Pietari, lento Pietari - Helsinki

Tiistai 27.2.2001

Lento Moskovaan oli aikataulun mukaan 19.15

Aeroflotilla Helsingistä. kaverin kanssa aioimme lähteä samalla taksilla kentälle, koska asumme lähekkäin. Lunta satoi jonkin verran, joten keli ei ollut paras mahdollinen. Tilasin taksin klo. 17.00 ja menin ulos odottelemaan. Sitä ei kuitenkaan kuulunut puoleen tuntiin, joten soitin kaverille, joka sanoi vaimonsa lähtevän heittämään meidät kentälle. Yritin perua taksin, mutta linjat olivat tukossa. Kaverini oli kuullut radiosta, että Kehä I oli aivan tukossa, joten ajoimme kentälle Kehä III:n kautta. Siellä liikenne sujui hyvin. Kentällä olimme 15 minuuttia myöhässä sovitusta tapaamisesta 18.00, mutta osa porukkaa saapui vasta 18.30 huonon kelin vuoksi.

Lento Aeroflotin Boeing 737:llä lähti n. 30 minuuttia myöhässä. Moskovan ylle saavuttiin n. 22.05, mutta lumipyryn vuoksi ei päästy laskeutumaan, vaan kone jäi kiertelemään 40 minuutiksi Sheremetjevon kentän ylle. Sitten kapteeni päätti laskeutua 100 km:n päässä sijaitsevalle Domodedovon kentälle, jonne päästiinkin hyvin. Tullimuodollisuudet sujuivat nopeasti, mutta alkoi kuitenkin olla jo selvää, ettemme ehtisi jatkolennolle Norilskiin 1.30, koska meidän piti saada liput Arean bussikuskilta, jonka piti tulla siirtämään meidät Sheremetjevo II:lta kotimaan terminaaliin Sheremetjevo I:lle. No kuskiahan ei tietysti nähty eikä lippuja saatu. Domodedovossa ruvettiin kyselemään taksia Sheremetjevon vieressä olevaan hotelliin. Kahteen taksiin saatiin itsemme ahdettua ja matka lumisohjossa sujui hyvin ja maksoi yhteensä 220 USD eli 1430 FIM.

Keskiviikko 28.2.2001

Hotelli Novoteliin saavuimme n. 1.10, jolloin pari kaveria lähti toisella taksilla jahtaamaan lentolippujamme. Kuskia ei kuitenkaan löytynyt emmekä koneeseenkaan olisi ehtineet ja niin se lähti ilman meitä. Heidän palattuaan hotellille päätimme jäädä siihen yöksi ja menimme tiskille huoneita kyselemään. Taululla oli hinnat näkyvissä: yhden hengen huone 195 USD, kahden hengen huone 220 USD. Kysyimme tiskiltä näitä huoneita, mutta virkailija valitti, ettei ollut kuin yksi jäljellä. Sitten olisi vielä 7 sviittiä vapaana - meitä oli 8. Tämä haiskahti kusetukselta, mutta päätimme pienen mietiskelyn jälkeen ottaa 4 sviittiä, kaksi henkeä jokaiseen. Virkailija kyseli moneen kertaan, olemmeko tajunneet oikein, että huoneissa on parisänky. Olimme sen tajunneet, mutta päätimme ottaa silti 4 huonetta ja jaoimme porukan ja painuimme kerroksiin. Sovimme tapaavamme aamupalalla.

Hyvin nukutti ja aamupalalle noustiin sopivaan aikaan. Se oli melko runsas mutta laadullisesti ei erikoinen, onneksi kuului huoneen hintaan. Aamiaisen jälkeen Jaska ja tulkki alkoivat kyselemään meille uusia lippuja. Siinä oli hieman ongelmia, välillä paikat olivat selvät, sitten taas kone täynnä. Liput kuitenkin saatiin seuraavan yön lennolle 1.30, joten meillä jäi hyvin aikaa tutustua Moskovaan.

Punainen Tori
Punaisella Torillakin tuli käytyä.

Hotellista saatiin pieni bussi viemään meidät keskustaan, jossa menimme ensimmäiseksi syömään Inturist-hotellin kyljessä sijaitsevaan Patio Pizzaan. Kohtuullisen aterian jälkeen lähdimme kävelemään. Kuljimme Boslhoi-teatterin ja kuuluisan Metropol-ravintolan ohi Punaiselle torille. Kuvasimme aukion kirkkoja, Kremliä ja Leninin Mausoleumia. Sitten mentiin sisälle torin vieressä olevaan suureen ostoskeskukseen, koska ulkona oli melko viileää. Siellä menikin aikaa melko paljon, vaikka ostoksia ei kovin paljon tullutkaan tehtyä. Sitten kävelimme toiseen maan alla sijaitsevaan ostoskeskukseen ja sieltä menimmekin hotellin bussin pysäkille. Tällä ilmaisella kuljetuksella menimme hotelliin, josta jonkin ajan kuluttua keräsimme kamamme ja lähdimme lentokentälle.

Torstai 1.3.2001

Kras Airin Tupolev oli päältä päin kohtuullinen, mutta sisältä kamala. Penkkien selkänojat olivat nurin istuimen päällä, turvavöitä ei ollut lähimainkaan jokaisessa istumessa ja lisäksi parilla kaverilla oli paikkalippu paikkaan, jossa ei ollut edes penkkiä. Kaikki kuitenkin pääsimme istumaan ja koneessa oltiin aikataulun mukaisesti. Se hinattiin kauemmaksi, josta se pääsisi rullaamaan kiitoradalle. Siinä sitten istuimme tovin, kunnes kuulutettiin, että yksi koneen kolmesta moottorista ei käynnisty. Niin kone hinattiin takaisin paikalleen. Puolentoista tunnin päästä päästiin sitten lähtemään ja lento sujui ongelmitta.

Norilsk

Norilsk on 200000 asukkaan kaupunki, jossa kaikki toiminta keskittyy malmivarojen ympärille. Sinne ei ilman lupaa pääse. Talvella ainoa kulkuneuvo kaupunkiin on lentokone, sillä maanteitä ei ole muuten kuin lähiseudun muiden kaupunkien ja Norilskin välillä. Kesälläkään maanteitse ei etelästä sinne pääse, mutta silloin vaihtoehtona lentokoneelle on laiva. Norilsk sijaitsee n. 1500 kilometriä Uralista itään Jenisei-joen takana 500 kilometrin päässä Pohjoisesta Jäämerestä suurinpiirtein Utsjoen korkeudella. Aikaero Suomeen on +5 tuntia.

Norilskin lentoasema
Norilskin eksoottinen lentoasema.

4 tunnin lennon jälkeen saavuimme puolilta päivin Norilskiin, jossa pakkasta oli -32 astetta. Koneen ovella tullimies otti passimme. Menimme terminaaliin, jossa marssimme miliisin toimiston luukulle. Sieltä saimme passimme takaisin, kun niistä oli kirjoitettu tiedot viranomaisten lomakkeisiin. Sitten haimme matkatavaramme, jotka saimme pitää vain, kun meillä oli esittää matkatavarassa olevaa lappua vastaava kantaosa. Bussilla ajoimme sitten kentältä vajaan tunnin matkan kaupunkiin Hotelli Norilskiin. Sieltä otimme huoneet, jotka 4. kerrokseen maksoivat 2080 ruplaa / 3 vrk. 6. kerroksessa huoneet olivat puolta halvemmat.

Hotelli Norilsk
Kaupungin ainoa hotelli, Hotel Norilsk.

Heti majoittumisen jälkeen kävimme syömässä hotellin pienessä ravintolassa, jonka jälkeen ajoimme pikkubussilla tehtaalle. Siellä tutustuimme vastapuolen projektihenkilöstöön ja teimme suunnitteluporukan kesken ensitutustumisen sulattoon. Hotellille takaisin lähdettiin 18.00. Illalla käytiin syömässä Ravintola Kaukasissa, josta puolet porukasta käveli takaisin hotellille 40 asteen pakkasessa. Illalla nukuttikin sitten hyvin edellisen valvotun yön jälkeen.

Perjantai 2.3.2001

Aamupalalle hotellin pieneen ravintolaan mentiin 8.00. Tilattiin kaikenlaista aamiaistarviketta, joista saatiin vain osa. Kaikki tilattu jouduttiin kuitenkin maksamaan, vaikka osa niistä meni todennäköisesti ruotsalaisten pöytään. Sitten lähdettiinkin taas tehtaalle paikkoja tutkimaan.

Pakkasta oli vain 26 astetta, joten hotellille palattuamme päästiin kävelemään läheiseen supermarketiin. Tuuli teki kuitenkin ilman kylmäksi, joten kolmensadan metrin matka kauppaan oli aivan riittävän pitkä. Palattuamme saatiin takaisin hotellin respaan jättämämme passit. Sitten lähdettiin taas parilla taksilla syömään. Tarkoitus oli ensin mennä Medvediin, mutta se oli perjantai-illasta johtuen täynnä. Seuraavaksi yritettiin taas Kaukasiinn, jonne hyvin mahduimmekin. Aterian painamiseksi kävelimme taas kilometrin matkan hotellille.

Kauppamatka Norilskissa
Porukkamme kauppareissulla pitkin Norilskin talvista katua.

Lauantai 3.3.2001

Aamupalaksi nautittiin kokemuksesta viisastuneena kaupasta ostetut omat eväät. Sitten mentiin vielä kerran käymään laitoksella, jossa kiertelimme omin nokkinemme. Puolilta päivin palattiin hotellille, josta lähdettiin käymään torilla. Se olikin varsinainen kokemus, sillä pakkasta oli 36 astetta ja tuulta 12 m/s, joten kylmää oli. Suurin osa tavaroista on sisätiloissa kahdessa kerroksessa. Ihmisiä oli tuhottomasti paikalla, joten tungosta riitti. Turkisten ja karvalakkien myynti tapahtui ulkona, jossa oli kymmenittäin kojuja ja myyjiä värjöttelemässä. Kun tulkkimme kysyi, kuinka he tarkenevat, kehuivat runsaan vaatetuksen pitävän lämpimänä. Kasvot olivat kuulemma vuoden seisoskelun jälkeen tottuneet kylmään! Yhdellä kaverilla meinasi nenä paleltua heti minuutin ulkona olon jälkeen. Sisältä saatiin ilmaisella puhelimella tilattua taksit, joten pääsimme hotellille lämpiminä. Ilta-ateria syötiin hotellilla ja sitten ruvettiin tyhjentämään avattuja pulloja, joita oli jäljellä. Parhaimmilla meni siinä hommassa aamuneljään!

Sunnuntai 4.3.2001

Herätys oli aamulla viideltä, sillä bussi kentälle lähti hotellin edestä klo. 6.00. Ainakin yhden henkilön herättämisessä oli suuria vaikeuksia, mutta onneksi hän oli huomannut (hmm.) jättää huoneensa oven auki. Kaikki ehdittiin hyvin bussiin ja kotimatka alkoi.

Lentokentällä kaikki sujui hyvällä rutiinilla ja Pulkovon Tupolev lähti aikataulussa kohti Pietaria. Siellä meitä oli vastassa Arean minibussi, johon ahdettiin kaikki tavaramme ja ajoimme Pulkovon ulkomaanterminaalille, jonne oli tarkoitus jättää matkalaukut ja käsimatkatavarat. Säilytyspaikka oli kuitenkin lopetettu turvallisuussyistä, joten kannoimme laukut takaisin bussiin ja pyysimme kuskia viemään meidät Pietarin keskustaan ja sieltä takaisin sovittuna aikana. Se tuntui hänelle sopivan. Pietarissa tutustuimme tulkin asiantuntemuksella lähiympäristöön. Ilma oli kaunis ja pakkasta vain 6-7 astetta, mutta pieni tuuli piti hatut päässä. Kävelimme kanavien yli Vallankumouksen aukiolle ja sieltä Eremitaasin vierestä Nevan rantaan. Siitä mentiin sitten Iisakin kirkon kautta takaisin ja käytiin Vahakabinetissa.

Neva
Neva-joki ja yksi Pietarin komeista rakennuksista.

Bussi vei meidät takaisin kentälle, jossa selvityksen jälkeen tehtiin ostoksia ja nautittiin Business Loungen antimista. Finnairin kone toi meidät aikataulussa takaisin Suomeen ja kotona oltiin n. 17.20.

[2. työmatka Norilskiin]   [3. työmatka Norilskiin]   [4. työmatka Norilskiin]

AIHEESEEN LIITTYVÄT LINKIT

Norilsk. Tietoa Norilskin kaupungista pääasiassa venäjäksi.

Norilsk. Tietoa ja kuvia Norilskin kaupungista pääasiassa venäjäksi.

Russia's Weather Forecast. Täältä löytyy Norilskin sää ja ennuste tuleville päiville.

Russia's Weather. Täältäkin löytyy Norilskin sää.

Norilsk Cosmic Ray Station. Norilskin avaruussäteilyn tutkimuslaitoksen sivut. Sisältää jonkin verran kuvia Norilskista.

Aeroflot. Aeroflot-lentoyhtiön sivut.

Kras Air. Kras Air-lentoyhtiön sivut.

Finnair. Finnair-lentoyhtiön sivut.

Novotel Hotel. Moskovan Novotel-hotellin sivut.