Lomamatka Dubliniin Irlantiin
09.-12.01.2018

Matkaseurue: EJH & Päivi
    Matkareitti: lento Helsinki - Dublin, bussi Dublin - Belfast - Dublin, lento Dublin - Helsinki

Alkusanat

Marraskuun alussa ruvettiin miettimään, että voisi tehdä jonkun pikkumatkan Eurooppaan, koska nyt ei lähdetty Thaimaahan. Kevään matkakin on vasta helmikuussa, joten pitäisi saada jotenkin talvea kulutettua. Finnairilla oli hyvien lentotarjousten aika ja niin varattiin 9.11. Finnair Holidays-matka Dubliniin Irlantiin. Jurys Inn Parnell Steet-hotellista varattiin kolme yötä sekä kuljetukset sinne lentokentältä ja takaisin. Etukäteen mietittiin myös mahdollisuutta poiketa junalla Belfastissa Pohjois-Irlannin puolella. Sitä päätettiin tutkia paikan päällä.

Lennot operoi Nordic Regional Airlines eli Norra.

Tiistai 09.01.2018 Lähdimme omalla autolla Helsinki-Vantaan lentokentälle 5.05. Pakkasta oli -1 aste ja sää oli poutainen. Lunta ei maassa ollut eikä matkalla ruuhkaa. Auto saatiin hyvin P5-parkkiin ja saimme mennä suoraan turvatarkastukseen, koska ruumaan menevää tavaraa ei ollut ja lähtöselvitys oli tehty netissä. 5.50 oltiin jo kahvilla Cafe Torilla. Sitten mentiinkin passintarkastuksen läpi, koska Irlanti ei kuulu Schengen-maihin. Norran (Nordic Regional Airlines) 100-paikkaiseen Embraer ERJ-190-koneeseen päästiin 7.30. Paikkamme olivat hätäuloskäynnin kohdalla rivillä 11. Hieman myöhässä lähdettiin putkelta 7.55 (oikea lähtöaika 7.50). Vielä jouduttiin käymään huurteenestokäsittelyssä ja ilmaan noustiin 8.25.

Helsinki - Dublin 09.01.2018
Helsingin lentoaseman laajennusosa aivan perällä on melkoisen komea. Tilataideteos koivuineen on iltaisin mukavasti valaistu. Tästä seinätaiteesta voidaan olla montaa mieltä - ainakin on erikoinen.

Dubliniin Irlantiin laskeuduttiin 20 minuuttia myöhässä 9.15 (lentoaika oli 2h 50min. Sää oli hyvin pilvinen ja vettä satoi heikosti. Etukäteen varattua taksia ei näkynyt ja soiton jälkeen selvisi, että taksi oli juuttunut moottoritiellä kolarin aiheuttamaan ruuhkaan. Kuski tuli hakemaan meidät hallista AMT Coffeen edestä 10 minuutissa ja niin päästiin lähtemään kohti hotellia 10.00. Lämpötila oli puolilta päivin 4 astetta ja edelleen ripsi vettä. Hotellimme Jury's Inn Parnell Street edessä oltiin kiertotietä ajellen10.45. Huone 531 saatiin nopeasti ja melkein heti lähdettiin etsimään adapteria, jota ei hotellista nyt löytynyt. F one Fixer oli liike aika lähellä hotelliamme ja sieltä adapteri löytyi ja maksoi 5 euroa. Sitten käveltiin turisti-infoon O'Connel Streetillä korkean neulan kohdalle. Se on hyvä maamerkki hyvin lähellä hotelliamme ja on nimeltään Spire of Dublin. Sitä kutsutaan myös Valon monumentiksi. Korkeutta on 120 metriä ja alapäästä neulan halkaisija on 3 metriä. Huipulla on valo, joka näkyy kauas. Maamerkki valmistui 2003. Turisti-info oli suljettu tänään ja keskiviikkona. Kadun varrella käytiin nauttimassa aamiainen ja siitä käveltiin Murray's Bar-irkkupubiin, jossa oli myös todella ystävällinen palvelu. Sama oli kyllä muissakin paikoissa, joissa poikettiin. Tarjoilija antoi hyviä neuvoja suunnittelemaamme Belfastin matkaan ja ennen kaikkea lipun hankintaan. Päätimme ostaa avoimet liput AirCoach-bussiin ja ajateltiin lähteä huomenna sinne. Pienestä matkatoimistosta O'Connell Streetillä liput sitten löytyivät. Edestakainen matka Belfastiin maksoi 20 euroa hengeltä. Liput mukanamme palattiin hotellille hieman lepäilemään. Poikkesin hotellin vastapäätä olevasta Tesco-marketista hakemassa vielä pari olutta.

16:n jälkeen lähdettiin kävelylle Liffey-joen yli ja käytiin tutustumassa Temple Barin alueeseen. Koko ajan satoi hiljalleen vettä. Syömässä käytiin hotellimme vastapäätä sijaitsevassa The Kingfisher-ravintolassa. Sieltä palattiin hotelliin ja käytiin vielä iltadrinkillä Jury's Innin baarissa. Sitten olikin jo aika rauhoittua pitkän päivän jälkeen.

Raitiovaunuliikenne näytti toimivan vilkkaasti Dublinissa. Kalusto näytti olevan hyvin nykyaikaista. Kaupungin sisäisessä liikenteessä käytettiin raitiovaunujen lisäksi pääasiassa kaksikerroksisia busseja.

Koko päivän satoi hieman, onneksi ei kuitenkaan kovin kovasti. Tuultakin oli hieman ja lämpötila pysytteli muutaman asteen plussan puolella.

Helsinki - Dublin 09.01.2018
Hotellimme Jurys Inn on Parnell Streetin varrella hyvällä paikalla. Kävelykadulta näkyy 120 metriä korkea Spire of Dublin. Dinosaur-rakennus on Parnell Streetin ja O'Connell Streetin kulmassa.
Liffey-joen yli on hyvin monta siltaa, joista ainakin täkä oli hienosti valaistu. Valaistu oli myös useita rakennuksia joen varrella olevan kadun takana. Temple Bar on iso alue, jossa on vain kävelykatuja ja paljon ravintoloita.

Keskiviikko 10.01.2018 Aamulla oli lämmintä 4 astetta. Aamiaiselle mentiin 7.00 ja se oli aika normaali hotelliaamiainen. Kun menimme O'Connell Streetin pysäkille odottelemaan Belfastiin menevää bussia, sää oli selkeä ja aurinko paistoi heti nousun jälkeen. AirCoachin bussi no. 705 lähti ajallaan ja meitä oli kyydissä vain 4 henkilöä. Dublinin lentoasemalla käytiin ensin Terminaali 2:ssa ja sitten Terminaali 1:ssä, jonne matka kesti 40 min. Molemmista tuli lisää porukkaa kyytiin. Heti lentokentältä lähdettyämme laskeutui sumu, jota kestikin sitten koko matkan ja vielä paluumatkankin. Matkalla ei oikein huomannut maiden rajaa, mutta siinä oli kuitenkin yksi pysähdys, jota luulimme tietulliksi.

Belfastiin saavuttiin aivan aikataulussa 10.50 bussi- ja rautatieaseman viereen ja Oopperan kortteliin. Matkakesti 2h 20min. Haimme kaupungin kartan pienestä matkatoimistosta ja sen jälkeen katseltiin vanhoja isoja kivirakennuksia kuten City Hallia. Kävelylenkin jälkeen otettiin The Washington-pubissa ensin oluet ja päätettiin sitten syödäkin. Vähän edullisempaa täällä oli kuin Dublinissa. Kaupungin keskustassa näytti olevan paljon rakennustyömaita. Bussi lähti takaisin Dubliniin aikataulun mukaisesti 13.30. Nyt se oli puolillaan porukkaa, josta aika moni jäi Dublinin lentokentän terminaaleihin. Sää oli edelleen sumuinen. Kun päästiin Dubliniin 15.50, sääkin selkeni ja aurinko paistoi.

Belfast 10.01.2018
Belfastin Oopperatalo on melko vanha rakennus. City Hall on kuin vanha linna keskellä kaupunkia. The Washington Bar & Restaurant sattui reitin varrelle.
Clonmel-olut maistui The Washington-pubissa Belfastissat. Tällaisia brittitakseja ei Dublinissa näkynyt. Q Radion auto seisoi kadun varrella ja asemakin sattui kulkureitin varrelle.

Pienen tauon jälkeen lähdettiin kävelylle läheisille kävelykaduille. Ensin käytiin kahvilla O'Brian's-kahvilassa Ilac-ostoskeskuksessa. Pienen lenkin jälkeen poikettiin hotellimme lähellä olevassa The Parnell Heritage Pubissa ottamassa Guinnesit ja Jameson-viskit. Sitten palattiinkin jo hotellille iltaa viettämään.

Lämpötila oli sumuisen päivän jälkeen 6 astetta ja aurinkokin paistoi.

Se on parin päivän aikana huomattu, että ihmiset ovat täällä hyvin ystävällisiä ja auttavaisia. Apua saa pyytämättäkin, kuten Belfastin bussin tulo lähtöpysäkille. Toisen saman yhtiön bussilta kysyttiin asiaa ja bussin numeroa. Hän soitti jonnekin ja tuli sitten kertomaan, että bussi tulee 5 minuutin kuluttua.

Dublin 10.01.2018
Parnell-monumetti on O'Connell-kadun päässä. Vanha kirkko, johon on rakennettu The Church-ravintola. The Parnell Heritage Pub on värikäs ja viihtyisä.

Torstai 11.01.2018 Aamulla oli lämmintä n. 3 astetta eikä sadetta ollut. Aamiaisella käytiin 7:n jälkeen. Sen jälkeen tein lähtöselvityksen huomiselle kotilennolle. 10:n aikoihin lähdettiin kävelemään kävelykadun ja Temple Barin kautta Guinness Storehouselle. Matkalla käväistiin Saints Augustine and Johnin baptistikirkossa. Matkan varrella oli monta muutakin kirkkoa, mutta vain tässä käväistiin.

Dublin 11.01.2018
Liffey-joki kulkee koko kaupungin läpt. Siltoja joen yli on runsaasti, osa niistä kävelysiltoja. Vanhoja uljaita rakennuksia on paljon.
Kirkkoja on tässä kaupungissa paljon. Saints Augustine and Johnin baptistikirkko. Aika samalta kaikki kirkos näyttävät sisältä.

Lippu Guinness Storehouseen maksoi 20 euroa hengeltä. Tungosta ei vielä ollut ja rauhassa katseltiin ensiksi vastaan tulleessa matkamuistomyymälässä tavaroita ja ostettiinkin mm. yksi paita ja jääkaappimagneetti. Sitten lähdettiin tutustumaan perinteiseen tumman oluen valmistukseen. Ylimmässä kerroksessa Gravity Barissa korkealla kaupungin yläpuolella otettiin hintaan kuulunut Guinness-olut ja hyväähän se oli. Valokuvia tuli otettua ympäristöön, koska baari näköala kaupungille hyvä. Hieman oli sumua ja pilviä, mutta aurinkokin paistoi. Paluumatka käveltiin joen toista puolta Smithfieldin ja Viking/Medieval-alueen läpi kävelykadulle. Koko matka etsittiin ruokapaikkaa, mutta niitä oli yllättävän vähän. Vasta O'Connel Streetin toisella puolella oli ravintoloita, joista pari parhaalta näyttävää oli täynnä. Sitten löydettiin Oshea's Hotellin ravintola, josta saatiin edulliset annokset. Sen jälkeen palattiinkin hotellille, jossa ensimmäiseksi hoitelin respan Sandron avulla tulostukset Boarding Passeista. Sitten lepäiltiinkin huoneessa pitkän kävelylenkin jälkeen.

Illalla kävin vielä ostamassa Tescosta vettä ja keksejä. Sää oli nyt hyvin sumuinen ja kostea. Huoneessa keitettiin sitten kahvit. Päivän ylin lämpötila oli 6 astetta eikä satanut koko päivänä. Puolipilvistä oli ja aurinkokin näyttäytyi välillä.

Dublin 11.01.2018
Vanha tuulimylly jyvien jauhamiseen on Guinnesin panimon lähellä. Guinness Storehousen lähellä oli useita vossikoita. Ensimmäiseksi tultiin myymälään, jossa oli Guinness-tavaraa paljon.
Oluen valmistus esitettiin vaihe vaiheelta. Tässä kasvaa humalat. Paahtamisen eri vaiheet ja lopputulos 232 asteessa. Oluttakin kypsytetään numeroiduissa tynnyreissä.
Esillä on myös mainostamisessa käytettyä materiaalia. Harppu on Guinnessin tunnus ja näytettiin sitä käytettävä paljon muutenkin. Gravity Barissa päästiin sitten itse asiaan eli maistelemaan Guinnessiä..
Tässä näkyy sitten nykyinen tuotantolaitos. Tuotehistoriaa on esittä ala-aulassa exitin lähellä. Vielä olisi ollut mahdollisuus käydä ostoksilla.

Perjantai 12.01.2018 Aamulla oli lämmintä n. 4 astetta. 7.30 mentiin aamiaiselle ja 9.00 lähdettiin kävelemään ympäristöön vähän uusia reittejä. Kaikki johtavat kuitenkin aina kävelykadulle ja O'Connell Streetille. Kävelylenkin jälkeen keitettiin vielä lähtökahvit huoneessa.

11.30:n jälkeen olikin jo jätettävä huone ja tehtävä check-out. Jätimme käsitavat respan haltuun ja lähdimme kävelemään kävelykadulle. Siellä aloimme etsimään ruokapaikkaa. Talbot Streetillä mentiin italialaisravintola Totoon, johon jo edellisenä päivänä kurkattiin, mutta oli silloin täynnä. Nyt oltiin ravintolan ensimmäiset asiakkaat ja söimme hyvät spaghetit. Palattiin kävelykadulle ja kierreltiin valtavassa Ilac-ostoskeskuksessa muutamassa kaupassa ja otettiin sitten kahvit. Sitten palattiin hotellille ja ja mentiin 2. kerrokseen baariin katsomaan ampumahiihtoa Eurosportista ja otettiin Jamesonit/Guinnessit.

Dublin 12.01.2018
Vasemmalla puolella on The Garden of Remembrance. Puistosta näkyi kadulle oikeastaan vain tämä taideteos. Pulu on löytänyt hyvän tähystyspaikan patsaan päältä.
Ravintola Totossa olimme päivän ensimmäiset lounasasiakkaat. Kävelykadun basaarissa kävi jo pienoinen vilske. Viimeinen silmäys hotellimme aulaan.

14.55 tuli taksi ja kuljettaja oli sama kuin Dubliniin tullessamme. 25 minuutissa ajettiin lentoasemalle Terminaali 1:een ja käveltiin suoraan turvatarkastukseen, koska ruumaan meneviä laukkuja ei taaskaan ollut. Passintarkastusta ei ollut ennen kuin lähtöportilla, kun noustiin koneeseen. Meillä oli hyvin aikaa, joten istuttiin odottelemassa The Gate Lock-pubissa nauttien paikallisia juomia. Selvisi, että kone on ainakin puoli tuntia myöhässä. Finnairin väreihin puettu kone saapui 18.00 ja se oli yksi Norran 12 koneesta, joilla operoidaan Euroopan reittejä. Koneeseen päästiin 18.20 ja taas istuttiin hätäuloskäytävän kohdalla samalla paikalla kuin tullessa. Hyvät tilat siinä oli. Putkelta lähdettiin 18.35 ja ilmaan noustiin 18.50. Lentoajaksi arvioitiin 2h 45min ja aika hyvin se piti paikkansa, koska Helsinkiin laskeuduttiin 23.30. Lentoasemalla tavattiin tuttuja, kun sukulaiseni Tuula, Pena, Satu, Tomi ja Jenna olivat tulossa Kanarialta.

Sää oli pilvinen ja tuuleton, pakkasta 3 astetta. Auto löytyi hyvin P5-parkkitalosta ja pysäköinti maksoi 59 euroa. Kotona oltiin seuraavan päivän puolella 0.40.

Jos matkatavaraa ei ole paljon, kannattaa lentoaseman ja kaupungin väli kulkea bussilla. Se maksaa 10 euroa tai vähemmän suuntaansa ja busseja menee tiuhaan molempien terminaalien edestä. AirCoach-bussit ajavat O'Connell Streetille kävelykadun tuntumaan.

Dublin 12.01.2018
Lähestymme Dublinin lentoasemaa, kuten tämä vihreä bussikin. The Gate Clock-pubi oli aivan lähellä lähtöporttiamme. Irlantilainen Jameson-viski maistui Guinnessin ohella.