[1. työmatka Oddaan]   [2. työmatka Oddaan]   [4. työmatka Oddaan]

Kolmas työmatka Oddaan Norjaan 10.12. - 12.12.2002

Matkaseura: EJH + 2 työkaveria
    Matkareitti: lennot Helsinki - Oslo (Finnair) ja Oslo - Haugesund (SAS), vuokra-auto Haugesund - Odda - Haugesund, lennot Haugesund - Oslo (SAS) ja Oslo - Helsinki (Finnair)

Tiistai 10.12.2002

Vanhalla tutulla porukalla lähdimme taas reissuun. Taksi tuli hakemaan minut Olarista 5.45 ja kaverin haettuani olimme lentoasemalla n. 6.30. Finnairin Airbus 320 lähti Osloon suurin piirtein aikataulussa 7.35. Oslossa jäi koneen vaihtoon aikaa n. 1.5 tuntia, joten hyvin ehdittiin ottaa tavarat tullin läpi. Gardermoenin kentällä odoteltiin kaikessa rauhassa lentoa Haugesundiin. Pakkasta oli Oslossa n. 10 astetta. SAS:n Boeing 737-600/700 lähti taas aikataulussa 9.35 paikallista aikaa. Sää oli koko matkan selkeä. Haugesundiin laskeuduttiin 50 minuutin lennon jälkeen. Pakkasta kentällä oli 3 astetta ja sää aurinkoinen. Kentän Avis-vuokraamosta otettiin Ford Mondeo, jolla ajettiin kaikessa rauhassa 150 km:n matka Oddaan. Haugesundissa ei ollut ollenkaan lunta maassa, ainoastaan kuuraa.

saaret
Koneesta näkyi koko ajan komeita maisemia, kuten Haugesundin saaristoa.

vuoret
Lunta oli vähä komeassa vuoristossakin. Pellolla oli vain kuuraa.

Vasta vähän ennen Odda korkeimmalla osalla matkaa oli jo luntakin, mutta alhaalla Oddassa taas ei ollenkaan. Majoituttiin Hardanger Hotelliin ja heti sen jälkeen käytiin ottamassa COOPin baarissa voileivät. Sitten mentiin neuvotteluihin norjalaisten kanssa. 16.30 palattiin hotellille ja mentiin syömään viereiseen Aristo Kattene-ravintolaan. Otettiin savustetut porsaankyljykset, joita oli annoksessa 2 neljän perunan, vihannesten ja hyvän kastikkeen lisäksi. Annoksen hinta oli 79 NOK, joten ei voi kalliiksi sanoa. Puolen litran olut maksoi 46 NOK. Ravintolassa oli lisäksemme vain pari paikallista juopunutta. Nukkumaan mentiin aikaisin.

vuoristo
Aurinko valaisi kivasti vuorten rinteitä.

Keskiviikko 11.12.2002

Odda
Suuri osa Oddan väestä asuu kylissä vuoren rinteillä.

Aamupalalle mentiin 7.30, jonka jälkeen 8.30 lähdettiin taas asioita puimaan. Ruokalassa käytiin taas puolilta päivin syömässä ja palaveri lopetettiin 16.00. Heti hotellille tultuamme kävimme kaupoissa, sillä melkein kaikki sulkevat ovensa jo 16.30. COOPin ruokakauppa on sentään auki 20.00:aan asti. Hotellissa oli huoneessani pyyhkeet vaihdettu, mutta sänky oli petaamatta ja roskis tyhjentämättä.

Oddassa, kuten kaikkialla muuallakin Norjassa, voi jalankulkija huoletta ylittää kadun suojatietä pitkin, kaikki autot pysähtyvät - jo pelkästä aikeesta mennä suojatielle! Hyvä Norja!
19.00 tavattiin hotellin baarissa norjalaiset neuvottelukumppanit, joiden kanssa vietettiin porukalla iltaa, syötiin ja juteltiin paljon.

Volker ja Esa
Volkerin kanssa heitettiin juttua kaikenlaisista asioista.

Torstai 12.12.2002

Aamiainen syötiin yhdessä Volkerin kanssa, joka asui samassa hotellissa. 8.20 oltiin taas neuvotteluissa ja selviteltiin viimeiset avoimet asiat. 11.00 lädhettiin ajamaan kohti Haugesundia. Pakkasta oli, kuten koko ajan Oddassa, reilut 10 astetta. Haugesundiin saavuttiin 13.15 ja käytiin ostamassa kaupungilta peikkokalenteri. Kafeteriassa nautittiin kahvit ja katkarapuvoileivät. Sitten lähdettiinkin lentokentälle. Turvatarkastusta ei ollut ja SAS:n Boeing 737-600/700 lähti n. 10 minuuttia myöhässä kohti Osloa. Sää oli edelleen selkeä. Gardermoenin kentän yllä oli kuitenkin sankka, mutta matala sumukerros. Kentällä mentiin British Airwaysin loungeen ottamaan parit drinkit ja snaksit. Finnairin lento oli sumun vuoksi myöhässä tunnin verran ja MD-82 pääsi lähtemään vasta 20.10. Business-luokassa saatiin vielä hieman syömistä ja otettiin matkan kunniaksi kuohuviinit. Seutulassa muodollisuudet olivat nopeat ja kotona olin 23.00.

AIHEESEEN LIITTYVIÄT LINKKEJÄ

Odda. Tietoa Oddan kaupungista.

Odda Golfklubb. Tietoa Oddan Golfklubin toiminnasta ja kentästä.

Hardanger Hotel. Hardanger Hotellin sivut.