12. Golfmatka Pattayalle Thaimaahan
10.11.2016 - 12.01.2017, osa 1

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen.
    Matkareitti: lento Helsinki - Bangkok, taksi Bangkok - Pattaya, minibussi Pattaya - Siem Reap, Kambodza - Pattaya, taksi Pattaya - Bangkok, lento Bangkok - Helsinki
    Pelatut kentät: Bang Pakong Golf & Country Club, Bangpakong Riverside Country Club, Bangpra Golf Club (2), Crystal Bay Golf Club (3), Eastern Star Country Club (2), Greenwood Golf & CC, Khap Kheow (2), Marines Golf Course, Mountain Shadow (2), Parichat Golf Links (3), Pattavia Century Country Club, Pattaya Country Club (2), Pleasant Valley Country Club (4), Plutaluang Navy Golf Course (6), Royal Lakeside Country Club, Royal Thai Fleet, Silky Oak Country Club, Treasure Hill.
    Olen päivittänyt myös erilliset sivut Golfista Pattayalla. Vilkaiskaapa sitäkin!

Osa 1 Osa 2 Osa 3

Alkusanat

Tätä matkaa mietittiin jo keväällä, koska tiedossa oli kahdet pyöreät merkkipäivät, jotka järjestyisivät luonnollisesti Pattayalla. Porukkaa oli lähdössä Ruukista useita ja Seija ja Anttikin pienen tauon jälkeen samaan aikaan kanssamme. Mekin halusimme nyt olla hieman pidempään reissulla ja sovimme ajaksi n. 2 kuukautta.

Lennot varattiin 24.08., vaikka ne eivät olleet juuri silloin halvimmillaan. Sitten alkoi majoituksen etsiminen. Halusimme asunnon View Talay 7:stä Pattaya Cityn puolelta ja ensiksi kysyin tietysti Seaboard Propertiesin Pimonilta heinäkuun lopulla. Hänellä ei ollut heti tarjota kuin eteläpuolelta, joka ei meille kelvannut. Kyselin sitten parista muusta linkistä ja View Talay 5D:ssä olikin sopivan kokoinen ja hintainen studio. Varasin sen eikä etumaksua tarvinnut suorittaa.

Syyskuun alkupuolella kuukauden hiljaiselon jälkeen Pimonilta tuli viesti, että hänellä olisi sopiva kämppä View Talay 7:n 22. kerroksesta. Se olisi kuitenkin varattavissa vain 11.01. asti. Kysyin Pimonilta, onko mahdollista olla vielä se seuraava yö siellä, koska lentomme lähtee aamulla 12.01. Tämä sopi Pimonille ja kämppä varattiin heti. View Talay 5:n asunto peruttiin heti eikä se tuottanut mitään ongelmia. Tällä kertaa piti maksaa ennakkoa n. 15000 bahtia, jonka hoidin pankin kautta vanhaan malliin ja nyt homma sujui ongelmitta. Laitoin Pimonille tiliotteelta maksun kuitin ja vahvistus tuli samana päivänä. Taksi tilattiin Pimonilta kentälle myöhemmin.

Kaija ja Kari olivat varanneet lyhyemmän matkan jo aikaisemmin ja me otettiin menolento samalle päivälle. Kaija ja Kari joutuivat kuitenkin perumaan matkansa myöhemmin. Seija ja Antti varasivat matkan hieman myöhemmin ja he ovat Pattayalla 5 kuukautta eläkeläisviisumilla. Timo oli lähdössä joulukuun alussa kuukaudeksi ja Tumppikin oli lähdössä, mutta jätti varauksen myöhemmäksi. Anne ja Ari varasivat myös lokakuun lopulla kahden viikon matkan 02.12. alkaen, joten pelikavereita Pattayalla löytyisi paljon.

Koska turistiviisumi on voimassa vain kuukauden, päätimme hankkia viisumin kolmeksi kuukaudeksi. Veimme vaaditut paperit anomuksineen Thaimaan Suurlähetystöön Bulevardille ja kolme päivää myöhemmin saimme viisumit. Hinta oli 30 euroa hengeltä.

Torstai 10.11.16 Lähtöaamu koitti ja pakkasta oli 3 astetta, maassa lunta n. 25 … 30 senttiä. Taivas oli pilvessä, mutta ei satanut. Pari päivää aikaisemmin lämpötila oli alimmillaan -7 astetta. Lumi tuli maahan 2.10. ja on koko ajan lisääntynyt.

Kari oli pihalla odottelemassa ja 13.55 lähdettiin Kehä 3:n kautta lentokentälle. Aikaa kului 35 minuuttia. Tavaroiden jättäminen bag dropiin ja turvatarkastus sujuivat nopeasti. ne oli läpäisty jo 14.45. Uusitussa Nordic Bistro & Deli Barissa portin 34 vieressä otettiin kaljat/kahvit.

Finnairin Airbus 350-900-koneeseen päästiin 16.40, mutta lähtö viivästyi kelin vuoksi, koska alkoi tupruttamaan hieman lunta. Jäätymisen ehkäisyruiskutus suoritettiin portilla. Näin kapteeni Outi Ruokosen luotsaamana päästiin portilta lähtemään 17.50 ja ilmaan noustiin 18.02. Oikea lähtöaika olisi ollut 17.05.

Helsinki - Bangkok 10.11.16
Espoossa oli lähtiessämme jo melko talvinen maisema. Päivi odottelee lennon lähtöä lentoaseman uudistetussa baarissa. Joulukoristeita oli jo viritelty lentoaseman odotustiloihin.

Perjantai 11.11.16 Lento sujui taas valvoen. Päivä valkeni 6.50, kun oltiin Burman yllä. Aamiainen saatiin syötyä ja alettiin laskeutua Suvarnabhumiin Bangkokiin. Alas laskeuduttiin 8.16, joten oltiin 50 minuuttia myöhässä. Matkatavaroiden tuloa jouduttiin odottelemaan ja bägit tulivat taas ylisuurten matkatavaroiden loosiin.

Pimonin hoitama taksi löytyi helposti ja kohti Pattayaa päästiin lähtemään 9.20. Puheliaan naiskuskin kyydissä matka sujui mukavasti. Isoon autoon tavaratkin mahtuivat hyvin ja saatiin sovittua, että ajetaan Pattaya Sports Clubin kautta. Siellä oli melkoinen ruuhka, mutta saimme kortit melko nopeasti hyvän esivalmistelun ansiosta. Saimme myös vouchereita Parichatiin, Pleasant Valleyyn ja Pattaya Country Clubille.

Sitten ajettiinkin kaupungin kautta ja View Talay 7:n edessä oltiin 12.00. Kyydistä maksettiin 1700 bahtia. Seaboard Propertiesissa käytiin ilmoittautumassa Pimonille ja sovittiin, että maksetaan kuukauden vuokra etukäteen. Niinpä menimme vaihtamaan rahaa vastapäiseen kioskiin kurssilla 38.27 ja sen jälkeen käytiin Red Supermarketissa ostamassa ruokatavaroita. Sitten maksettiin kuukauden vuokra ja Pimon kävi lukemassa vesi- ja sähkömittarit. Safety boxin kanssa vähän taisteltiin, mutta alkoihan se toimia - avaimella. Sitten päätettiin mennä syömään condon uima-allasbaariin jotain. Ja niin tulikin syötyä kunnolla. Seija ja Antti ilmestyivät baariin ja hetken istuttuamme lähdimme katsomaan kämppäämme. Seija otti tuomamme draiverin ja kävelimme heidän kämpälle View Talay 5:een. Sieltä saimme paistinpannun, jollaista huoneistossamme ei ollut.

Nukkumaan mentiin aikaisin, koska edellisenä yönä ei nukuttu. Päivä oli aurinkoinen ja ylin lämpötila oli 30.8 astetta.

Bangkok - Pattaya 11.11.16
Finnairin Airbus 350:n reitti mutkitteli hieman pahojen alueiden ohi. Kone lensi Ayutthayassa sijaitsevan Northern Rangsit Golf Clubin läheltä. Thana City Golf & Country Club jäi koneen reitille eteläpuolella.
Näkymä parvekkeeltamme on vähän ylempää kuin edellisenä vuonna. Pihamaina viihtyy ihmisten lähellä ja kävi rääkymässä parvekkeellammekin. Seija ja Päivi ihmettelevät condomme uima-allasbaarissa.
Auringonlaskuja oli kiva katsella ja kuvata parvekkeeltamme. Koh Larnin suunnassa aurinko on jo reilusti horisontin alapuolella.
Pattaya Parkin torni iltavalaistuksessa ennen valojen sammuttamista yöksi.

Lauantai 12.11.16 Aamu oli hyvin aurinkoinen ja alin lämpötila oli 27.0 astetta. Voita ja margariinia kävin ostamassa alakerran marketista ja sen jälkeen nautittiin aamiainen parvekkeella 30 asteen lämmössä. Parvekkeemme on suuntaan luode - pohjoinen, joten päivällä ei aurinko porota sinne, mutta auringonlasku taas näkyy hyvin.

10:n jälkeen lähdettiin kauppareissulle. Ensin suunnattiin vastakkaisella puolella olevaan 7 Eleveniin ja yritin ostaa SIM-kortin puhelimeen. Meni aikaa, kunnes huomattiin, että 4G-kortti ei toimi vanhassa puhelimessani. Myyjä ohjasi meidät 7 Eleveniin torin vastapäätä ja siellä homma onnistuikin. Kortti maksoi 49 bahtia ja lisää rahaa laitoin 300 bahtia puheluja varten. Sieltä suunnattiin Foodmartiin ruokaostoksille. Takaisin kävelimme Ravintola Helmin ohi 50 metriä entisen Vivian Golfin yläpuolella ja siellä istui paljon suomalaisia. Seppälät kävelivät lasiostoksilta palattuaan kadun toisella puolella ja sovittiin treffit vähän myöhemmäksi. Päivi meni hierojalle UK Salon & Massageen condomme portin vastapäätä ja minä vein tavarat kämpille. Päivin selvittyä hierojalta käytiin taas Red Supermarketissa.

Sitten sovittiin Seppälöiden kanssa treffit Thappraya Roadin päähän rantaan poliisilaitoksen eteen, josta käveltiin Soi 7:lle. Minä menin parturiin Tom Beauty Shopiin, jossa hiusten leikkuu maksoi 150 bt. Päivi puolestaan oli kynsien hoidossa Sabai Fassa ja Seppälät odottelivat oluella Why Not-baarissa. Siitä mentiin sitten torille, josta ostettiin mm. parvekkeen lasipöydälle liina.

Seppälät tulivat sitten meille ja hieman juhlistettiin tämän reissun alkua. 7:n maissa lähdettiin syömään ja mentiin rantaa pitkin Soi 7:lle, jossa nautittiin illallinen Mr. Moo-ravintolassa. Siellä oli hyvää thairuokaa ja iso olut maksoi vain 80 bt. Edullinen oli paikka muutenkin, thairuoat maksoivat saman 80 bahtia. Sitten olikin jo aika rauhoittua ja käydä pikkuhiljaa yöpuulle.

Päivä oli aurinkoinen, mutta kuuden maissa, kun Seppälät kävelivät meille, oli tullut hieman vettä. Ylin lämpötila oli 31.0 astetta.

Pattaya 12.11.16
Thappraya Roadin valoissa rannan yläpuolella on kultainen patsas. Tom Beauty Salonissa kävin parturissa leikkuuttamalla hiukset 150 bahtilla. Toinen nainen leikkaa ja toinen istuu sylissä, ainakin siltä näyttää.
Seija ja Antti odottelivat Why Not-baarissa meitä kauneuden hoidosta. Parvekkeellamme otettiin pienet iltatömpsyt lomamme aluksi. Kiva merimaisema näkyy takanamme auringon laskun lähestyessä.
Huoneemme kuvattuna parvekkeelta. Takana pilkahtaa keittiö, oikealla makuuhuone. Jomtien Pattaya Beach-rakennelmaan saatiin lopulta kaikki valot palamaan. Mr. Moossa käytiin muutaman kerran syömässä, kun sattui olemaan auki.

Sunnuntai 13.11.16 Aamu oli nyt puolipilvinen ja alin lämpötila 28.0 astetta. Aamiainen nautittiin taas parvekkeella. 11.00 lähdettiin Päivin kanssa kävelylle. Mentiin rantatietä pitkin kohti Pattaya Parkia ja käveltiin sen ohi venäläisten kauppojen ohi Theprasitille ja sen vartta pitkin takaisin. 7 Elevenissä poikettiin ostamassa paperitavaraa ja jäätelöt. Lenkki oli 4.2 km.

Pitkän lepotauon jälkeen omien kahvien jälkeen käytiin Seijan ja Antin luona kahvilla. Sieltä lähdettiinkin sitten syömään Soi 5:lle. Kuljimme JP Housen ohi ja Nirvanan kohdalla Moo huomasi meidät ja tuli halailemaan. Syömään mentiin pieneen Dee Day-ravintolaan Soi 5:lle, jossa olikin taas oikein hyvää ja edullista thairuokaa. Hiljalleen käveltiin kämpille ja olimme hyvin aikaisin selvinneet iltasysteemeistä. Aamulla olisi sitten ensimmäinen lähtö golfkentälle.

Päivän ylin lämpötila oli 34.9 astetta ja päivä oli aurinkoinen ja täysikuu oli valmiina huomista Loy Kratongia varten.

Pattaya 13.11.16
Vasemmanpuoleinen raato on yli 30-kerroksinen ilman rakennuslupaa pykätty talo ja määrätty purettavaksi. Huoneessamme on paljon omistajan valitsemia pieniä seinäkoristeita, jotka ovat Thaimaa-aiheisia. Tässäkin on hieno puusta kaiverrettu pieni buddha istumassa.
Rantaa talostamme etelään päin ja kaukana näkyy Bang Saren niemi. Parvekkeemme ja tuuletushyrrä zoomattuna rantatieltä 200 metrin päästä. Loy Kratongin illallismainos Rabbit Resortissa on melko edullinen.
Rahtilaiva etenee tyynellä merellä auringon laskun aikaan. Loy Kratong on täysikuun juhla ja nyt sen huomasi. Pieni Day Dee-ravintola tarjosi hyvää ruokaa hyvään hintaan.

Maanantai 14.11.16 Loy Kratong valkeni kevyessä pilvisyydessä. Alin lämpötila oli 27.0 astetta. 6.30 taivas oli jo täysin pilvetön. Aamiainenkin nautittiin aikaisin. 6.55 tuli Lek hakemaan meidät kyytiin ja sitten haettiin Seija ja Antti View Talay 5C:stä ja suunnattiin kohti Greenwood Golf Clubia. Ruuhkan vuoksi matka kesti 1h 15min. Greenfee oli 650 bt ja caddymaksu 350 bt.

Pelaamaan lähdettiin 8.45 ja ensin pelattiin B-lenkki. Alussa peli tökki, mutta pikku hiljaa alkoi luistaa paremmin. Toisena puoliskona pelattiin C, joka on aiemmin pelattu vain kerran ja sekin vuonna 2004. Kenttä oli ihan hyvässä kunnossa ja caddyt hyviä. Päivillä oli miescaddy. Etuysillä on yksi kioski, joka palvelee 4. ja 7. tiillä. Puolivälissä eli lähtöpaikan vieressä oleva kioski ei ollut auki eikä C-lenkin ensimmäinen kioski 3. reiän jälkeen. Vasta 6. reiän jälkeen oli kioski auki. Kierroksen päätyttyä viimeisellä griinillä caddyt kiittivät yhtäaikaisella kumarruksella rivissä, joka oli ihan uutta. Kierros kesti vain 3h 30min.

Greenwood 14.11.16
Greenwoodin B-lenkille lähdetään suoraan klubitalon edestä. Kenttä oli taas hyvin siistissä kunnossa ja griinit mainiot. Bunkkereita ja kapeita ojia on pelaajien kiusana.
Kenttä on melkoisen tasainen, mutta pientä kumpuilua on. Istutuksia on paikoin melko runsaasti mutta kukkaloistoa ei paljon näkymyt. Suurempiakin vesialueita näkyi väylien reunalla.
Veden yli voi oikoa, jos riskeistä tykkää. Bunkkeri kyllä kerää vettä päin meneviä palloja.
Kuollutta kuningasta muistettiin täälläkin.

Suihkun jälkeen käytiin alakerran baarissa ottamassa oluet ja syömässä khao pad gait. Sitten olikin jo paluumatkan aika. Nyt se kesti vain tunnin. Kun bägit saatiin huoneeseen, vein pyykit alas Mays Express Laundry-pesulaan ja kävin kaupassa hakemassa leipää ja sokeria. 7 Elevenistä en kumpaakaan löytänyt, mutta Red Supermarketista kyllä. Sitten juotiinkin kahvit.

6:n jälkeen lähdettiin kävelylle rantaan katselemaan Loy Kratong-meininkejä, mutta mitään erikoista lukuisten kynttilälauttojen myyntikojujen ohella ei näkynyt, mitä nyt rannalla olevat runsaat ihmisjoukot. Paperilyhtyjä ei nyt saanut taivaalle lähettää. Paluumatkalla poikettiin Thai Fin-baarissa oluella ja sitten kämpälle. Rahaa piti kuitenkin vielä käydä vaihtamassa. Kurssi oli 37.88.

Päivä oli oikein aurinkoinen ja lämpötila oli enimmillään 33.4 astetta.

Pattaya 14.11.16
Naiset rakensivat katujen varrella uitettavia kukkaveneitä. Loy Kratong on veden ja täyden kuun juhla. Henkien talot ovat komeita valaistuna ja muutenkin.

Tiistai 15.11.16 Aamu oli pilvetön taivas ja alin lämpötila 27.6 astetta. Täysikuu laski luoteessa olevan usvan sekaan n. 6.15. Aamiaisen jälkeen 7.40 lähdettiin Lekin kyydillä kohti Sattahipia, jossa menimme pelaamaan Seijan ja Antin kanssa reissun ensimmäiselle uudelle kentälle, Royal Thai Fleet Golf Course. Matkaa tuli 32 km ja aikaa meni hieman päälle puoli tuntia. Kenttä on 9-reikäinen armeijan kenttä, jossa ei ole caddyjä ja siksi me otettiin autot. Greenfee oli 18 reiälle 250 bt ja auto kahdelle 500 bt. Kentällä on pieni ravintola ja 4. reiän jälkeen yksi kioski. Olut siinä maksoi 40 bt. Griinit olivat hitaat, mutta muuten aika hyvässä kunnossa. Vesiesteitä on varsinkin alkupuolella useita. Kierrokseen meni aikaa 3h 40min. Koska suihkua ei ollut, lähdimme suoraan kotiin.

Pattaya - Royal Thai Fleet Golf Course 15.11.16
Kuu näkyi mukavasti aamullakin heijastuen meren pintaan. Tällainen paatti veti joka aamu letkassa moottoriveneitä Pattayalle. Lek saapuu hakemaan meitä golfreissulle Royal Thai Fleetin kentälle.
Kyltti on iso, mutta meille se ei kertonut kyllä mitään. Kenttä kyllä on ihan hienon näköinen klubitalolta katsottuna.
Hinnastostakaan ei oikein saatu selvää.
Ryhmämme on valmiina lähtemään kohti uusia kokemuksia. Kaikkien 9 väylän kuvaus oli nähtävänä ykköstiillä. Toinen väylä on keskimittainen par 3, joka lyödään veden yli.
Tällä kentällä on kolme jyrkkää doglegväylää kuten tämä 5. Griinit olivat oikein siistit ja tasaiset, mutta eivät nopeat. Vesiä oli ympäri kenttää antamassa vähän haasteita.
Tässä on 7. väylä, joka on myös 90 asteen dogleg. Kenttä sijaitsee aivan meren rannassa. Tämä panssarivaunu on toisen 9-reikäisen kentän tienhaarassa.

Suihkun ja kahvien jälkeen lepäiltiin. Päivi kävi sitten jalkahieronnassa ja minä hain pyykit (180 bt) ja tapoin aikaa huoneessa. 17.40 lähdettiin syömään ja nyt mentiin Soi 5:lle Thai Aroi Dee:hin. Ruoka oli hyvää ja melko edullista. Iso Chang (0.62 l) maksoi edelleen 90 bt. Paluumatka tultiin torin kautta, josta ostettiin vihanneksia ja kananmunia. Torin lähellä käytiin ottamassa iltajuomat ja sitten käveltiin kämpille.

Pikkuserkkuni Ilkka oli kaverinsa Ainon kanssa Aasian kiertueella. WhatsAppilla kyselin kuulumisia ja nyt he olivat Kambodzassa Siem Reapissa. Matka sinne oli johtanut Vietnamin ja Laosin kautta.

Päivä oli aurinkoinen ja lämmin. Tuulta ei ole vielä yhtenäkään päivänä ollut kuin nimeksi. Ylin lämpötila oli 32.9 astetta.

Pattaya 15.11.16
Taivas oli vähän erikoisen näköinen hetken aikaa. Thai Aroi Dee on hyvä ravintola Soi 5:llä. Soi 5 iltavaloissa katsottuna kohti toria.

Keskiviikko 16.11.16 Aamu oli taas pilvetön ja alin lämpötila 27.4 astetta. Tänään ei lähdetty pelaamaan. Aamiainen oli taas normaali: kahvia, leipää, kananmunaa, juustoa, paistettuja nakkisiivuja sekä kurkkua ja tomaattia.

9:n jälkeen lähdettiin Päivin kanssa Tesco Lotukseen ostoksille. Thepprasitille käveltiin ja siinä hetki odoteltiin, että bahtbussi tuli ja vielä vähän, että siinä oli tarpeeksi porukkaa. Hinta 3 km:n matkalle oli edelleen 10 bt/henki eli 25 senttiä. Outlet Mall näytti olevan suljettu, mutta Lotus kyllä auki. Takaisin päästiin lähtemään melkein heti ja nopeasti saatiin eväät jääkaappiin.

Puolen päivän jälkeen lähdettiin Seijan ja Antin kanssa syömään kalakeitto Suomi-seuralle Soi Welcome Jomtienille. Rahaa vaihdettiin kurssiin 47.88. Matkaa kertyi n. 3 km ja rauhassa käveltiin sinne. Keitto maksoi 200 bt ja siihen kuului myös salaatti, leipä ja juomat (olutta ei saanut). Suomalaisia oli paljon syömässä. Aterian jälkeen käveltiin vähän matkan päähän Everybody's Inn-baariin, jossa draft beer maksoi 45 bt. Päivi lähti sitten bahtbussilla kynsien hoitoon ja me muut kävellä lompsuteltiin pikkuhiljaa takaisin päin. Oluella käytiin vielä australialaisessa Wombat-baarissa, jossa iso Cheers maksoi 60 bt. Ennen kämpälle menoa käytiin vielä lähimarketissa jäätelön ja oluen ostossa, jonka jälkeen vilkaistiin Helmi Restaurantiin, mutta Peraa ei näkynyt. Sitten mentiinkin jo kämpille.

Illansuussa juotiin vielä kahvit ja alettiin valmistautua huomiseen peliin. Päivän ylin lämpötila oli 35.8 astetta ja taivas oli koko päivän melkein pilvetön.

Pattaya 16.11.16
Tässä nautin matkoillemme tyypillistä aamiaista. View Talay 7 ja Complex Condo rantakadulta nähtynä. Putkityö oli käynnissä rannalla ja tässä nosturilautta.
Alueemme korkeimmat: View Talay 7, Plaza Condotel, Pattaya Park ja Complex Condo. Wat Mai Hat Krathingthongin sisäänkäynti on Beach Roadilla. Värikäs talo Soi Welcome Jomtienilla ja taustalla näky Welcome Jomtien-hotelli.
Jomtien Clubhouse on yksi Pattayan ja Jomtienin kymmenistä golfbaareista.
Suomi-Seura toimi vielä vähän aikaa Soi Welcome Jomtienilla, muuttaa Prathamnakiin.
Everybody's Inniin pysähdyttiin ottamaan kylmät juomat ja halpaa oli.
Jomtien Night Market on päivisin täysin suljettu. Jotkut syöttävät puluja Jomtienin rannalla. Iltataivas oli taas värikäs auringonlaskun jälkeen.

Torstai 17.11.16 Aamu oli melkein pilvetön ja alin lämpötila 27.0 astetta. Aamiaisen jälkeen 7.40 tuli Lek hakemaan Seija ja Antti kyydissään ja ajettiin Sattahipiin. Nyt mentiin pelaamaan reissun toinen uusi kenttä Marines Golf Course. Se on Thaimaan merijalkaväen 9-reikäinen kenttä. Greenfee 18 reiälle oli 300 bt ja autokin otettiin, koska caddyjä ei täälläkään ollut. Auto kahdelle maksoi 600 bt. Kenttä oli hienossa kunnossa ja se oli melko haastava. Vesiesteitä on paljon kuten myös out of boundseja. Pelaajiakin oli melko paljon. Kentällä on yksi kioski 6. väylän jälkeen. Klubitalon terassi on melko iso ja proshopissa Seija vaihdatti gripit osaan mailoistaan. Kannattaa käydä tutustumassa tähän kenttään. Kierros kesti 3h 35min.

Marines Golf Course 17.11.16
Tämä oli melkein jokapäiväinen näky View Talay 7:n edessä. Seija maksamassa Marines Golfin tiskillä ja saa apuakin.
Hinnasto oli thaiksi, mutta greenfee farangeille englanniksi.
Pieni ja selkeä toimitalo, jonka edessä pakataan autoja kierrokselle. 1. väylä on par 3, jossa punainen tii on puun alla lammen rannalla. Väylätaulut olivat hyvässä ojennuksessa ja hyvin selkeitä.
2. väylällä on vesieste ennen griiniä. Aika paljon on vesiesteitä tälläkin kentällä. 4. väylä on par 5, jossa on heti pieni vesieste ja toinen sitten toisen lyönnin edessä. Seija avaa 5. väylällä, joka on par 4 ja kääntyy oikealle metsikön edessä.
7. väylä on kiva par 5, joka lyödään ylhäältä kioskin vierestä toisella kierroksella. 6./15. väylä on myös par 5, joka toisella kierroksella pelataan paljon taaempaa. Klubin baari on kokonaan terassilla ja siinä oli kiva nautiskella.

Paluumatkakin sujui nopeasti ja varailin heti pelejä seuraavalle viikolle. Parichatista soittivat takaisin, kun sieltä ei puheluihini ensin vastattu. Sen jälkeen käytiin syömässä condon uima-allasbaarissa. Iltapäivä katseltiin golfia Dubaista.

Päivä oli aurinkoinen, mutta ei niin kuuma kuin muutama edellinen päivä. Tuultakin oli hiukan. Ylin lämpötila oli 32.4 astetta.

Pattaya 17.11.16
Niin jää tämäkin kenttä pikkuhiljaa taakse, mutta joskus taas tullaan. Aurinko laskee pikkuhiljaa pilvien lomassa Siamin lahden taakse. Nyt on näkemisen viimeiset hetket käsillä tänä iltana.

Perjantai 18.11.16 Aamu oli melkein pilvetön ja alin lämpötila taas 27.0 astetta. Nyt herättiin hyvin aikaisin, koska edellisenä iltana mentiin ajoissa nukkumaan.

Aamiainen ehdittiin nauttimaan hyvin, koska Lek tuli 10 minuuttia myöhässä hakemaan Päivin ja minut. Mentiin kahdestaan pelaamaan Plutaluangiin, jonne matka kesti 45 minuuttia. Pääsimme matkaan n. 8.15 ja pelattiin kahdestaan autolla. Greenfee oli 600 bt ja auto samat 600 bt. Ensin pelattiin East. Edessä tavoitettiin heti 4 hengen korealaisryhmä, joka ei päästänyt meitä ohi. Niinpä jätimme 4. väylän väliin, jotta pääsimme heistä ohi. Toiseksi lenkiksi piti pelata South, mutta siellä oli ruuhkaa, joten mentiin Westille, jossa saimme pelata omassa rauhassa. Pelikin meni paljon paremmin kuin alussa. Minulla oli uusi caddy, joka ei neuvonut kallistuksia ollenkaan, mutta Päivin caddy auttoi välillä. Kierros kesti 3h 20min.

Plutaluang 18.11.16
Plutaluangin klubin sisäpihalla on pieni puisto, jonka lammessa on värikkäitä kaloja. Auto on pakattu golfbägeillämme ja olemme valmiit siirtymään Eastin avaustiille. Eastin 2. väylän tiillä loikoili koira hiekka-astiassa palmun varjossa.
Eastin 9. väylällä jouduttiin odottelemaan, että edellä menijät pääsevät vesiesteen ohi. Westin 1. väylä on melko haastava varsinkin naisille, sillä oja on pahalla etäisyydellä. 2. väylä on par 5 ja avataan ylhäältä. Tässä ei kannata lyödä oikealle, jossa on vesiesteitä.
7. griinin jälkeiseltä kioskilta näkyy hyvin monta väylää, kuten tämä Westin 9. väylä ja sen saarigriini. 8. väylällä Päivi on joutunut taas bunkkeriin tällä par 3:lla, mutta selviää sieltä hienosti. Klubin ravintolassa kunnioitettiin edesmennyttä kuningasta ja kerättiin nimiä muistokirjaan.

Pelin jälkeen käytiin suihkussa ja sitten ravintolassa khao pad gait syömässä ja palattiin takaisin Jomtienille. Vein sitten toisen pyykkilastin pesulaan. Lepotauon jälkeen keitettiin kahvit ja katseltiin golfia Dubaista.

18.00 lähdettiin vaihtamaan rahaa ja nyt kurssi oli vakiopaikassamme 37.56. Sitten käytiin oluella Ravintola Helmissä, jossa oli muutamia suomalaisia. Chang maksoi 65 bt. Siitä käveltiin torille vihannesostoksille ja takaisin päin JP Housen ohi. Jomtien Plaza Condon edessä oli letun paistaja ja siitä otettiin yksi kummallekin. Ne nautittiin kämpällä.

Päivä oli aurinkoinen ja oli pientä tuulta. Maksimilämpötila oli 31.9, joten pelaaminenkin oli hieman helpompaa.

Pattaya 18.11.16
Päivi vaihtaa rahaa meidän kantapaikassa portin vastapäätä. Finland Golf Thailand toimi Ravintola Helmissä jouluun asti. Jomtien Plaza condon edestä ostettiin banaaniletut ja nautittiin ne kotona.

Lauantai 19.11.16 Aamu oli nyt pohjoispuolella melko pilvinen. 6.00 oli 28.0 astetta, mutta parvekeaamiaisen aikana satoi hieman ja lämpötila putosi 27.5 asteeseen. Aamulla oli taas tarve hakea vettä yhden pesulan automaatista, 6 litraa 6 bahtilla. Päivässä kuluu juomavettä melkein 6 litraa.

10:n maissa lähdettiin bahtbussilla Pattaya Klangille ja käytiin sovittamassa Päiville silmälaseja ja tsekkaamassa näköä Pattaya Opticalissa. Sieltä käveltiin Pattaya Sports Clubille hakemaan Pattaya Country Clubin vouchereita, jotka piti maksaa sinne, á 900 bt. Muitakin otettiin ja ne maksetaan kentällä. Rangen baarissa otettiin oluet ja jatkettiin kävellen Pattaya Taille Tesco Lotukseen pikkuostoksille. Sitten lähdettiin kävelemään kohti rantaa ja silloin alkoi sataa oikein kunnolla. Sadetta pidettiin 2nd Roadin päässä olevan liikenneympyrän lähellä ainakin puoli tuntia. Ukkonenkin jyrähti kunnolla. Sitten ajettiin bahtbussilla pitkin rantakatua. Siellä olikin vettä paljon tiellä, paikoin 20 senttiä. Rannan puolella oli jotain tapahtumaa, koska jaettiin ilmaista ruokaa ja kaikenlaisia kojuja oli pitkällä matkalla. Jomtienilla oltiin 14.50.

Päivi laittoi nyt ruokaa ja sen jälkeen levättiin hieman. 16:n jälkeen satoi taas aika kovasti ja ukkonen jytisi lähellä. Kävin hakemassa 245 bt:n pyykkisatsin, jossa oli 5 shortsit, 5 pelipaitaa, 3 sukat ja 3 boxerit.

Päivä oli siis pilvinen, satoi ja ukkosti. Ylin lämpötila oli kuitenkin 33.6 astetta, koska aurinkokin paistoi muutaman tunnin puolen päivän aikoihin. Illalla pohjoispuolella näkyi melko tiheää salamointia ja parvekkeellakin lämpötila oli käynyt 25.5 asteessa.

Pattaya 19.11.16
Koira seuraa tarkkana, kuinka palloa lyödään PSC:n naapurissa rangella. Rangen puttigriini ympäristöineen on melko siisti. Kaupungiltakin löytyy eläinten muotoon kasvatettuja pensaita.
Nyt tuli vettä muualtakin kuin suihkulähteestä. Beach Road oli pitkän matkaa veden vallassa. Mopoilla oli varmaan kiva ajella tässä vesimäärässä.

Sunnuntai 20.11.16 Aamu oli nyt pohjoispuolella taivaanrannassa melko pilvinen, mutta Pattayalla oli selkeää ja alin lämpötila 26.0 astetta. Welcome World Resortin pihassa ja rannalla View Talay 5:n ja 7:n välissä oli joku tilaisuus aamulla.

10:n maissa lähdettiin pienelle kävelylenkille. Menimme Thappraya Roadin ensimmäisistä liikennevaloista suoraan yli, mutta sieltä Villa Thomburan portilta palattiin takaisin valoihin. Siitä mentiin Soi 1:n kautta rantaan ja käytiin kaupassa.

Ennen päiväkahvia kipaisin Foodmartissa ja reissu vei 30 minuuttia. Nämä vapaapäivät tuntuvat melko tylsiltä, kun pitäisi keksiä jotain tekemistä. Illalla lähdettiin Seijan ja Antin kanssa syömään. Ensin käytiin kuitenkin oluella Soi 7:llä. Illallinen nautittiin vanhassa tutussa Surf Kitchenissä. Se ei pettänyt tälläkään kertaa. Syötyämme mentiin vielä tutustumaan vanhan Vivianin takana olevaan Fantasy Bariin, jossa on valtavasti erilaisia viinapulloja ikkunoissa ja seinillä. Kaikki juomat ovat tosi halpoja. Sitten lähdettiinkin jo valmistautumaan seuraavan päivän koitoksiin.

Päivä oli melko selkeä, vaikka osittain oli hieman usvaista. Ylin lämpötila oli 31.0 astetta.

Pattaya 20.11.16
Ilmeisesti Welcome World Resortin henkilökunta piti jotain tilaisuutta. Pihallakin pidettiin pari tuntia jonkinlaista toimintaa. Soi 7:llä istuttiin yhdessä baarissa oluella ja joku otti kuvan.
Surf Kitchenissä käytiin syömässä kuten usein muulloinkin. Fantasy Barissa on suuri tequilapullo, jollaisen näin myös Meksikossa. Ylähyllyllä oli paljon pulloja ja näytti siellä olevan muutakin.

Maanantai 21.11.16 Taivas oli aamulla osittain pilvinen. Aurinko ei vielä nousun jälkeen paistanut vastapäisiin taloihin. Alin lämpötila oli 27.6 astetta.

Lek tuli hakemaan täsmälleen sovittuun aikaan 7.15 meidät ja sitten haettiin Seija ja Antti. Tänään mentiin pelaamaan Mountain Shadow. Matka kesti sinne moottoritien kautta noin tunnin. Greenfee oli 750 bt ja caddy 300 bt. Pelaajia oli vähän ja päästiin pelaamaan 8.40. Edessämme meni kaksi ryhmää, mutta odottelemaan ei juurikaan jouduttu. Seija teki birkun heti alkumatkalla ja sitten Päivi. Minäkin onnistuin 12. väylällä, joten meillä aukeni reissun birkkutili. Kierros kesti 3h 45min ja suihkun jälkeen otettiin ravintolassa pientä syötävää. Matkalla satoi, mutta Pattayalle saavuttaessa sade loppui eikä maakaan ollut märkä. Kämpällä oltiin 14.40.

Sitten pitikin jo lähteä Pattaya Opticaliin, koska pomokin oli paikalla. Päivi tilasi nyt lasit. Sen jälkeen käveltiin Beach Roadille ja ajettiin samalla lavataksilla Jomtienille asti. Asunnolla laitettiin sitten hieman kahvia ja syömistä. Ilta sujui oleilun merkeissä.

Päivä oli välillä pilvinen, mutta ainakin pelin aikana aurinko paistoi. Kotimatkalla satoi vähän. Ylin lämpötila oli 32.4 astetta.

Mountain Shadow - Pattaya 21.11.16
Päivi lataa palloa menemään Mountain Shadow'ssa. 3. väylä on yksi kentän mielenkiintoisimmista, jossa on vettä griinin edessä. Katse griiniltä tulosuuntaan antaa hyvän kuvan tästä väylästä.
Griinit ovat melko suuria ja ne olivat hyvässä kunnossa. Iloinen kioskin pitäjä piristi kierrosta kummasti. 14. väylä on myös mielenkiintoinen par 5.
15. väylä on mukava par 3, jossa vesi on tiukasti mukana pelissä. Pattaya Opticalin pomo tarkastaa uudella koneella Päivin silmiä. Central Roadin päässä oli valtava kuninkaan muistomerkki.

Tiistai 22.11.16 Taivas oli aamulla melko selkeä. Alin lämpötila oli 28.5 astetta. Aamiaisen jälkeen tein vajaan 5 kilometrin aamulenkin kävelemällä rantaa pitkin niin pitkälle pohjoiseen päin kuin pääsee. Rannalla kulku loppui lähellä Asia Pattayan golfkenttää.

Kotona nautitun aterian jälkeen levättiin ja lähdettiin sitten käymään kaupassa. Helmi-ravintolan kohdalla tuli Huttusen Lasse vastaan ja juteltiin tovi. Houkuteltiin Lasse perjantaiksi mukaan Parichatiin. Sitten poikettiin Family Martissa, jossa Archa-olut maksoi 31 bt. Siitä palattiinkin taas suoraan kämpälle.

Illansuussa lähdettiin ulos ja Päivi kävi poistattamassa lakat varpaankynsistä. Sitten mentiin katsomaan Anna-ravintolan vieressä olevaa pizzeriaa, johon piti mennä Seppälöiden kanssa syömään. Se oli kuitenkin suljettu ja Päivin kanssa otettiin oluet Annassa. Porukalla päätettiin sitten mennä pizzalle Foodmartin vieressä olevaan Trattoria Italianaan. Se oli ihan hyvä valinta.

Päivä oli lämmin, maksimi 33.3 astetta. Taivas oli pääosin selkeä, mutta pilviäkin oli.

Pattaya 22.11.16
Joka aamu rannalla oli ohjattuja verryttelytuokioita ja osanottajia oli paljon. Tähän loppui Jomtienin yhtenäinen hiekkaranta pohjoispäässä. Ja tähän loppui kulku rantaa pitkin. Edessä oli yksityisranta eikä sinne olisi edes päässyt.
Banaanivene tyhjennettiin äkillisellä käännöksellä rannassa.
Hauskan näköinen kattokuva Thappraya Roadin viimeisen mutkan korttelista.
YOK Beautyssa Päivi odottelee vuoroaan hiusten leikkuuseen.

Keskiviikko 23.11.16 Aamulla oli taivaalla vain pientä pilviharsoa. Meren päällä näytti olevan kaukana jonkin verran pilveä tai sumua. Alin lämpötila oli 27.5 astetta.

Lek tuli hakemaan 7.30 ja Seija ja Antti saatiin kyytiin 7.35. Tunnissa ajettiin 50 km Pleasant Valleyyn pelaamaan. Greenfee oli PSC:ltä saadulla kupongilla 900 bt ja caddymaksu 350 bt. Varattu aika oli 9.24, mutta pääsimme matkaan 8.55. Edessä oli muutama naisryhmä ja peli eteni suht' hitaasti. Olimme juuri puolivälin baarissa, kun tuli rankka sadekuuro ja saimme reilun 20 minuutin tauon. Toinen puolisko sujui hieman nopeammin ja koko kierros kesti 4h 45min. Viimeisellä väylällä tein birkun, eikä eaglekaan ollut kaukana, sillä puttia oli n. 15 cm. Kentällä oli paljon tehty väylien korjauksia ja griinejä hiekotettu, joten kenttä ei ollut ihan priimakunnossa. Isoja lätäköitäkin oli muutamalla väylällä. Kotimatkallakin satoi melko kovasti, mutta Pattayalle saavuttaessa sää oli seljennyt. View Talay 7:llä oltiin 15.50. Pattayallakin oli satanut, sillä parvekkeella oli vettä ja lämpötila tullessamme oli vain 26 astetta.

Rainerilta ja Eijalta tuli viestiä, että hekin olivat saapuneet Pattayalle ja asuivat Baboonassa Pattayan Beach Roadilla. Kotiin saavuttuamme hain vettä ja vein pyykit. Kävin myös torilla ja olisin ostanut munkkeja, mutta kojua ei siellä nyt ollut. Kahvit piti juoda leivän kanssa.

Paluumatkalla satoi, mutta Pattayalla ei. Ylin lämpötila oli 31.6 astetta.

Pattaya - Pleasant Valley 23.11.16
View Talay 7:n pihaa kuvattuna Jomtien Plaza Condolle päin. Pääoven edessä pihalla kasvaa vähän outo puu, jossa on loiskasveja.
Lockerissa Pleasant Valley toivottaa tervetulleeksi näin.
1. tiipaikan viereen on rekennettu kioski, joka on hieno parannus. 2. väylän griini on hyvin lähellä ykköstiitä, mutta hyvin suojassa. 9. griini ja 18. väylä 1. tiin vierestä kuvattuna. Eipä tule usein katsottua!.
Avausväylän griiniltä näkyy hienosti 8. väylän saarigriini. 2. väylältä näkyy lammen takana 3. väylää ja griini. Caddyt taisivat tykätä Päivistä tai ainakin poseerauksesta.
Caddy odottelee saarigriinin vapautumista kaikessa rauhassa. Päivi ja Päivin caddy, joka antoi huivinsa Päiville. Tässä taitaa välilyönti olla paikallaan 11. väylällä.
12. väylän erikoinen monokkelibunkkeri. Kuinkahan usein siellä ollaan? 18. griinin bunkkerit ovat kuin kukkia. Ei sitä läheltä huomaakaan. Pleasant Valleyn klubilla oli elävää musiikkia, mm. kantria.

Torstai 24.11.16 Aamu oli selkeä ja alin lämpötila oli 25.5 astetta. Aamiainen nautittiin normaaliin tapaan.

6.55 tuli Lek hakeman. Päivin kanssa mentiin hakemaan Eija ja Rainer Baboona-hotellista Pattayan Beach Roadilta. Sitten ajettiin vajaassa tunnissa Plutaluangiin, jossa pelaajia näkyi hyvin vähän. Greenfee oli sama 600 ja caddymaksu 250 bt. Päivi otti auton Eijan kanssa ja se maksoi 600 bt. Ensin pelattiin North ja sitten East ja matkaan lähdettiin n. 8.45. Eastilla päästettiin japsiryhmä ohi, koska heitä oli vain kolme ja pelasivat autoilla. Muuten saimmekin mennä aivan omaa tahtia. Pelisää oli hyvä, sillä pitkän aikaa taivas oli suhteellisen pilvinen. Eastin 8. väylällä alkoi hieman sataa ja 9. väylällä vähän rankemminkin. Emme kuitenkaan kastuneet pahemmin. Kierros kesti 3h 40min. Klubilla oli vanha tuttu ohjelma: suihku, olut ja khao pad gai.

Plutaluang 24.11.16
Plutaluangin North-lenkin 1. tiillä on kiva viesti. N2:n väylältä näkyy aika suuri lampi N3-väylän takana. Northin 3. väylällä on se saarigriini ja oma sponsori.
Rainer puttaa N7:n griinillä ja Eija katselee caddyjen kanssa. West 6:n mielenkiintoiset vesiesteet näkyvät tässä hyvin.
Plutaluangin pääoven vastapäätä löytyy tällainen rakennelma.

Paluumatkallakin satoi hieman, mutta kyydistä jäätyämme ei satanut, kunnes taas asuntoomme päästyämme tuli pieni kuuro. Iltapäivä kului kahvin ja levon merkeissä. Kävin hakemassa vettä ja pyykit. Lasse tuli meille 6:n jälkeen ja pari tuntia rupateltiin mukavia. Serkkuni Ilkka lähetti sitten What'sAppia Tratista ja ilmoitteli tulevasta ohjelmastaan. Hän oli tulossa myös Pattayalle ja kyseli hotelliehdotuksia läheltämme. Sitten menimme tsekkaamaan Zing-hotelli ja siitä mentiin Helmi-baariin ottamaan yhdet oluet. Sen jälkeen olikin jo aika mennä levolle.

Päivä oli melko pilvinen ja kostea ja vettäkin satoi pariin otteeseen. Ylin lämpötila oli kuitenkin 32.2 astetta.

Pattaya 24.11.16
View Talay 5C:n takana näkyy melko synkkiä pilviä. Auringon laskun jälkeen taivas värjääntyi taas hienosti.
Zing-hotellin mainos pääoven edessä houkutteli sisään.

Perjantai 25.11.16 Aamu oli selkeä ja alin lämpötila oli 27.0 astetta. 7.20 mentiin alas odottelemaan Lekiä ja Lasse oli jo odottelemassa. Lek tuli sovitusti 7.30 ja haettiin Antti ja Seija. Sitten ajettiin alle tunnissa Parichatiin. Greenfee, caddy ja auto jokaiselle maksoi 1400 bt/pelaaja tarjouskupongilla. Lähtemään päästiin 8.45 ja pari väylää pelattiin kahdessa tyhmässä. Sitten edessä olevien johdosta yhdistettiin porukkamme. Kentällä on paljon vettä, mutta väylät ovat melko lyhyitä. Lassen kanssa pelattiin keltaisilta, muut punaisilta. Birkkuja tuli paljon. Antti teki yhden, Päivi kaksi ja minä kolme. Griinit olivat melko nopeat. Kierros kesti 3h 30min.

Parichat 25.11.16
Parichatin klubitalossa on kaikki tarvittavat tilat yhdessä kerroksessa. Ykköstiillä oli lähtiessämme vielä vähan usvaa, mutta ei kauan. 3. väylällä näkyy 1. vesi tiille, mutta ei toinen, jonne avaus kyllä voi ylettyä.
Tässä kuva 3. väylän griiniltä tiille päin ja vesi näkyy. Lasse on lyönyt avauksensa 5. väylällä, joka on par 5. 5. väylän griini on mäellä kioskin vieressä. Tässä on 6. tii.
Nyt ollaan puttailemassa 8. griinillä, jossa vesi vaanii avausta piilossa. Tällä lyhyellä 10. väylällä on ihan kivasti väyläbunkkereita. 11. väylän griini on aivan Parichatin portilla valtatien varressa.
15. tiillä oli taas aikaa odotella ja ottaa kuvia. Caddyt seurasivat avauksia oikein joukolla 15. tiillä. 15. väylä on ennen griiniä petollisesti veteen päin viettävä.
17. väylä on kentän vaikein väylä, pitkä par 4 vesiesteiden yli kallion päälle. Päätösväylä on sitten lyhyt par 5, mutta lähestyminen kakkosella on hankala. Klubin ravintolassa on aina ollut tilaa, koska vähän pelaajat sitä käyttävät.

Kierroksen jälkeen otettiin suihkut ja syötiin klubilla ja sitten ajettiin Jomtienille. Päivä oli melko selkeä, mutta illalla taivas muuttui pilviseksi. 6:n jälkeen satoi melko voimakkaasti ja myöhemmin jyski ukkonen pohjoisen-idän suunnalla aika pitkään. Päivän ylin lämpötila oli 31.9 astetta.

Pattaya 25.11.16
Kuu oli illalla aivan punainen, mahtoikohan enteillä jotain. No ukonilmahan sieltä tuli ja salamointia oli tiuhaan. Välillä maisema oli oikein valoisakin salamoiden välkkyessä.

Lauantai 26.11.16 Aamu oli kirkas ja alin lämpötila oli 27.0 astetta. Yön aikana ukkosen jälkeen lämpötila oli käväissyt 26.0 asteessa.

10:n jälkeen lähdimme käymään Sukhumvitin Tesco Lotuksessa. Thepprasitilla jouduttiin istumaan bahtbussissa puoli tuntia, ennen kuin se oli tarpeeksi täynnä lähtöön. Hyvin kuitenkin selvittiin ja ostokset saatiin tehtyä. Puolen päivän jälkeen lähdettiin Seijan ja Antin kanssa etsimään Somin ravintolaa. Jomtien 2nd Beach Roadia käveltiin pari kilometriä liikenneympyrään ja siitä vasemmalle n. 600 metriä. Sieltä se löytyikin, mutta oli kiinni. Antti soitti Somille ja hän tuli asunnostaan kanssamme istumaan naapuriravintolaan, jossa olimme jo tilanneet oluet. Somin ravintolan nimi on Krua Klang Soi. Aikamme istuttuamme palasimme rannan kautta lähemmäksi ja käytiin syömässä Opal Housessa.

Pattaya 26.11.16
Joka aamu pieni alus veti letkaa moottoriveneitä kohti Pattayaa. Jomtien 2nd Beach Roadin varrella majailee tällainen vanha auto. Somin ravintolan nimi Wat Boonkanjanaram Roadilla on Krua Klang Soi.
Kiva oli taas pitkästä aikaa tavata Som. Luvattiin tulla syömään tänne. Ruokalista on aika laaja ja hinnat ovat tosi edulliset. Saman kadun varrella on kaikenlaisia markkinakojuja.

Sitten käveltiin entisen Vivianin taakse Fantasy-baariin. Olut maksoi 50 bt ja gin tonic 70 bt. Matkalla törmäsimme Peraan, jonka kanssa juteltiin hetki.

Päivä oli hieno ja ylin lämpötila 33.9 astetta.

Pattaya 26.11.16
Agate-hotellin läpi menevässä käytävässä on hienoja kohokuvia seinillä. Lokoisaa ja edullista nautiskelua Fantasy-baarin pullohyllyjen alla.
Pieniä pronssipatsaitakin tässä baarissa on paljon.

Sunnuntai 27.11.16 Aamu oli selkeä ja alin lämpötila oli 26.0 astetta. Welcome World Resortin pihassa alkoi taas ilmeisesti joka sunnuntainen seremonia 7:n jälkeen. Paikalla oli luultavasti henkilökuntaa yli 100 henkeä kahden värisissä asuissa.

10.15 lähdin aamupäivän kävelylle. Menin taas rantaa pitkin niin pitkälle kuin pääsi pohjoiseen, sitten katuja pitkin Asia Pattayan golfkentän vierelle, vesienkäsittelylaitoksen läpi kentälle ja sen kioskille. Chang maksoi 60 bt ja greenfee näytti olevan 420 bt joka päivä, kärryt 45 bt ja mailat 100 bt. Sitten kiersin kentän ympäri ja palasin kämpälle Pattaya Parkin tien ja Thapprayan kautta. Lenkin pituus oli 5.8 km.

Puolen päivän jälkeen käytiin syömässä rannalla Aquarius-ravintolassa. Ruoan hinta oli edullinen (80 bt), mutta olut kallis. Pieni Chang maksoi 90 bt. Parin kaupan kautta palattiin asunnolle. Iltapäivä ja ilta katseltiin Rukan MC-kisoja. Hienoja hetkiä oli, Krista hiihti toiseksi 10 km:llä, tosin Eurosportin kuva oli poikki ratkaisuhetket. Iivon komea hiihto nähtiin kokonaan, voitto 15 km:llä.

Päivä oli aurinkoinen ja lämmin, mutta onneksi tuulta oli hieman. Ylin lämpötila oli 32.9 astetta.

Pattaya 27.11.16
Welcome Jomtien Resortin pihaan kertyi paljon väkeä. Vaatteista näytti, että pihalla oli kaksi joukkuetta. Jotain pelejä siellä oli ja tilaisuus kesti pari tuntia.
Rahtilaivojakin näkyi kauempana mutta harvakseltaan. Tässä yksi lastissa oleva laiva "peppusaaren" edustalla. Rannan lähelle on rakennettu tällainen linnakin.
Asia Pattaya Hotel on melko iso hotelli golfkentän reunalla. Asia Pattayan par 3 golfkentän hinnasto on selkeä. Lyhyitä par 3-väyliä on 9 kappaletta tällä harjoituskentällä.

Maanantai 28.11.16 Aamu oli selkeä ja alin lämpötila oli 25.5 astetta. Nyt oli herätys 5.30, sillä oli aikainen lähtö. 6.30 tuli Lek noutamaan meidät ja sitten otettiin kyytiin Seija ja Antti. Kaupungin läpi ajettiin sujuvasti Baboonan eteen, jossa Rainer ja Eija odottelivat jo. Sitten lähdettiin ajelemaan kohti Treasure Hilliä. Matka oli 61 km, mutta se kesti kaikkiaan 1h 30min. Kentällä oli pakettihinta (greenfee, caddy ja auto) 1150 bt. Pelaamaan päästiin n. 8.10. Kentän griinit olivat melko nopeat ja kunto oli hyvä. Kierros kesti vähän yli 3 tuntia. Antti teki ainoana birkun.

Treasure Hill 28.11.16
Klubilta avautuva näkymä Treasure Hillin kentälle. Päivi, Eija ja Seija odottelevat caddyjä ja autoja. Avausväylällä pitäisi draivi saada menemään puun oikealta puolelta.
Rainer tsippaa ja krokotiili katselee kauempaa. Tässä pitäisi pallo saada lentämään rotkon ja puun yli. Rainer lähestyy griiniä rotkon ja bunkkereiden yli.
Päivi puttaa ja muut katselevat, onnistuuko upottamaan. Tästä ei caddy antanut minun yrittää yli ja oikeassa oli. Rukoileeko caddy vai yrittääkö tutkia suuntaa tarkasti?
Pelaajien vähyys näkyy klubin seinällä olevassa tarjouksessa. Tätä käytettiin. Eija ja Päivi Treasure Hillin klubin ravintolassa. Nyt odotellaan, että Lek tulee parkista klubitalon eteen.

Paluumatka Jomtienille oli nopeampi, vaikka vietiin ensin Eija ja Rainer. Lek ajeli jotain ihme sivukatuja, joilla ei ollut ruuhkaa. Kotiin palattuamme lähdimme heti bahtbussilla Pattaya Opticaliin hakemaan Päivin laseja. Linssit eivät kuitenkaan olleet tulleet. Sovittiin, että tullaan huomenna uudestaan. Ajoimme taas bahtbussilla kävelykadun päähän, josta kävelimme Windy Bariin ja otettiin oluet. Vanhoja tuttuja oli edelleen töissä. Siam Bayshoren sisälläkin pistäydyttiin, mutta pihan läpi ei kaivuremontin vuoksi päässyt kulkemaan. Sitten ajettiinkin takaisin kotiin.

Päivä oli pelaamiseen mainio. Tuulta oli hieman eikä lämpötila kohonnut kovin korkealle. Ylin lukema oli kuitenkin 32.0 astetta.

Pattaya 28.11.16
Vanha suosikkiravintolamme Nang Nual on uusiutunut mm. väreiltään. Windy-baarissa oli sama vanha piikkisysteemi vieläkin käytössä. Tämä luvaton rakennushirvitys Bali Haissa näkyi meidän huoneeseemme Jomtienilla.
Siam Bayshoren siisti rantaterassi on myös uudistunut. Sisäpihallakin on tapahtunut muutoksia kuten tuo kaarisilta. Siam Bayshorella näytti nyt olevan ainakin kaksi isompaa tuk tukia.

Tiistai 29.11.16 Aamu oli selkeä ja alin lämpötila oli 25.0 astetta. Ennen puolta päivää lähdettiin hakemaan Päivin lasit Pattaya Opticalista. Nyt saatiin ne mukaan. Bossia auttava suomea puhuva kaveri oli suureksi avuksi kaikessa. Pattaya Klangia käveltiin sitten Tukcomille ja etsittiin kiinalaista toria, mutta ei löydetty. Siitä käveltiin 3rd Roadille pikkukatuja pitkin lähelle siltaa, jossa hypättiin bahtbussin kyytiin.

Päivi lähti sitten hierontaan ja minä lepäilin. Iltapäivällä syötiin kotona ja illalla hain vettä ja pyykit. Päivä oli kirkas, mutta tuulta taas jonkin verran. Ylin lämpötila oli 30.9 astetta.

Keskiviikko 30.11.16 Aamu oli selkeä ja reissun tähän asti viilein. Alin lämpötila oli 24.1 astetta. Lek haki nyt ensin Eijan ja Rainerin, sitten Seijan ja Antin ja lopuksi meidät. Pelaamaan mentiin Eastern Stariin, jossa meillä oli lähtöajat 9.12 ja 9.20. Greenfee oli 1000 bt ja caddymaksu 350 bt. Pelisää oli hyvä, sillä tuulta oli vähän enemmän kuin muulloin. Kentällä on etuysillä vain yksi kioski ja se on 3. väylän jälkeen. Seuraava on vasta 11. väylän jälkeen. Siitä mennään ohi toisenkin kerran. Pelini takkusi nyt pahasti. Kierros kesti vain vähän reilut 3h 20min.

Condossa oltiin n. klo 15 ja lämpötila oli 29.9 astetta.

Eastern Star 30.11.16
Klubitalo on oikein komea täältä kentältä päin katsottuna. Lähtöä odotellaan viisaasti varjossa Eastern Starissa. Vesiesteitä ja bunkkereita on ihan riittävästi tällä kentällä.
Kiva par 5 (8.), jossa vesi vaanii koko matkan griinille asti. 13. väylä on myös mieleen painuva par 3, jossa on myös esteitä riittävästi. Klubin ravintola on tehty vehreäksi ja avaraksi.
Klubitalon ikkunoista näkyy pari väylää kohtuullisesti. Toisessa päässä on ihmisten uima-allas ja toisessa kalojen. Pro Shopissa oli alennusmyynti ja tavara teki kauppansa.

Torstai 01.12.16 Aamu oli selkeä ja vielä melko viileä. Alin lämpötila oli 24.5 astetta. Lek haki meidät 6.45 ja Rainer otettiin kyytiin Baboonasta. Sitten ajettiin Sukhumvitia Crystal Bayn kentälle. Greenfee oli 750 bt ja caddy 300bt. Pelasimme lenkit C ja B. Peli oli hieman parempaa kuin edellisessä pelissä. Rainer teki C:llä birkun ja minä B6:lla. Kentän ympäristö oli hieman aneemisessa kunnossa, mutta itse väylät ja griinit ihan hyvät. Kierros kesti 3h 20min. Nyt ei Päivin kanssa syöty klubilla ja pieni Heineken (kun muuta ei ollut) maksoi 80 bt. Melko voimakas tuuli teki kierroksesta reissun helpoimman, mutta ei paljon vaikuttanut lyönteihin.

Kotona oltiin vähän ennen 14:sta ja Päivi maksoi Pimonille siivojan, joka kävi meillä aamupäivällä ja maksoi 300 bt. Ilta laiskoteltiin ja nukkumaan mentiin aikaisin.

Päivä oli aurinkoinen, mutta aika tuulinen. Ylin lämpötila oli 30.4 astetta.

Crystal Bay 01.12.16
Crystal Bayn C-lenkin avausväylä on aika tasainen ja leveä. Rainer on nyt avaamassa C7:llä, joka on pitkähkö par 3. Päivin pallo B4-vätlällä näkyy ilmassa hieman lipun vasemmalla puolella.
B7 on viheliäinen hyvin lyhyt par 3, jonka griini on erittäin vino. B9 on komea päätösväylä, jossa lähestymistä haittaavat bunkkerit. Klubitalo sisääntulopuoleltakin on komea, mutta alkaa ränsistyä.

Perjantai 02.12.16 Aamu oli selkeä. Alin lämpötila oli 25.1 astetta. Herättiin aikaisin, vaikka lähtö kentälle olikin poikkeuksellisen myöhään. Lek tuli hakemaan meidät 8.30 ja haettiin Seija ja Antti View Talay 5:stä. Ari ja Eppi odottelivat samaan aikaan siinä Piniä. Ajoimme nyt Pattaya Country Clubille, jossa meillä oli peliaika 10.00. Matkaa tuli 32.5 km ja aikaa meni 45 min. Greenfee oli PSC:ltä ostetulla voucherilla 900 bt ja caddy maksoi 350 bt. Edellämme oli lähdössä suomalainen kaveri Tapio yksin, joten päätimme, että pelaan hänen kanssaan. Kaiken lisäksi hän oli vasuri. Edessä meni 14 pelaajan pohjoismaalaisryhmä, joka kuului Nordic Golf-nimiseen yhteisöön. Peli sujui kohtuullisen hyvin ja melko nopeasti, vaikka kenttä oli täysi. Kenttä ei ollut erityisen hyvässä kunnossa. Sää oli erinomainen, osaksi pilvistä ja tuulta jonkin verran. Kierros kesti 4h 5min. Klubilla kävin vaa'assa ja se näytti tasan 80 kiloa! Jotain vikaa siinä oli, koska näytti liian vähän.

Pattaya Country Club 02.12.16
Pattaya Country Clubin caddyt odottelevat saapuvia pelaajia. Modernin pro shopin ovea oli aina avaamassa joku caddy. 1. väylällä lähestytään griiniä ja sitä ympäröiviä bunkkereita.
Tapion pallo lähtee hyvin tällä 3. väylällä. 4. väylän griini ja sen ympäristö on näyttävä. 6. väylä on lyhyt par 4, jossa lähestytään griiniä ylämäkeen.
10. väylän griinin edessä on haastava vesieste. Seuraava väylä on par 5, jossa on omat esteensä. Värikäs gecko oli odotuskatoksen rakenteissa.
Uudet väylätaulut ovat hienon näköisiä, mutta mitat esteisiin puuttuvat. 17. väylä on todella haastava, vaikka onkin lyhyt. Oikoa voi hyvin. Päätösväylän griini on klubitalon edessä 9. griinin vieressä.

Paluumatka sujui nopeasti ja Päivi haki pyykit. Sitten lähdettiin ostoksille ja rahaa vaihtamaan. Kurssi meidän normaalissa vaihtopaikassa oli 37.76. Päivi antoi rahat ja kaveri otti ikkunasta kurssilapun. Saimme rahat mainitulla kurssilla, mutta kun lappu tuli takaisin, kurssi oli enää 37.71. Myöhemmin illalla se oli vielä laskenut. Kaupassa käynnin jälkeen palasimme asunnolle ja Ilkalta tuli viesti, että he ovat Ainon kanssa saapuneet Zing-hotelliin Jomtien Complexiin. Sovimme treffit hotellin eteen klo 17.00 ja menimme olusille viereiseen Fantasy Bariin. Siitä käveltiin Surf Kitcheniin syömään. Sieltä palattiin asunnollemme ja rupateltiin pitkä tovi.

Päivän ylin lämpötila oli 32.4 astetta ja tuulta oli kohtuullisesti.

Pattaya 02.12.16
Iloinen tapaaminen Pattayalla pikkuserkkuni Ilkan kanssa. Ainon ja Ilkan huone Zing-hotellissa oli 2. kerroksessa kylpylän reunalla. Hotellin huone oli suuri ja siisti, mutta näköalat puuttuivat..
Päivi ja Aino Fantacy Barissa ja juttua meillä riitti. Yhteiskuva Ainosta ja Ilkasta Pattayalla. Surf Kitchenin komeat orkideat loistivat.
Ainon kanssa istun tässä odottelemassa ruoka-annosta.
Soi 1:lle pystytettiin uutta Soin opaspylvästä.
Parvekkeellamme istuttiin iltaa viettämässä.

Seikkailu jatkuu (osa 2), jatkuu (osa 3)