Kaukomatka USA:han, Kanadaan ja Havaijille 27.03. - 11.04.1983

Matkaseura: EJH, Päivi Hänninen, Suomi-Seuran kokoama ryhmä mm. Matti Järvinen, keihäänheiton olympiavoittaja.
    Matkareitti: lento Helsinki - Seattle, auto Seattle - Vancouver , bussi Vancouver - Seattle, lento Seattle - Los Angeles, lento Los Angeles - Honolulu, lento Honolulu - Kahului - Honolulu, lento Honolulu - Los Angeles - Helsinki.
    Uudet maat: USA (13.), Kanada (14.), Havaiji (15.)

Matkan suunnittelu aloitettiin Päivin kanssa jo hyvissä ajoin, mutta ongelmia meinasi tulla jo siinä vaiheessa, kun yksi matkatoimisto meni konkurssiin - onneksi edes ajoissa. Suomi-Seuralta sitten saatiin sopiva matka, jota hieman räätälöitiin omien tarpeiden mukaan. Ryhmään kuului kaikkiaan vajaat 20 henkeä.

Sunnuntai 27.03.1983 alkoi reissumme Finnairin DC-10 lennolla Grönlannin yli Seattleen USA:han (13.). Koneessa oli myös Suomen yleisurheilumaajoukkue Bryggaren ja Lillakin johdolla menossa Kaliforniaan harjoittelemaan. 9 tunnin lennon jälkeen jäimme Päivin kanssa Seattleen, kun muut jatkoivat suoraan Los Angelesiin. Matti Anttila ja Sharlene Sommer, tuttavamme Vancouverin saarelta, olivat vastassa Sea-Tacin lentoasemalla, mikä oli ihan hyvä asia, sillä lentoasema oli valtava. Siellä oli mm. 2 metrolinjaa eri terminaalien välillä. Matti ja Sharlene veivät meidät Seattleen Mayflower Park Hotelliin, jonne majoituimme pikaisesti. Kevät oli täällä jo pitkällä, puut olivat lehdessä ja kukat kukkivat.

Seattle 27.-28.3.1983

Space Needle on Seattlen moderni maamerkki. Se näkyi mukavasti hotellihuoneesta.

Torniin mennään ulkopuolella kulkevilla hisseillä. Hurjan tuntuinen kokemus ensikertalaiselle.

Sharlene Sommer ja Matti Anttila ottivat esittelivät meille Seattlen nähtävyyksiä. Tässä ollaan Space Needlessä.

Maanantai 28.03. Lähdimme heti aamulla tutustumaan Seattlen kaupunkiin hyvien oppaiden kanssa ja käytiin mm. Space Needlessä, joka on 606 jalkaa eli n. 200 metriä korkea ja rakennettu Seattlen maailmanäyttelyä varten. Tornin juurella oli radioasema KOMO, joka kuuluu myös Suomessa talvisin. Sen parkkipaikalla oli vanhoja autoja, joita ystävällinen vartija tuli meille esittelemään.

Käytiin myös Farmers Marketissa sekä Pioneer Squaren maanalaisessa Seattlessa, joka syntyi, kun kaupungin tuhonneen tulipalon 6.6.1889 jälkeen uusi kaupunki rakennettiin tuhoutuneen päälle. Vanhoja raunioita on nyt kunnostettu maan alla, jonne on luotu tunneliverkosto.

Seattle 28.3.1983

Radioasema KOMO sijaitsee aivan tornin juurella. Parkissa oli museoautoja, joita vartija tuli esittelemään.
Seattlen kaupunki paloi 6.6.1889. Uusi kaupunki rakennettiin raunioiden päälle ja nyt näitä raunioita on vähitellen kunnostettu rakennusten alla. Siitä on tehty yksi kaupungin matkailunähtävyyksistä.
Matin kanssa hotellin edustalla maan alla.

Tiistai 29.03. Lähdimme Matin ja Sharlenen autossa Kanadaan (14.) Vancouveriin, joka on paljon Seattlea suurempi kaupunki. Matkaa Seattlesta on 250 km. Vancouverissa käytiin tervehtimässä myös Matin vanhempia. Sitten tutustuttiin kaupunkiin mm. Stanley Parkiin, joka on iso puisto kaupungin keskellä. Siellä on paljon toteemipaaluja ja muuta Kanadan historiaan liittyvää. Ilma ei ollut kovin lämmin, vaan oli pilvinen, joten ympäröivät komeat vuoret eivä, nyt näkyneet. Illalla sanoimme ystävillemme hyvästit ja palasimme Grayhoundilla Seattleen.

Vancouver 29.3.1983

Vancouverissa käytiin tervehtimässä Matin vanhempia Sylvi ja Pauli Anttilaa. Saimme ystävällisen vastaanoton.

Prospect Point on Stanley Parkissa. Ilma ei ollut lämmin ja sen voi vaatetuksestakin huomata.

Sylvia Hotelli on pieni kaunis hotelli Vancouverin laitamilla. Sen baarissa käytiin oluella.

Keskiviikko 30.03. Ajoimme aamulla taksilla Sea-Tacin lentoasemalle ja lensimme United Airlinesin Boeing 727-koneella kolmen tunnin matkan Los Angelesiin, jossa yhdyimme muuhun porukkaan Hotelli Holiday Innissä Hollywoodissa. Hotellista oli hyvät näköalat ympäristöön, koska hotellit ovat ainuita korkeita rakennuksia Hollywoodissa.

Vancouver - Seattle 29.-30.3.1983

Jätimme Matille ja Sharlenelle jäähyväiset tuopin ääressä.

Sea-Tacin lentoasemalla odoteltiin Los Angelesin koneen lähtöä komeassa loungessa.

Tämä lastausta odotteleva UA:n Boeing 727 vei meidät Los Angelesiin.

Torstai 31.03. Hollywoodiin tutustuttiin kävelemällä lähiympäristössä Hollywood Boulevardilla ja Sunset Boulevardilla. Parhaiten tutustuimme porukasta Liisa ja Pentti Vuoriseen, joiden kanssa liikuttiin paljon yhdessä koko matkan ajan.

Los Angeles 31.3.-1.4.1983

Näkymä Yamashiro Scenic Gardenista downtowniin päin, joka näkyy kaukana takana. Oikealla hotellimme Holiday Inn.

Kiinalaisen teatterin edessä tutkittiin Marilyn Monroen ja Sophia Lorenin nimikirjoituksia ja jälkiä.

Näkymä hotellihuoneemme ikkunasta. Kuvassa näkyy kolme radioaseman mainosta: KUTE, KROQ, KERI.

Perjantai 01.04. Kiinalaisen teatterin edessä ihailtiin kuuluisien henkilöiden jättämiä jälkiä betonilaattoihin. Vuoristen kanssa käytiin syömässä viereisellä kukkulalla japanilaisessa ravintolassa Yamashiro Scenic Gardenissa.

Lauantai 02.04. Päivän pääkohta oli, kun käytiin tutustumassa Disneylandiin. Kamera reistaili, joten kuvia tuli vähän. Siellä käytiin mm. Villin Lännen pankissa vaihtamassa rahaa.

Los Angeles 2.4.1983

Päivi poseeraa paikallisen bussikuskin kanssa.

Disneylandissa oli paljon tuttuja hahmoja.
Kevyesti meni päivä Disneylandissa. Kuvia otettiin paljon, mutta valitettavasti kamerassa ei filmi pyörinyt. Jäi siis ainakin yksi hyvä syy vierailla paikassa vielä joskus.

Sunnuntai 03.04. Ajeltiin bussilla Beverly Hillsissä katselemassa kuuluisuuksien asumuksia ja loisteliaita tavarataloja.

Los Angeles 3.4.1983

Lähellä oli myös Beverly Hills, filmitähtien asuttama kaupunginosa. Liisa Vuorinen yhden komean talon edustalla.

Komea puistokatu Beverly Hillsissä.
Kuuluisuuksia ei nähty eikä Rodeo Driven putiikeista löytynyt meille sopivan hintaisia tuotteita.

Maanantai 04.04. Sitten olikin jo aika lentää UA:n Boeing 747:llä Havaijille (15.) Honoluluun. 5.5 tunnin lennon aikana minuun iski kuume, joka ei ollut matkakuumetta. Lentoasemalla saimme perinteiseen tapaan leit kaulaan ja huristeltiin Outrigger West Hotelliin aivan Waikikin tuntumaan.

Honolulu 4.4.1983

Honolulun lentoasemalla odoteltiin muiden suomalaisten kanssa matkatavaroita. Kuvan keskellä on Matti Järvinen.

Orkidealeit kaulassa hotellimme parvekkeella, alla Kuhio Avenue. Kuumetta oli melkein 40 astetta.

Lämmintä oli sen verran, että paidan kärsi heittää pois. Kuhio Avenue toiseen suuntaan.

Tiistai 05.04. Lääkityksen ja hyvän hoidon ansiosta kuume hävisi yön aikana, joten loma-aikaa ei juuri mennyt hukkaan. Käytiin Waikikin hiekkarannalla kokeilemassa, miltä se havaijilainen hiekka ja meri tuntuu iholla - lämmintä oli molemmat. Tutustuttiin myös hotellin lähiympäristöön, mm. Ala Wai-kanavaan. Tehtiin myös porukalla kierros Honolulussa tutustumalla mm. japanilaiseen vihkiseremoniaan ja Tyynen meren sodan muistohautausmaahan, jonne on haudattu mm. 5000 tuntematonta sotilasta.

Honolulu 5.4.1983

Vuorisetkin poseerasivat parvekkeella leit kaulassa.

Tottakai piti käydä Waikikin rannalla vähän aikaa paistattelemassa. Siihen se sitten jäikin.

Ala Wain kanaali ja sen takana Ala Wai Golf Club. Tuohon aikaan golf oli meille vielä vierasta.

Olemme tässä oppaamme Riitta Mäkipään kanssa lähdössä tutustumaan Honolulun nähtävyyksiin.

Tyynen meren sodan muistohautausmaalle on haudattu 5000 sotilasta. Muistomerkki on vaikuttava.

Pääsiäisen aikaan omaiset ja koululaiset olivat tuoneet kukkia haudoille. Hautausmaa sijaitsee vanhassa tulivuoren kraaterissa.

Keskiviikkona 06.04. lennettiin pienemmällä porukalla Mid Pacific Airin koneella päivän pituiselle matkalle Mauin saarelle, jossa meitä odotti pieni bussi. Reissun hinta kaikkine palveluineen oli 99 USD. Bussi vei meidät Kahuluin lentokentältä ensimmäiseksi Haleakalan 3000 metriä korkealle tulivuorelle, jossa on kilometrin syvyinen suuri kraateri. Sieltä ajettiin syömään Wailukuun ja sen jälkeen Iao Valleyn jylhiin maisemiin. Seuraava kohde oli saaren toisella puolella oleva Lahainan kaupunki ja sitten olikin jo aika palata Honoluluun. Enemmän kuvia Mauilta löytyy Internetistä Maui Pictures-sivulta.

Honolulu - Maui 6.4.1983

Honolulu on suuri hotellien täyttämä kaupunki. Waikiki ja Diamond Head taustalla.

Päivi istuu Haleakalan huipulla laavamöhkäleen päällä.

Haleakalan tulivuoren kraaterin reunat ovat 3000 metrin korkeudessa. Kraateri on kilometrin syvyinen.

Vuoriset ja taustalla tutkimusasema ja tutkat. Maasto on melkoisen karua.

Hopeamiekka on ainut kasvi, joka kasvaa laavassa.

Päivi ja Liisa ihmemaassa. Takana japanilainen rakennus ja pariskunta vihkiseremoniassa.

Tässä poseerataan Iao Valleyn kanjonin edessä.

Autokuskimme Ernie ja Päivi Iao Valleyn viidakossa.

Lahaina on villin lännen tyylinen kaupunki, jossa on melkein pelkästään puisia rakennuksia. Vasemmalla oleva rakennus on Pioneer Inn.

Torstaina 07.04. reissu suuntautui Pearl Harboriin, jossa kävimme U.S.S.Arizonan muistomerkillä ihmettelmässä japanilaisten tekemiä tuhoja. Laiva upotettiin 7.12.1941 ja sen hylyn päälle on rakennettu muistomerkki, jonka seinään on kirjoitettu laivan mukana kuolleiden ihmisten nimet. Lähellä hotelliamme oli myös Honolulu Zoo, jossa poikkesimme katsomassa mm. jättiläiskilpikonnia.

Honolulu - Pearl Harbour 7.4.1983

Odottelemme Pearl Harbourissa venekyytiä muistomerkille.

U.S.S. Arizonan hylyn päälle rakennettu muistomerkki on vaikuttava. Hylky on meren pohjassa japanilaisten pommituksen jäljiltä 7.12.1941.

Pearl Harbourin rantaa ja muistomerkkinä oleva sukellusvene taustalla.

Honolulun eläintarhassa aivan hotellimme lähellä oli mm. kirahvi.

Tällaisia "laajoja" puita näkyi eri puolilla, mm. Honolulu Zoossa.

Strutsit kuuluvat myös eläintarhan asukkaisiin.

Perjantaina 08.04. Pikatutustuminen Oahun saareen jatkui. Bussilla lähdimme kiertämään saarta ja vierailimme Polynesian Kulttuurikeskuksessa, jossa aika kului kuin siivillä. Siellä oli nähtävää ja näytöksiä Polynesian eri saarilta. Ananasviljelmien ohi ajeltiin sitten illalla taas Honoluluun. Sitten käytiin vielä nauttimassa Tiki Liket läheisessä ravintolassa.

Polynesian Cultural Center 8.4.1983

Matkalla Oahun itärannalle pysähdyimme ihailemaan maisemia Nuuanu Pali Lookoutiin ja takana näkyy Koolau Golf Course.

Matkan varrelta löytyi matkamuistomyymälä, jonka tuotteet olivat vähän liian suuria meille.

Tahitin hula-hula-tytöt esiintyivät Polynesian Cultural Centerissä.

Tässä ovat vuorossa samoalaiset tanssijat.

Päivi ja Liisa pääsivät fijiläisten alkuasukkaiden seuraan.

Pentin kanssa saimme kainaloomme havaijilaistytöt.

Tytöt esittävät havaijilaista laulua ja tanssia.

Tässä katsellaan monttu auki, kun pistelen poskeeni Pineapple Boatia.

Tanssia oli myös veneiden päällä.

Lauantaina 09.04. Ohjelmaa riitti. Vuorossa oli 2.5 tunnin risteily Honolulun edustalla Rella Mae-laivalla, jota kutsuttiin nimellä Hawaiian Love Boat. Siellä nautittiin ateria ja katseltiin Honolulua mereltä päin ja elettiin kuin viimeistä päivää. Illalla käytiin vielä läheisessä Trader Vic's-ravintolassa nauttimassa Tiki Liket, josta saatiin muistoksi mukit kotiin.

Honolulu 9.4.1983

Saapuminen havaijilaiselle lemmenlaivalle Rella Maelle.

Laivalta käsin näkyi Waikiki ja Diamond Head mukavasti.

Koko porukkamme vielä yhdessä Rella Maen kannella.

Sunnuntaina 10.04. Kaikki loppuu aikanaan. Pitkä paluulento aloitettiin taas klo 6.00 Unitedin jumbolla ja Losissa vaihdettiin Finnairin DC-10-koneeseen.

Maanantaina 11.04. Lentoreitti kulki taas Seattlen kautta ja Grönlannin yli. Matka Honolulun hotellista kotiin Espooseen kesti 23 tuntia. Kotona oltiin illalla 18.00:n jälkeen.
Sen voi kyllä heti sanoa, että viikko ei Havaijilla riitä mihinkään. Ainakin kaksi viikkoa pitäisi siellä viipyä ja käydä monta kertaa, että ehtisi tutustua muihinkin saariin, jotka ovat kaikki hyvin erilaisia. Ilmasto on erittäin miellyttävä ja leppoisa ja niin on oleminen muutenkin. Sinne täytyy vielä joskus palata!

AIHEESEEN LIITTYVäT LINKIT

Seattle's Space Needle Home Page. Space Needle on Seattlen maamerkki ja sieltä näkyy koko kaupunki komeasti. Jos et pääse paikalla käymään, käy edes kotisivulla!

Welcome to Disneyland. Disneyland on aikuisillekin mielenkiintoinen paikka, joka sijaitsee Los Angelesin lähellä Anaheimin kaupungissa. Aika paljon tietoa on näillä sivuilla.

Aloha and Welcome to Hawaii's H4, The Local Folks' Web! on hyvin mielenkiintoinen sivu ihmiselle, joka on käynyt tai aikoo käydä Hawaijilla. Täältä löytyy lisää linkkejä Hawaijia esitteleville sivuille.

Hawaii Visitors and Convention Bureau on edellisen kaltainen Hawaijisivu, jossa on runsaasti linkkejä. Voit löytää myös nimesi Hawaijin kielellä, jos sattuu olemaan sopiva.

Hawaii Visitors & Convention Bureau on hyvä yleistietoosoite Hawaijilla vieraileville.

U.S.S.Arizona Memorial kotisivu, jossa historiaa muistomerkistä.

Honolulu Zoon kotisivu, jossa on paljon tietoa eläintarhan eläimistä.

Polynesian Cultural Center Poyneesian Kulttuurikeskus on yksi Hawaijin mielenkiintoisimmista nähtävyyksistä Oahun saarella. Silläkin on melkoisen mukavat sivut Internetissä.

Hawaii Radio & Television Guide Kaikki tarvittava tietous Hawaijin radiotoiminnasta. Sivut tuntuvat pysyvän hyvin ajan tasalla. Myös linkkejä muille Hawaijia esitteleville sivuille löytyy runsaasti. Todella komeata tietoa tarjolla!