Golfmatka Costa Navarinoon Kreikkaan

26.03. - 02.04.2023

Matkaseura: EJH ja Päivi + 32 muuta
    Matkareitti: lento Helsinki - Kalamata, bussi Kalamata - Costa Navarino - Kalamata, lento Kalamata - Helsinki
    Pelatut kentät: Costa Navarino Bay, Costa Navarino Dunes, Costa Navarino Hills ja Costa Navarino Olympic

Alkusanat

Muutama vuosi sitten alettiin Suomestakin tehdä golfin ryhmämatkoja Costa Navarinoon Kreikkaan. Siellä oli valmiina kaksi loistokenttää ja kaksi oli rakenteilla. Aluksi lennot olivat Ateenaan, josta matkaa noille kentille oli vielä n. 300 km. Ainakin viime vuonna alettiin lentää kreikkalaisella Aegean Airlinesilla Kalamataan, josta Costa Navarinoon on matkaa enää noin 40 km. Tämä räjäytti tämän luksuskohteen suosion.

2021 aloin haaveilla golfmatkasta Kreikkaan, joka olisi minulle täysin uusi maa (en ole siellä vielä käynyt). Nyt aloitin sitten varovasti ehdotella Päiville viikon matkaa Costa Navarinoon, vaikka matkat ovatkin melkoisen kalliita. Kenttiä on nyt valmiina jo neljä (Dunes. Bay, Hills ja Olympic), jotka kaikki ovat luksusluokkaa. Hotellejakin löytyy viisi, jotka kaikki ovat luksustasoisia.

2023 tammikuussa golfmessuilla Pasilassa juttelin Golfpassin edustajien kanssa tästä kohteesta ja sitä suositeltiin lämpimästi. Niinpä päätimme Päivin kanssa lähteä kokemaan tämä uusi kohde. Etuna ovat suora lento, The Westin Costa Navarinon majoitus aamiaisineen, (lisäksi kolme päivällistä), harjoituspaikkojen käytön palloineen, golfauto kahdelle joka kierrokselle (5), matkanjohtaja Juha-Matti Vuorisen palvelut ja Taylor Maden mailat käyttöön kierroksille. Lisäksi kaikki kuljetukset Suomesta perille ja takaisin, sekä kuljetukset kohteessa kuuluvat pakettiin. Varaus tehtiin Golfpassille 22.01.2023.

09.03. Juhis loi What's Appiin ryhmän "Costa Navarino 26.3. – 2.4.2023”, johon tuli heti paljon ohjeita kohteeseen ja pelien ajankohdat ja ryhmät.

Maanantai 26.03.2023 Ensimmäinen matkani koskaan Kreikkaan tapahtui vasta nyt. Tästä tuli minulle 62. käyty maa. Golf matkamme suuntautui tällä kertaa Costa Navarinoon Peloponnesoksen niemimaalla. Kesäaikaan siirryimme yöllä. Matkaan lähdimme Päivin kanssa -1 asteen pilvisessä säässä 7.45 ja ehdimme hyvin Kuunkehrän pysäkille bussiin 531A, joka lähti 7.56. Olarissa poistuimme autosta niin innoissamme, että olkalaukkuni jäi bussiin. Kävin bussiasemalla kyselemässä, voisiko bussin kuskille soittaa, mutta linjaa käytti eri yhtiö, Niinpä painelin vastakkaisen suunnan pysäkille odottelemaan 531-busseja, jotka kävivät kääntymässä Friisilässä muutaman kilometrin päässä. Ensimmäinen oli 531, jonka kuskille selitin asian. Hän kertoi, että seuraavana tulee 531B 25 minuutin kuluttua. Sieltä se bussi tuli ja kuskilla oli laukkuni kädessä. Kiittelin kovasti ja painelin kiireellä odottelevan Päivin luo ja menimme metroon 8.25. Onneksi lähdimme ajoissa, kuten tapani on. Rautatieasemalla vaihdoimme lentokentälle menevään I-junaan, joka lähti 9.05. Lentoasemalla olimme 9.35 ja Aegean Airin tiski oli auki. Jono oli pieni, joten jätimme kaksi matkalaukkuamme ja turvatarkastuksen läpikin pääsimme nopeasti. Oak Barrell-pubissa olimme jo 10.10 nauttimassa matkastamme Guinnessilla. Upper Crustissa joimme vielä kahvit, jonka jälkeen siirryimme portille 17, johon kone tuli täsmälleen aikataulussa 11.35. Se oli Airbus A320-200, johon päästiin 11.55.

Kone lähti edelleen aikataulussa ja jäätymienestokäsittelyn jälkeen pääsimme ilmaan 12.45. Koneessa tarjottiin ruoka ja vielä kahvit ilmaiseksi. Tallaista palvelua emme ole matkoillamme saaneet tosi pitkään aikaan. Pilvinen sää vaihtui selkeäksi vasta Balkanin alueella. Kalamatan pikkukentälle laskeuduimme 16.15 lämpötilan ollessa 24 astetta. Laukut tulivat nopeasti hihnalle, mutta toinen laukku meni kerran pari ohi, koska en huomannut, että laukussamme olevat tunnistusnauhat olivat poissa. Viimein saimme laukun ja huomasimme, että se oli avattu todennäköisesti Helsingissä. Kaikki oli kuitenkin tallessa. Bussi lähti kohti Westin Costa Navarinoa kohti 16.55. Tiet olivat melko mutkaisia ja mäkisiä ja lisäksi pääosin kapeita. Hotellin edessä olimme 17.40. Nopeasti saimme huoneet ja meillä oli no. 5706 respakerroksessa (5). Parveke oli lounaaseen ja meri näkyi lähellä ja vuoret kauempana. Matkalaukut tuotiin hieman myöhemmin huoneeseen.

19.10 menimme Juhiksen infoon 5. kerroksen terassille ja siitä maksetulle illalliselle Morias-ravintolaan hotellin 3. kerroksessa. Samassa paikassa syötiin aamiaiset. Otimme ravintolassa beverage packagen, jolla sai 90 minuutin aikana juoda viiniä ja olutta sen verran kuin ehti. Se maksoi 16 euroa. Kaikki laskut hotellissa ja kentällä laitoimme huoneemme piikkiin. Huoneessamme oltiin 21.15. 21.30 lämpötila parvekkeellamme oli 16.5 astetta.

Helsinki - Kalamata - Costa Navarino
Helsingin lentoasemalla lähtöselvityksessä Aegean Airin luukulla. Seuraava kohde oli perinteinen Guinness The Oak Barrelissa. Aegean Airin Airbus 320 tuli aikataulussa portille.
Saavumme Kalamatan mukavan pienelle lentoasemalle. Nyt olemme päässeet jo huoneeseemme ja maisemia katsomaan. Meri näkyy mukavasti, mutta golfkenttää vain vähän.

Tiistai 27.03.2023 Heräsimme 6.00, jolloin lämpötila parvekkeellamme oli 13.0 astetta. Valoisaa oli n. 7.00 ja sää selkeä. Aurinkokin alkoi paistaa. Runsaan aamiaisen jälkeen lähdimme 8.10 shuttle-kyydillä Costa Navarino Dunesin klubille 300 metrin päähän ilmoittautumaan caddie masterille. Sen jälkeen menimme alas, jossa startteri ja Juhis opasti meidät golfautollemme, jossa oli valmiina meille varatut TaylorMaden upouudet mailat. Autossa oli gps-näyttö, joka ilmoitti matkan lipulle auton paikasta tai matkan bunkkeriin auton paikasta ja siitä griinille. Peliajan seuranta toimi myös samoin kuin hälytykset ukkosesta jne. Pelikavereinamme olivat Ulpu ja Seppo. Opasteet väyliltä toisille olisivat voineet olla hieman selkeämmät. Kerran vähän eksyttiinkin, kun opaste oli puskan takana piilossa. Peli sujui kaikilta aika nihkeästi, mutta mukavaa oli ja sitä oli kenttäkin. Hyvässä kunnossa oli ja leveyttä oli väylillä riittävästi. Bunkkereitakaan ei ollut liikaa ja vesiesteitä vielä vähemmän. Kierros kesti 4 tuntia 20 minuuttia. Kaikki kirrrokset pelasin siniseltä tiiltä, kuten melkein kaikki miehet.

Pelin jälkeen otimme klubin terassilla isot oluet ja pelikaverimme söivät tosi isot salaattiannokset. Hotellillamme oltiin kävellen 15.15. Parvekkeella lämpötila oli tuntia myöhemmin 20 astetta.

Huoneessa onlemme huomanneet jonkinlaisen ongelman. Vapaita pistorasioita on 3 kappaletta. Vessassa ei ole pistorasioita (esim. partakoneelle, tukankuivaajalle yms.). Yksi löytyi eteisen lattianrajasta. Parvekkeella oli lisäksi yksi pistorasia. 18.20 lähdettiin syömään reissun porukalla läheiseen kreikkalaiseen Restaurant Coop Secrets. Koko alueella voi kaiken ottaa huoneen laskun, kunhan on respaan antanut 500 luottokortille euron depositin. Päivin kanssa istuimme pitkässä pöydässä raumalaisten kanssa. Ruoka oli hyvää. 20.30 olimme taas huoneessamme. Parvekkeella lämpötila oli vielä 16.9 astetta.

Costa Navarino Dunes
Autot olivat klubille saavuttuamme aina vlmiina bägeineen ja nimilappuineen. Golfbagit oli varustettu tällaisilla hienoilla nimilätkillä. Ikkunassa oli lähtöaika. Dunesin toisella väylällä lyötiin merta kohti. Griiniltä oli 140 metriä mereen.
Tällä 6. väylällä oli sinisiltä mittaa 251 metriä ja korkeuseroa 22 metriä. Tällaisia vedenottopaikkoja oli kaikilla kentillä kolmen väylän välein. Westin Costa Navarino-hotellin pääsisäänkäynti näyttää tältä.

Tiistai 28.03.2023 Heräsimme taas 6.00 ja lämpötila parvekkeella oli 13.7 astetta. Tänään lähdettiin pelaamaan Costa Navarino Bay, joka sijaitsee noin 10 km:n päässä hotelliltamme. Se on toiseksi vanhin ketjun kentistä – avattu 2013. Aamiaisella olimme 6.10 ja saimme Juhiksen seuraksemme. Sää oli aurinkoinen ja tuulta hieman. 8.15 lähdimme kävellen Dunesin klubille, josta bussi Bay Courselle lähti 8.30. Matka kesti 20 minuuttia. Caddie-masterille Juhis oli jo ilmoittanut kaikki, joten menimme suoraan startterin pakeille. Juhis oli siinä myös ja saimme autot käyttöömme. Pelikavereina olivat Hannele ja Raija. 9.20 lähdimme todella hienoa 1. väylää alamäkeen kohti merta. Tästä jo huomattiin, että mäkistä tulee olemaan! Sää oli vielä hieno, mutta 3. väylällä alkoi sataa ja heti kohta tuli kunnollinen ukkosen jyräys ja kaikki kutsuttiin klubille. Siellä olimme puolisen tuntia, kunnes pääsimme jatkamaan matkaa. Vähän aikaa olikin kohtuullinen sää, mutta sitten alkoi taas sataa ja ukkonen jyrisi. Onneksi sitä ei kestänyt kauan, kun sää selkeni. Sateen tilalle tuli kuitenkin tosi voimakas tuuli, jota kesti koko loppukierroksen ajan. Tuuli heikkeni vasta parissa päivässä. Kaikkiaan pelimme vei reilut 4 tuntia. Peli onneksi parani edellisestä kierroksesta. Tämä kenttä erittäin mäkinen ja näköalat hienoja.

Klubilla söimme yhdessä pelikavereitten kanssa. 15.30 lähdimme shuttle-bussilla Dunesin klubille, josta kävelimme hotellille. Bägit tulivat omilla kuljetuksilla Dunesin klubille odottelemaan seuraavaa kierrosta. Kämpällämme oltiin 15.40. Lämpötila oli 17.9 astetta.

Illalla 20.30 lähdimme aulabaariin ottamaan parit gin tonicit. Rauhallisessa paikassa takan äärellä saatiin nauttia ja muitakin suomalaisia tuli pöytään. Juttu luisti hyvin ja aiheet vaihtelivat sopivasti. 21.40 palasimme sitten huoneeseemme. Ulkona oli lämmintä vielä 13.1 astetta.

Costa Navarino Bay
Bay-kentän klubin aulassa on pari tällaista vanhaa puupökkelöä penkkeinä. Etupihalla on kyltin mukaan vuosisatoja vanha oliivipuu ja niitähän riittää. Aulassa on opas, joka ohjaa joko caddymasterille tai startterille pihalla.
Klubiravintolasta avautuu hieno näkymä avausväylälle ja merelle. Pilvet ennustivat tulevaa. 1. väylä on komein avaysväylä Costa Navarinon kentillä. Kohti merta alamäkeen avataan. 4. väylällä noustaan yhä vain ylämäkeen. Tämäkin on par 5 kuten edellinenkin.
Päivi avaamassa 5. tiillä kohti korkeaa kukkulaa. Tämä on par 4, matkaa 249 metriä. Välillä mennään alamäkeenkin, kuten tällä parkolmosella. Sfaktirian saari näkyy kivasti. 9. väylää palataan kohti rantaa melkoista alamäkeä. Griini on lähellä rangea.
Tässä kuvassa näkyy range ja Navarino Bayn klubitalo. Rangella oli pallot valmiina. Nyt ollaan jo väylällä 10. Kaikki par 3-väylät olivat tällä kentällä melko lyhyitä. Tämä 15. väylä (par 5) pelattiin hurjassa vastatuulessa. Bogi sai hyppimään riemusta!
Viimeistä viedään! Rannasta pelattiin ylämäkeen klubille. Sää oli koko kierroksen haastava. Kapteeni Vassiilis Konstantakopoulosin patsas on vanhan oliivipuun ja klubin edessä. Hotellillamme kuvasin melkoisia aaltoja ja tyrskyjä, joita oli vielä pitkään.

Keskiviikko 29.03.2023 Aamu oli nyt paljon kylmempi. 6.30 mittari näytti vain 7.9 astetta, taivas oli pilvetön ja tyyntäkin oli. Alemmassa kerroksessa asuneet sanoivat aamulla ollen vain 3 astetta! Tänään oli peleistä vapaa päivä, joten ehdimme tutustua paremmin resortin alueeseen. Aamulenkille lähdin 8.30 ja kävelin Morias-ravintolan edestä kohti rantaa ja tietä pitkin aina aivan rannalla sijaitsevan Barbouni-ravintolan luokse. Muutama mutka tuli, kun rannallekaan ei päässyt kunnolla aikaisemmin. Ravintola avattiin 9.10. Siitä sitten jatkoin eteenpäin ja reitti kääntyi väkisin kohti ravintola-aluetta, jossa Cook Secrets- ja Da Luigi-ravintolatkin sijaitsevat. Alue on yllättävän pieni, koska tiheä rakentaminen vääristää mittasuhteita. 2.8 km tuli kävelylle mittaa 48 minuutissa.

10.30 lähdin kävelylle Romanosin kylään. Respassa kysyin kaupasta ja sanottiin, että kauppa aukeaa 11.00. Samalla sain tietää, että alueelta pääsee ulos vain pääportin kautta. Lähtiessäni oli 16 astetta ja aurinkoista. Romanosissa kävin ensin kirkon luona ja sitten aloin etsiä markettia. Lopulta kysyin yhdeltä mieheltä, joka osasi vain kreikkaa – ei muuta. Naapurin parvekkeelle tuli nainen, joka sanoi ilokseni, että kauppa on kiinni. Ei muuta kuin kävelemään samaa tietä takaisin. Aikaa kului 1h 20 min ja matkaa kertyi 6.3 km. Huoneessamme päätin lähteä katsomaan, mitä Costa Navarino Collection-kaupassa on. Ainut ostamisen arvoinen oli kallis punaviinipullo. Olimme paikalla, kun siivoojat tulivat ja annoimme heidän hoitaa hommansa. Siirryimme pois tieltä parvekkeelle ja sekin imuroitiin.

13.30 lähdimme Päivin kanssa kävelemään suurin piirtein samaa reittiä kuin aamulenkkini. Barbouni-ravintolassa otimme juomat alatasanteella, koska kova tuuli kävi terassille asti. Päivi sai vielä viltin olalleen. Tyrskyt rannassa olivat vielä melkoisia, mutta ei eilisen veroisia. Meriveden lämpötilaksi tarjoilija kertoi 14 astetta. Hotellille palattiin ravintola-aukion kautta. 15.00 lämpötila oli päivän korkein, 20 astetta.

Aulaan menimme 18.30 kokoontumiseen ruokailua varten ja lähdimme italialaiseen Da Luigi-ravintolaan toiselle matkaan kuuluvalle illalliselle. Ravintola sijaitsee ravintola-aukiolla. Ruokailu oli vähän erikoista: alkuruokia tuotiin pöytään neljää eri lajia pari lautasellista ja niistä jaettiin sitten jokaiselle. Pääruoan kanssa tehtiin sama juttu. Jälkiruoka oli sitten henkilökohtainen. Ruoka oli hyvää ja syötyä tuli kylliksi. Ruokailun lomassa Juhis jakoi eilisen kilpailun palkinnot. Kisassa bogipisteistä vähennettiin 4 arvotun väylän pisteet, josta saatiin kokonaistulos. Voitin jaetun ensimmäisen palkinnon.

21.00 lähdimme hotellille ja suoraan huoneeseemme viinipullo rikkaampana. Lämpötila parvekkeella oli 12.6 astetta. Koko päivä oli aurinkoinen ja tuulinen.

Costa Navarino Resort
Asuntomme parveke on keltaisen rakennuksen ylimmässä kerroksessa vasemmalla. Costa Navarino Beachin vesi oli 14 astetta. Ranta jatkuu saman verran toiseen suuntaan. Rannan ravintola on Barbouni. Siinä on melko suuret terassitilat. Hiljaista oli!
Komeita ja suuria uima-altaita alueella on paljon. Rivitaloja on paljon ja asuntoja myös. Tässä on toinen vielä jokun verran prameampi allas baaritasoineen. Tässä Da Luigi-ravintolassa kävimme illalla syömässä koko porukalla.
Hotellimme pihalla on useita tällaisia korkeita terästeoksia virekkäin. Pari Dunes-kentän väylää on aivan tulotien varrella. Ne ovat 18 ja 14 rangen vieressä. Romanosin tienhaarassa on melkoinen kyltti- ja viittaviidakko.
Romanosin kirkko on kylän suurin ja kuvauksellisin kohde. Edes kauppaa en löytänyt. Kylässä on kuitenkin melko paljon taloja. Asukkaita ei liene kovin paljon. Costa Navarino Resortin porttirakennus, jossa kysyttiin kävelijältäkin huoneen numero.
Alueelta löytyy kyllä viheralueitakin aika paljon, vaikka rakennuksia on tiheässä. Barbounin terassilla rannassa oli melko viileää kovan tuulen vuoksi. Uimassa ei ollut ketään, mutta hengenpelastajat olivat paikalla surfareita vahtimassa.

Torstai 30.03.2023 6.10 mittari näytti 10.2 astetta, taivas oli pilvetön ja tyyntä oli tänäänkin aamulla. Aamiaiselle menimme 7.40 ja porukkaa oli jo paljon nauttimassa. Aamiaistarjoilu on hyvin runsas, kuten 5 tähden hotellille kuuluukin.

Peli jatkui tänään täällä kotikentällä Costa Navarino Dunesissa. Lähtöaikamme oli 9.50 pelikavereinamme Petteri ja Marina. Hotellilta lähdettiin 9.30 ja golfklubilla saimme autot bägein pakattuna. Kierrokselle päästiin hiukan aikataulua aiemmin. Sää oli aurinkoinen, mutta tuulta oli jo melko paljon. Kentällä on vesipisteitä 3 väylän välein ja puolivälissä voi ostaa evästä ja juomia loppukierrokselle. Peli sujui selkeästi paremmin kuin ensimmäisellä kierroksella. 4.5 tuntia kesti kierros ja klubilla söimme pastat. Saimme myös Juhiksen juttuseuraksemme.

Kämpällämme oltiin 16.00, jossa siivoojat olivat taas käyneet jokapäiväiseen tapaan. Levon merkeissä vietimme aikaa huoneessa. Lämpömittari kävi hetken 21 asteessa. Illan suussa kertyi taivaalle hieman pilviä.

Costa Navarino Dunes
1. väylän vieressä oleva lampi on kentän ainoa varsinainen "vesieste". Seuraava väylä pelataan merelle päin ja näkymä on sen vuoksi kiva.. Petteri lähtee hyökkäämään tällä lyhyellä par 4-väylällä (251 metriä).
Tähän suuntaan näkyy takaysin väyliä ja sieltä löytyvät sitten muutkin kentät. 9. viheriö on klubin kohdalla ja välissä on vain tie, josta tullaan hotellillemme. Päivi avaa 11. väylällä, jonka griinistä on vain reilut 200 metriä Välimereen.
Marina saapuu puttaamaan suurelle 12. griinille. Kaikki griinit olivat todella nopeita. Marina ja Petteri poseeraavat ja Päivikin ottaa kuvan 15. tiillä . Nyt on tasaista. Kierroksemme päätty klubin eteen ja jännitetään saako Petteri pallon kuppiin.

Perjantai 31.03.2023 5.45 oli herätys, koska päivän peli oli aikaisin. Lämpötila oli 11 astetta ja taivas näytti pilvettömältä. Aamiaiselle menimme heti Moriasin aukeamisen aikaan 6.30.

Tänään lähdettiin pelaamaan Costa Navarino Olympic, joka on toinen niistä uusimmista kentistä. Lähtö Dunes-klubin edestä oli 7.20. Klubille noustiin korkealle, jossa meillä oli ensimmäinen lähtö 7.50 Marin ja Pertin kanssa. Eteneminen sujui nopeasti, vaikka peli vähän takkuilikin. Paljon aikaa kului valokuvien ottoon, sillä maisemat kentällä ovat mahtavat merelle ja maalle päin. Lähellä olimme kukkulaa, jolla on 8 tuulimyllyä ja yksi hyötyliikennemasto. Siellä on myös Agios Nicolaoksen kirkko. Korkeus on 485 metriä merenpinnasta. Joka suuntaan riitti kuvattavaa. Peli eteni kuitenkin sujuvasti, vaikka kehumista ei juurikaan ollut. Aurinko paistoi ja tuuli oli melkoisen kevyttä. Kierros kesti 4 tuntia 20 minuuttia. Klubilla syötiin ja otettiin normaalit oluet. 13.35 lähti bussi, joka toi meidät hotellin eteen. Kämpällä olimme 14.00.

Lämpötila parvekkeella oli iltapäivällä ylimmillään 22,4 astetta. 18.50 oli kokoontuminen klubitalon aulassa ja 19.00 siirryttiin Flame Restaurantin pöytiin. Se on ravintola, joka toimii päivisin klubiravintolana. Kolmen ruokalajin illallinen kuului matkan hintaan. Ainoastaan juomat maksettiin itse. Ruoka tilattiin etukäteen ja se oli hyvää. Ruokailun lomassa annettiin Juhikselle koko porukan puolesta hankittu pikkulahja. 21.15 lähdimme ensimmäisten joukossa asunnollemme. Ulkona oli aika pimeää ja vähän oli valoja kävelytiellä. Kuu paistoi kuitenkin yläpuolella kirkkaana.

Päivän uutinen oli Turkin ratifiointi Suomen natojäsenyydestä. Unkari teki saman hieman aikaisemmin. Nyt kaikki Naton maat ovat hyväksyneet jäsenyyden.

Costa Navarino Olympic
Huoneessamme ihmettelimme näiden luukkujen tarkoitusta vessan seinässä? Ocean Coursen 3. väylällä on hieno vesieste. Muita varsinaisia ei juurikaan ole. Komeita estealueita ja rotkoja löytyy paljon. Mari tykittää 12. väylällä kohti lippua.
Välimeri ja tämä komea lahti näkyy tällä kentällä monelta väylältä. Tästä näkyy myös Hillsin ja Olympicin yhteinen klubitalo ja joitakin väyliä. Joillakin väylillä bunkkereita on melkoisen paljon, kuten tässä 14. väylällä.
17. väylällä (par 5) on hieman ennen griiniä hieno kivetetty oja, joka kyllä näkyy. Viimeistä väylää viedään ja klubitalo odottaa. Näköalat kentällä ovat hienot. Päivi, Pertti ja Mari puttailemassa viimeisellä griinillä ja klubitalo odottaa.

Lauantai 01.04.2023

Matkan viimeinen pelipäivä on koittanut. 6.00 lämpötila oli 14.3 astetta. Taivaalla oli jonkun verran pilviä, mutta tänään ei pitäisi sataa. Aamiaiselle menimme 7.20. Pelipäivä vietetään Costa Navarino Hills-kentällä. Se on puolen tunnin matkan päässä hotellilta ja sijaitsee eilen pelatun Olympic Coursen vieressä. Kentillä on yhteinen klubitalo. Korkeuseroja Hillsillä on paljon: alin kohta 145 m ja ylin 230 m meren pinnasta, joka on aivan vierellä.

Lämpötila oli noussut jo 18 asteeseen, kun shuttle-bussi klubilta kentälle lähti 10.40. Siihen menimme, koska meillä oli kentällä ryhmämme viimeinen lähtö. Tasan 12.00 lähdimme pelaamaan tulivat Pippe ja Ecce. Peli eteni alussa aika pitkälle hyvin, mutta sitten toisella puoliskolla alkoi tulla hieman odottelua. Loppuun kuitenkin päästiin ja pelin kesto oli 4h 15min eli ihan hyvä. Kenttä oli ihan hyvä, mutta näkymät eivät aivan vastanneet Bay- ja Olympic-kenttien maisemia. Mäkisyys ei tuottanut ongelmia, koska pelasimme auton kanssa. Pelin jälkeen luovutettiin bägitkin pois ja nimelliset pronssiset tunnistuslätkät saatiin omaksi. Kaikki sujui hienosti Juhiksen ansiosta. Nyt ei ehditty jäämään klubille vaan lähdettiin hotellille pakkailemaan. Shuttle-bussi lähti 16.40 ja matka kesti 25 minuuttia kuten toiseenkin suuntaan. Bussin lämpömittari näytti 22 astetta.

Hotellilla maksoin kortille otetun velan pois. Jotain häikkää oli, koska respalla oli viimeiset kortin 4 numeroa väärin kirjattu. 500 euron deposit riitti hyvin. Huoneessa olimme 17.15. Pakkaaminen alkoi välittömästi. Parvekkeen lämpömittari näytti 19 astetta. Päivä oli puolipilvinen ja tuulta oli jonkin verran. Nukkumaan mentiin ajoissa, koska aamulla on aikainen lähtö kotiin.

Costa Navarino Hills
Tällaisilla minibusseilla meitä kuljetettiin resortista kauemmille kentille. Hills Coursen 1. griini on jo aika lähellä. Pientä alamäkeä mentiin. 4. väylällä (par 5) on tässä hieman kapeampi kohta väylällä. Hyvin selvittiin.
Pelikavereista Pippe ja Ecce halusiva itsestään kuvan. Päivi kuvasi heidänkin kameraan. 5. väylältä otetussa kuvassa näkyvät hyvin 1. ja 18. väylä ja klubitalon nurkka. Nyt mennään taas alamäkeen kohti 6. väylän (par 5) griiniä. Useita väyliä on näkyvissä.
6. väylän jälkeen on WC ja juomapiste. Vessatkin olivat siistejä kaikilla kentillä. 8. väylän puolivälissä rotko, jonne kukaan meistä ei onneksi lyönyt. 11. väylä on mielenkiintoinen par 5, jossa on leveyttä mutta tuo pusikko jännittää.
Porukka lähtee 14. griiniltä ja on meidän vuoro yrittää sen valloittamista. 15 väylä on par 3, jossa rotko ja bunkkerit haastavat griinille yrityksiä. 17. griiniltä (par 4) taaksepäin katsottuna näkyy useita tämä kentän väyliä.
Pippe on puttaamassa kierroksen viimeisellä griinillä. Kuten näkyy - ylämäkeen tultiin. Hills/Olympicin klubitalo näyttää tältä ja terassi odottelee asiakkaita. Päivi, Pertti ja Mari puttailemassaviimeisellä griinillä ja klubitalo odottaa.

Sunnuntai 01.04.2023

Heräsin totuttuun tapaan vajaa tunti ennen herätystä, joka oli 4.15. Hotellin respasta saimme aamiaiseväät 4.20 ja bussi lähti 5.00 kohti Kalamatan kenttää. Ennen meitä lähti jo ainakin 2 bussia samaan paikkaan. Lämpötila oli 11 astetta ja aamu melkoisen selkeä. Kalamatan pienelle lentokentälle saavuimme 5.50. Lähtöselvitystiskit (2 kpl) aukesivat 6.00. Homma sujui pitkästä jonosta huolimatta sujuvasti. Turvatarkastuksessa oli vain yksi linja, mutta samaan malliin mentiin edelleen. Odotushallissa oli MiCafetal-baari ja pieni tax free-myymälä. Aegean Airin Airbus A320-200-koneeseen pääsimme 7.30, Kone lähti 10 minuuttia etuajassa 7.50 ja nousi ilmaan 7.55. Alussa oli aurinkoista, mutta aika pian keli muuttui pilviseksi. Lentosää oli hyvä ja loppumatka aurinkoinen. Kone laskeutui Helsingin kentälle 11.15. Matkatavarat saimme nopeasti uudelta hihna-alueelta heti, kun sinne ehdimme. 11.40 pääsimme jo siirtymään P-junaan, josta Helsingin rautatieasemalla siirryimme metroon ja Matinkylässä bussiin. Kotona olimme 12.40.

Jälleen oli yksi kiva matka takana. Kierrokset (5) kestivät reilusta 4 tunnista viiteen tuntiin. Klubitalot olivat hienoja ja ravintoloissa ruoka hyvää. Kaiken kaikkiaan kokemus oli tosi hieno ja positiivinen elämys.

Costa Navarino - Kalamata - Helsinki
Kalamatan lentoasema on pieni ja idyllinen, jossa kaikki toimi. Odotushuoneessa on tämän pienen baarin lisäksi tax-freemyymälä. Istumapaikkamme olivat moottorin kohdalla, mutta sain kuvia Balkanin vuoristosta.
Nyt ollaan jo lähellä kotia. Tämä Suomenoja voimalaitos on 4 km:n päässä. Tässä on Suomenojan lintukosteikko, jonka ympäri kävelen tosi usein. Päätöskuvaksi sopii tämä muistoksi saadun nimilätkän taustapuoli.

Yhteenveto matkasta Costa Navarinoon

matka

Päätös tästä golfmatkasta vahvistui talven matkamessuilla Golfpassin osastolla. Siellä oli helppo kysellä kohteesta Juha Passilta ja Juha-Matti Vuoriselta kohteesta. Niinpä sitten muutaman päivän sisällä varattiin matka ja ajankohdaksi viikko, jolloin Juhis on matkan vetäjänä. Hän on tuttu jo 6 vuoden takaiselta Black Sea Raman matkalta. Olin jo aiempina talvina miettinyt matkaa Costa Navarinoon, mutta esteenä oli lento Ateenaan ja sieltä pitkä bussiköröttely kohteeseen. Nyt sopivina ajankohtina kreikkalainen Aegean Air tekee viikoittain keväisin ja ehkä syksyisinkin suoria lentoja Kalamataan Peloponnesokselle. Bussimatkaa Costa Navarinoon on noin 40 km melko mutkaista ja mäkistä tietä. Kesto on alle tunnin.

valuutta ja aika

Kreikkaan on helppo mennä, koska valuuttana käytetään euroa ja aikavyöhyke on sama kuin Suomessa. Kesäaikaankin siirryttiin siellä samaan aikaan kuin Suomessa (26.03.).

asuminen

Costa Navarinossa asuimme 5 tähden hotellissa Westin Costa Navarino, joka on melko sokkeloinen. Reception on etupihan tasolla 5. kerroksessa, jossa huoneemmekin oli. 300 metrin päässä hotellista on lähimmän kentän Dunes Coursen klubitalo, jonne oli helppo kävellä tai mennä shuttle-kyydillä hotellin edestä. Aamiainen nautittiin 3. kerroksessa sijaitsevassa Morias-ravintolassa, jossa söimme myös ensimmäisen matkan hintaan kuuluvan illallisen. Uima-allasalue on hyvin suuri ja ravintoloita on alueella todella paljon. Huoneet ovat sopivan tilavat ja parveke oli etelään päin ja melko suuri. Huoneessa oli myös pieni kahvinkeitin ja hieman astioita. Vettä tuli kaksi pulloa päivässä (maksullisia) ja siivous tehtiin joka päivä. Huone oli siisti, mutta virtapistokkeita oli liian vähän ja oudoissa paikoissa. Hyvin kuitenkin pärjättiin. Sänky oli suuri parisänky.

kielitaito

Englannilla pärjää hyvin riippuen siitä, missä liikutaan. Kentillä se riittää mainiosti. Resortin alueen ulkopuolella on vain pieniä kyliä, joissa hyvin harva osaa englantia.

liikenne

Tällä turistialueella ei omaa autoa tarvita. Kaikki liikkuminen alueen ulkopuolella oleville kentille tapahtui hotellin shuttle-busseilla, joita lähti hyvin tiheään kumpaankin suuntaan. Polttoaine näytti olevan samoissa hinnoissa kuin Suomessa eli parin euron paikkeilla per litra. Diesel oli selvästi halvempaa (n. 1.60 euroa/litra.

ravintolat

Kaikilla neljällä golfkentällä on omat ravintolat, mutta hinnat ovat niissä koko alueen ja tason mukaisia. Erityyppisiä ravintoloita on resort-alueella hyvin paljon. pakettimme hintaan kuuluvat 3 illallista syötiin alueella eri ravintoloissa. Yksi ylimääräinen porukan omarahoitteinen illallinen oli järjestetty alueen ulkopuolelle.

golfkentät

Golfkenttiä on Costa Navarinossa neljä: Dunes Course (Bernhard Langer), Bay Course (Robert Trent Jones), Olympic Course (Olazabal) ja Hills Course (Olazabal). Dunes Course on resortin alueella. Muut sijaitsevat vajaan puolen tunnin shuttlebussin matkan päässä. Bay Course on lähimpänä ja sillä on oma klubitalo. Olympic Course ja Hills Course ovat korkean mäen päällä vierekkäin ja niillä on yhteinen klubitalo. Dunes on valmistunut 2010, Bay 2013 ja nuo kaksi muuta 2022.

Golfbägit TaylorMaden mailoineen kuuluivat pakettiin ja se helpotti liikkumista. Itse ei mailoja tarvinnut kuljettaa, sillä kaikki kentät ovat autokenttiä ja henkilökunta hoiti kaiken. Kun saimme bägit, niissä oli kaikille tehty pronssinen nimilaatta, joka oli bägissä koko reissun ajan. Startterille sanottiin, missä ja milloin seuraava peli on ja henkilökunta hoiti bägit sinne, jossa ne odottivat nimilapuin varustetuissa autossa lähtöajan mukaan järjestetyissä riveissä. Voiko enää helpompaa olla? Palvelu ainakin toimi hyvin.

Parhaat näkymät olivat Olympic- ja Bay-kentillä, joissa korkeuseroja on paljon. Olympic on aika lähellä merta n. 200 metriä ylempänä ja näkymä ovat huimat. Bay avataan heti 1. tiillä alamäkeen ihan meren rantaan, josta sitten noustaan ylemmäksi. Kaikki kentät olivat hyvässä kunnossa. Griinit olivat suuria, kovia ja nopeita. Bunkkereita oli aika maltillisesti, mutta määrä vaihteli kentittäin aika paljonkin. Siirtymät olivat melko suuret, joten auton käyttö oli luonnollista. Kierrokset kestivät reilusta 4 tunnista aina viiteen tuntiin.

sää

Aurinko paistoi joka päivä, mutta toisena pelipäivänä yllätti ukkonen jo 3. väylällä. Kaikki pelaajat kutsuttiin klubille. Sadetta ei kuitenkin kestänyt kovin kauan. Hyvin kova tuuli alkoi kierroksen aikana ja sitä kesti muutaman päivän. Aamuisin oli kuitenkin melko tyyni ja aurinkoinen sää. Muita sateita ei ollut ja aurinko paistoi joka päivä.

Alin lämpötila oli aamuisin alimmillaan 10 asteen paikkeilla ja päivisin se oli 20 asteen molemmin puolin. Vesi oli meressä 14 astetta ja uima-altaassa 26 astetta.

matkanjohtaja

Meillä oli taas erinomainen matkanjohtaja – Juha-Matti Vuorinen. Hän huolehti kaikesta ja järjesti kaikki ongelmat nopeasti kuntoon. Tiedotus ja opastus hoitui erinomaisesti, kun Juhis loi porukalle WhatsApp-ryhmän. Siellä oli kaikki ohjeet pelejä ja kaikkea muutakin varten. Noutoajat kauemmille kentille, ryhmien jako ja lähtöajat sekä paluuohjeet hotellille tulivat ajoissa ja sitten uudestaan ennen euraavaa päivää. Samalla tavalla hoidettiin ravintolahommat. Juhan kanssa kävimme mielenkiintoisia keskusteluja ja hän hoiteli kaikki ongelmat välittömästi.

Kiitokset vielä Golfpassille ja erityisesti Juhikselle, joka piti meistä hyvää huolta!