DX-kiertomatka Espanjaan, Andorraan ja Ranskaan 13.08. - 26.08.1972

Matkaseura: EJH, Antti Seppälä, Veli-Matti Kuparinen, Raimo Kaksonen
    Matkareitti: lento Helsinki - Palma de Mallorca, laiva Palma de Mallorca - Valencia, juna Valencia - Madrid, auto Madrid - Burgos - Bilbao - San Sebastian - Andorra - Perpignan - Barcelona, laiva Barcelona - Palma de Mallorca, lento Palma de Mallorca - Helsinki.
    Uudet maat: Andorra (9.), Ranska (10.)

Toinen DX-matka oli edellisen Espanjan matkan tapaan reipasta menoa ja kesti kaksi viikkoa. Mukana olivat tällä kertaa lisäkseni Antti Seppälä, Veli-Matti Kuparinen ja Raimo Kaksonen. Suomesta lennettiin 13.8.72 Spantaxin Convair Coronadolla Palma de Mallorcalle, jossa oltiin varattu majoitus Hotelli Villa Mariasta, johon ei kuitenkaan jääty, vaan jo samana iltana lähdettiin laivalla mantereelle Valenciaan Transmediterranea-varustamon Granada-laivalla.

Helsinki - Palma de Mallorca - Valencia
Postikorttikuva Palmasta länteen El Terrenoon päin.
Sää oli aurinkoinen koko matkan ajan ja kiva oli tutustua kaupunkeihin.
Palman satamassa Santa Cruz de Tenerife, jolla tultiin takaisin Barcelonasta.

Valenciassa tutustuttiin muutamaan radioasemaan ja kaupunkiin muutenkin. Tämä oli reissun ensimmäinen kohde mantereen puolella Espanjassa. Juna-aikatauluista otettiin etukäteen selvää Madridiin menoa varten.

Valencia
Valencia on suuri kaupunki Málagan ja Madridin puolivälissä. Raimo ja Antti odottelevat kuvaajia La Voz de Levanten ovella. Radio Valenciankin sisäänkäynti oli selvästi merkattu.
Valencian Placa de Toros eli härkätaisteluareena on keskellä kaupunkia. Veli-Matti, Antti ja Raimo pitävät hauskaa Valencian puistossa. On kiva, että kaupunkiin on jätetty kauniita puistoja.

Valenciassa hypättiin illalla yöjunaan, jolla ajettiin Madridiin. Siellä oltiin muutama päivä tutustuen vanhaan tapaan kaupungin radioasemiin. Yksi elämäni hämmästyttävimpiä tapahtumia oli se, kun keskellä Madridia kadulla törmättiin saksalaiseen kirjeenvaihtokaveriini Wilfried Melchioriin. Siinä sitten ihmeteltiin, miten maailma on pieni. Yhdessä käytiin syömässä ja juttelemassa.

Valencia - Cuenca - Madrid
Valencian rautatieaseman laiturit oli katettu, kuten Madridissakin. Madrid on miljoonakaupunki ja Espanjan pääkaupunki. Koko purukkamme kuvattuna Radio Centron asemalla.
Radio Centron pääsisäänkäynti, josta poistuttuamme törmättiin tuttuihin. Saksalainen kirjeenvaihtokaverini vaimoineen kävi kanssamme syömässä. Radio Madrid löytyi vanhasta talosta keskellä kaupunkia ja sielläkin poikkesimme.
Myös Madridissa on keskellä kaupunkia komeita puistoja. Tuohon aikaan ei Helsingistä löytynyt näin suuria mainostauluja. Melchiorien kanssa liikuttiin yhdessä muutaman tunnin ajan.
Näin suuressa kaupungissa riitti ihmettelemistä.
Raimo ja Veli-Matti odottelevat ratsastajapatsaan vierellä.
Radioaseman henkilö tutkii QSL-kansiota, joka oli mukanamme.

Aamulla sitten vuokrattiin auto ja lähdettiin ajamaan kohti pohjoista Salamancan ja Valladolidin kautta. Ensimmäinen isompi pysähdyspaikka oli Burgos, jossa soitin paikallisen kirjeenvaihtokaverini Julian Diez y Lopezin kotiin. Hänen vaimonsa kertoi, että Julian oli töissä radioasemalla, mutta pyysi meidät kotiinsa odottelemaan. Niin sitten mentiin tapaamaan mukavaa espanjalaista perhettä. Pian Julian tulikin ja lähti heti viemään meitä takaisin työpaikalleen Radio Juventud - La Voz de Burgosille. Siellä hän haastatteli meitä suorassa radiolähetyksessä. Yöksi menimme paikalliselle leirintäalueelle ja pystytimme teltan. Yö oli kylmä, alimmillaan lämpötila oli vain 6 astetta, onneksi lämpimän puolella.

Aamuksi oli sovittu tapaaminen Julianin kanssa ja hän vei meidät käymään Radio Castillalla, jossa hän oli töissä, kun kuulin aseman ja sitä kautta tutustuttiin. Sitten mentiin käymään paikallisessa luostarissa, josta ostettiin pullot makoisaa likööriä.

Madrid - Burgos
Tässä oli jo vähän useampi radiomasto. Aina kun pysähdyttiin, radio kaivettiin esille. Ystäväni Julián Diez y López Radio Castillan portilla.
Radio Castilla on Burgosin vanhin radioasema. Lähetinkeskus sijaitsee kaupungin ulkopuolella. Radio Popular de Burgosin talo oli melko nykyaikainen.
Julián haastattelee meitä Radio Luventud - La Voz de Burgosilla. Campingalueella Antti nautti pania ja Kaikua. Monasterio de las Huelgasissa käväistiin Juliánin kanssa.
Puisto löytyi Burgosistakin, jossa on nykyisin n. 180000 asukasta. Burgosin katedraali on mahtava näky pimeäänkin aikaan. Kyllä joku on aikanaan viitsinyt värkätä kaikenlaista.

Sitten olikin jo aika jatkaa matkaa kohti pohjoista ja baskimaata. Santanderissa, Bilbaossa ja San Sebastianissa tutustuttiin kaupunkeihin ja käytiin radioasemilla. San Sebastian varsinkin oli kaupunki, jossa olisi hyvin viihtynyt kauemminkin.

Burgos - Santander - Bilbao - San Sebastian
Taukojen aikana etsittiin paikallisia radioasemia. Tasankoalueella tie oli suoraa ja muutenkin hyvää. Tien varrella näkyi komea ikivanha akvedukti.
Veli-Matti ihmettele karttaa ja me Raimon kanssa muuten vain. Radiomastoja näkyi pitkin matkaa, mutta kaikkiin ei ollut aikaa tutustua. Santanderissa saavuttiin Espanjan pohjoisrannikolle.
Rannikolla maisemat ovat myös kauniita. La Voz de Guipuzcoan auto seisoi toimitalon edessä. Radio San Sebastianin mastot näkyivä hyvin tielle.
Hotel Monte Igueldo näky korkealla mäellä niemessä. Kylläpäs riitti uimareita San Sebastianissa! Puistossa oli paljon rauhallisempaa ja maisema oli kiva.

San Sebastianista ajeltiinkin pikku hiljaa Zaragozan kautta kohti Andorraa. Zaragozassa käytiin asemilla ja myös jenkkien tukikohdan radioasemalla. Seo de Urgelissa pysähdyttiin ennen vuoristoon menoa.

San Sebastian - Zaragoza - Seo de Urgel
Radio Zaragozalla tietystii käytiin, kun kaupungissa kerran oltiin. Sitten etsittiin seuraavaa kohdetta vilkkaassa Zaragozassa. Radio Popular de Zaragoza löytyi ja sisälläkin pistäydyttiin.

AFRS:n asema sijaitsi kaupungin ulkopuolella ja passi näyttämällä päästiin sisään.
Asemalla vastaanotto oli ystävällinen ja aikaa esittelyyn löytyi. Seo de Urgelissa pidettiin pieni tauko ennen Andorraan menoa.

23.08.72 ajettiin Seo de Urgelista Andorraan (9.). Siellä tutustuttiin vuoriston keskellä sijaitsevaan pääkaupunkiin ja paikallisiin radioasemiin. Maisemat olivat mahtavat ja luntakin oli jossain kohtaa!

Seo de Urgel - Andorra

Veterano-mainos näkyy selvästi korkealta kukkulalta.

Sud-Radion sisäänkäynti näkyy sisäpihan toisessa kerroksessa.
Andorra la Vella on aika pieni kaupunki laaksossa vuorten välissä.
Tässä seison Radio Andorran ilmoitustaulun edessä. Sud-Radion kyltti näkyy talon seinällä keskustassa Radio Andorran komea ulkolähetysauto näkyi kaupungilla.
Radio Andorran lähetinalueelle mentiin tästä. Lennonjohtotornin näköinen lähetinrakennus oli alueella. Kaksi radiomastoa vuorten keskellä lähetinrakennuksen vieressä.

Luntakin oli tässä paikassa, vaikka aurinko siihen paistoikin.
Kiva oli katsella vuoristomaisemaa reilun kilometrin korkeudella. Maantie mutkittelee alas pitkin vuorten rinteitä.

Andorrasta ajettiin Ranskaan (10.) 24.08.72 ja Perpignanin kautta takaisin Espanjaan pitkin koillisrannikkoa. Ja aina pysähdyttiin, kun tiedettiin alueella olevan radioasemia, esimerkiksi Geronassa. Playa de Palsissa käytiin katsimassa käytiin katsomassa Radio Libertyn aluetta. Barcelona oli automatkamme päätepiste ja siellä oltiin yön yli tutustuen kaupukiin ja asemiin. Barcelonassa viihdyttiin parhaiten Montjuichin kukkulalla, josta oli mahtavat näkymät kaupungin ylle ja merelle. Näkemistä oli muutakin kuin asemat.

Andorra - Perpignan - Figueras - Gerona - Playa de Pals - Barcelona
Radio Libertyn releasema Playa de Palsissa Barcelonan pohjoispuolella. Ajan tasalla piti pysyä ja seurata päivän lehden antia. Korihissillä noustiin Montjuichin kukkulalle.
Barcelonan kaupunki näkyi hienosti täältä ylhäältä. Yötä oltiin leirintäalueella ja radio oli tietysti taas käytössä. El Corte Inglés oli maan suurin tavarataloketju.
Radio Barcelonalla vierailtiin, kun kerran löydettiin. Montjuichin päällä oli hieno paikka kuunnella radiota. Barcelonan Plaza de Toros, jonne ei tehnyt mieli mennä.

Santa Cruz de Tenerife-laivalla sitten lilluttiin takaisin Mallorcalle ja huomattiin, että hotellihuoneemme oli annettu muille. Onneksi saatiin kämppä paremmasta paikasta tilalle. Muutamaan radioasemaankin ehdittiin vielä tutustua Palmassa. Seuraavana päivänä 26.08.72 lennettiinkin jo takaisin Suomeen.

Barcelona - Palma de Mallorca
Palma de Mallorcalla ollaan ja katedraali näkyy kaupungin yli. Antti kai mietiskelee reissua ja koti-Suomeen palaamista. Radio Juventud - La Voz de Baleares oli vierailun kohteena.
Kasettiarkisto oli mittava, mutta isompia pelojakin käytettiin. Palman lentoasemarakennus on matala. Lomalaiset nousevat Spantaxin koneeseen.

AIHEESEEN LIITTYVÄT LINKIT

MALLORCA ONLINE Homepage tarjoaa kaiken turistin tarvitseman tiedon Mallorcasta.