Pelireissu El Rompidoon Espanjaan 15.-22.03.2006

Matkaseurue: 36 pelaajaa Ruukkigolfista
    Matkareitti: lento Helsinki - Faro, bussi Faro - El Rompido - Faro, lento Faro - Helsinki
    Pelattu kenttä: Club de Golf El Rompido 9 kierrosta

Matka oli jatkoa perinteiselle Ilsen järjestämälle pelimatkalle. Se suuntautui viimevuotiseen tapaan El Rompidoon Espanjan Costa de la Luzille. Matkaa Portugalin rajalle on El Rompidosta n. 50 km. Ilse sai taas hyvän tarjouksen Pro Classicilta. Mukana oli kaikkiaan 32 ruukkilaista. Lisäksi 4 ruukkilaista oli omalla matkalla siellä osan aikaa. Lento oli taas Faroon, josta hotelliimme El Rompido Golf & Beach Resort on matkaa n. 90 km. Tälläkin kertaa käytettiin bussia, koska kohteessa ei tarvita autoa, sillä matkaa hotellista klubille on n. 100 metriä.

Tämän matkakertomuksen yhteydessä on paljon kuvia. Jos haluat nähdä kuvan suurempana, klikkaa pikkukuvaa!

Keskiviikko 15.03.06. Lähdimme kotoa 8.00, jolloin tilattu Airport Taxi tuli meitä noutamaan. Putkoset olivat samassa kyydissä. Kyyti maksoi meiltä 30 €. Kentällä oltiin ensimmäisenä ja päästiin suoraan lähtöselvitykseen, joka sujui nopeasti. Saimme varattua tilavat paikatkin koneeseen Air Finlandin lennolle Faroon Portugaliin. Porukkaa oli seurueessamme 32 ja lisäksi Kankaanrannan Kari sekä Lundqvistin Ken ja Krister. Lento Boeing 757:llä lähti hiukan myöhässä n. 11.30 ja sujui mukavasti sudokun parissa. Farossa oltiin 14.15 paikallista aikaa (-2h). Lämpötila Farossa oli 22 astetta. Noin tuntia myöhemmin pääsimme lähtemään bussilla kohti El Rompidoa. Bägit oli pakattu erillisen minibussin vetämään perävaunuun. Cartayassa käytiin viimevuotiseen malliin kaupassa hakemassa evästä.

El Rompido Golf Hotelliin saavuttiin n. 17.00. Majoittuminen tapahtui nopeasti ja nälkäinen porukka pääsi illalliselle 19.30. Pimeä tuli El Rompidoon n. 20.00 ja aurinko nousi n. 7.30. Illallisen jälkeen mentiin vanhaan tapaan istumaan alakerran baariin, jossa arvottiin perjantain lähtöryhmät ja -ajat. Ryhmiä tuli kaikkiaan 9 täyttä, koska Hasse Dahlgren oli tullut jo aikaisemmin. Krister oli valmistanut valmiiksi skinilistat 50 sentin sokkoskinejä varten koko reissun ajaksi. Nukkumaan mentiin aikaisin n. 22.00. Lämpötila ulkona oli silloin 15.1 astetta ja sää pilvinen, mutta ei satanut.

Kuvia keskiviikolta 15.3.2006.

Teija ja Hannu Putkonen sekä Päivi odottelemassa lennon lähtöä lentoaseman baarissa.

Porukkaamme odottelemassa, keskellä oikealla matkanjohtajamme Ilse Dahlgren.

Berndt ja Hannele Dahlgren, Timo Leino, Kalevi Ajalin, Antero ja Anneli Saari koneessa.

Cantabrian lumihuippuiset vuoret näkyivät selkeästi matkareittimme varrella.

Bussi ja perävaunullinen minibussi odottavat tavaroiden lastaamista Farossa.

Hotellihuoneestamme näkyi hyvin El Rompidon loma-asuntoalue, jota laajennetaan koko ajan.

Torstai 16.03.06. Yön minimilämpötila oli 13.9 astetta ja sen verran oli aamulla 6.40 herätessämme. Aamiaisen jälkeen lähdettiin ilmoittautumaan toimistoon ja harjoiteltiin hieman rangella ja lähipelialueella. Ryhmiemme pelit alkoivat Golf El Rompidon kentällä 1. tiiltä 8.30. Omaan ryhmääni 9.00 tulivat Sören Isaksson, Paavo Olsbo ja Kari Kankaanranta. Peli meni alussa huonosti, mutta parani hieman toisella puoliskolla. Kenttä oli hyvässä kunnossa, vaikka tiialueilla ja väylillä näkyivätkin kylvön jäljet. Vihreätä kuitenkin oli. Griinit olivat loistavassa kunnossa ja todella nopeat. Putkosen Hannu teki 3. väylällä (par5) eaglen. Skinissä voittivat Putkosen Hannu, Sören ja Siron Timppa.

Pienen välipalan jälkeen lähdettiin toiselle kierrokselle Sörenin, Paavon ja Kennan kanssa. Matkaan sisältyivät kaikki 6 päivän pelit, joten ei tarvinnut enää erikseen maksaa toista kierrostakaan. Peli kulki hieman paremmin, mutta paljon oli parantamisen varaa. Oli kiva katsella Kennan mahtavia lyöntejä, vaikka hänkin oli vielä hieman talvikunnossa. Sää oli pilvipoutainen, tuulta vähän ja max. lämpötila oli 22.2 astetta.

Illallisen jälkeen arvottiin taas seuraavan päivän ryhmät ja Kristerin johdolla käytiin läpi päivän skinit. Hän siirsi lopuksi skinivastuut Thomakselle, koska Krister ja Ken lähtisivät seuraavana päivänä Matalascañasiin.

Kuvia torstailta 16.3.2006.

Sören odottelee tilaa lyönnilleen 3. väylällä (par5), jossa Hannu teki eaglen.

Paavo puttaa 3. griinillä, joka on melko suuri kuten kaikki muutkin tällä kentällä.

Kari lyömässä 12. tiillä, Sören ja Paavo seuraavat tarkkana. Takana näkyy Marismas Club.

Ken puttaa 10. griinillä. Väylä on mukava veden yli oikaistava dogleg, jossa voi päästä griinille avauksellakin.

Tien toiselle puolelle on valmistumassa samaan kompleksiin kuuluva El Molinillon kenttä, joka avataan kesällä.

Tilaa ja korkeuseroja uudella kentällä nayttää olevan hyvin. Kaikki näytti jo melko valmiilta ja viimeistelyt olivat käynnissä.

Sören penkoo bägiään 18. väylällä ja takana näkyy 10. väylä ja hotellimme.

Kirsi, Teija ja Päivi pitivät hauskaa illalla.

Kari, minä, Hannu, Timo ja Jokke olivat hieman vakavampia.

Perjantai 17.03.06. Yön minimilämpötila oli ollut 12.8 astetta. Aamu oli pilvinen. Kun aamiaisen jälkeen mentiin klubille, alkoi sataa. 11.00 alkoi satamaan vielä rankemmin, mutta jatkoimme kierroksen loppuun. Suuri osa pelaajista lopetti puoliväliin. Loppukierros pelattiin hieman kuivemmissa olosuhteissa. Sade vaikutti melko paljon pelaamiseen monin tavoin.

Pelin jälkeen kuivateltiin vaatteita ja lepäiltiin. Marismas Clubin yhteydessä on kauppa, joka oli nyt auki 16.30 – 20.30 eikä enää kulje se viimevuotinen kyyti kylälle. Valikoima kaupassa on melko pieni, mutta kaikki välttämätön löytyy. Päivän maksimi lämpötila oli 14.7 astetta.

Hotelliin on tullut myös netinkäyttömahdollisuus. Puoli tuntia maksoi 5 €, mutta sähköpostini eivät latautuneet koneelle. Netti toimi muuten. Kun valitin respaan, sanoivat yhteyden takkuilleen koko päivän.

Viereen avataan uusi kenttä El Molinillo kesällä ja se kuuluu samaan kokonaisuuteen El Rompidon kanssa. Kenttä näytti olevan jo aika valmiilta vastaanottamaan pelaajia.

Ilta sujui normaalisti. Illallisen jälkeen oli lauantain parikilpailun parien valinta ja arvonta. Hannu ojensi porukan lahjan Ilselle, hoitoa hotellin hierojalla. Thomas jakoi skinit ja sitten mentiinkin nukkumaan.

Kuvia perjantailta 17.3.2006.

Thomaksen pallo on jäänyt hieman hankalaan paikkaan vesiesteeseen kaivon kannen viereen 10. väylällä.

Uuden kentän El Molinillon väylät näyttivät jo houkuttelevilta. Tämä kuva on otettu 13. tiiltä.

Kankaanrannan Kari uskaltautui uimaan iltapäivällä hotellin kylmään altaaseen.

Lauantai 18.03.06. Aamulla oli kova tuuli ja lämpötila alimmillaan 6.30 oli 13.9 astetta. Aamiaisen jälkeen paukutteli ukkonenkin ja satoi hieman. Lähtöaikaan 8.30 ukkonen oli jo kauempana, mutta halukkaille lähtöjä oli siirretty 1.5 tuntia. Yön aikan oli vaihdettu kenttäpuoliskojen järjestystä ja jaossa olivat uudet tuloskortit. Ykkönen on nyt se dogleg veden yli hotellin nurkalta. Meidän ryhmä lähti kuitenkin sovittuna aikana, mutta 10. tiiltä. Nyt pelattiin best ball-parikilpailua ja parinani oli Päivi. Pelikavereina meillä oli Timo ja Kari Partanen. Tuomolat menivät kahdestaan edellä, mutta heti perässä ei tullut ketään. Toisella puoliskolla 5. väylällä tuli rankka sadekuuro, mutta sitten sade taukosi. Osa porukkaa lähti iltapäivällä pelaamaan vielä 9 reikää auringon paistaessa.

Päivän maksimilämpötila oli sateesta johtuen vain n. 16 astetta, mutta sitä ei mittarista voinut lukea, koska aurinko oli paistanut anturiin. Illallisen jälkeen jaettiin kilpailun palkinnot. Kisan voittivat Kaija ja Kari Ruusukunnas 39 pisteellä. Toiseksi tulivat Gretel Björkqvist ja Paavo Olsbo 37 p ja kolmanneksi Hannele ja Berndt Dahlgren 35 p. Skinirohmu oli tänään Timo Siro, jolla peli kulki koko ajan melko hyvin loppuviikon jalan loukkaantumisesta huolimatta.

Kuvia lauantailta 18.3.2006.

Päivi sekä Timo ja Kari Partanen poistuvat 14. griiniltä. Takana 17. väylältä 18. väylälle johtava pitkä silta.

Kari on putannut 17. griinillä. Takana näkyy 15. väylä ja loma-asuntoja 16. väylän par3:n vierellä.

Range vasemmassa reunassa, putti- ja chippigriinit, 10. ja 11. väylä ja takana appelsiinifarmarin palatsi.

Kari ja Kaija Ruusukunnas voittivat parikilpailun selkeästi.

Toiseksi tulivat Paavo Olsbo ja Gretel Björkqvist.

Kilpailun kolmansia olivat Hannele ja Berndt Dahlgren.

Sunnuntai 19.03.06. Yöllä oli lämpötila ollut alimmillaan 12.5 astetta. Sää oli aamulla pilvinen, mutta ei satanut. 10. tiiltä lähdettiin Siron Timpan, Mikael "Bosse" Bymanin ja Viitasen Arin kanssa ja saatiin pelata melko kuivana ensimmäinen puolisko. Aikaa meni tasan 2 tuntia, joten puoliväliin jäi 20 minuutin tauko. Kentällä on laskettu 9 reiän pelaamiseen menevän 2h 20min ja lähtöajat 1. ja 10. tiiltä annettu sen mukaisesti. Toisella puoliskolla alkoi sataa ja vettä tuli välillä ravakasti.

Pelin jälkeen pidettiin pieni tauko ja koska sää oli seljennyt, pelattiin 9 reikää 10. tiiltä alkaen Kirsin, Leinon Timpan ja Siron Timpan kanssa. Päivän lämpötila oli taas n. 16 astetta.

Ilta meni löhöilyn ja golfin katselun merkeissä. Hotellissa näkyi televisiosta Golf+-kanava, josta tuli Eurooppa Tourin kisa, paikallinen Espanjan prokisa sekä USA:n PGA Tourin kisa. Illalla arvottiin taas ryhmät ja lähtöajat.

Kuvia sunnuntailta 19.3.2006.

Hannu puttaa ja Leinon Timppa sihtaa linjojaan.

Golf El Rompidon harjoituspaikat olivat hyvässä kunnossa.

Taaimmaisena näkyy 12. väylä (ex 3.), jossa saatiin aikaiseksi 3 eaglea.

Maanantai 20.03.06. Aamu oli puolipilvinen ja lämpötila oli 13.8 astetta, mutta yöllä oli laskenut 12.2 asteeseen. Pelaamaan lähdettiin Kouhian Joukon ja Olsbon Paavon kanssa, taas 10. tiiltä. 12. väylällä tein elämäni 5. eaglen. Kyseessä on par5, 438 metriä. Toinen lyönti meni 1.5 metriin, joten melko helpolla se eagle tuli. Sääkin muuttui aurinkoiseksi ja toisen puoliskon 6. väylällä (15.) tein reissun ensimmäisen birkkuni. Peli alkoi sujua jo ajoittain hyvin. Pieni sadekuuro tuli heti kun olimme ensimmäisenä ryhmänä kierroksen jälkeen saapuneet klubitalolle. Onneksi se oli vain pieni kuuro, sillä olimme tällä reissulla jo saaneet vettä tarpeeksi. Osa porukasta lähti taas pelaamaan 9 lisäreikää.

Minä lähdin Bossen kanssa El Rompidon kylälle kävellen luontopolkua pitkin. Kaupat ja melkein kaikki ravintolat olivat suljettuna maanantaisin, joten kauppaostokset piti tehdä Marismasin kaupasta. Takaisin käveltiin autotietä pitkin. Erittäin synkkä pilvi uhkasi itäpuolella, mutta onneksi sekin meni ohi.

Illalla käytiin taas päivän skinit läpi ja arvottiin peliajat tiistain "El Rompido Championshipiin". Nyt tuli jo minullekin skinissä pieni potti.

Päivän maksimilämpötilaa ei pystytty mittaamaan, koska aurinko paistoi aina jossakin vaiheessa mittarin anturiin ja välillä siivooja oli siirtänyt mittarin sisälle suojaan sateelta. Luultavasti oli kuitenkin ollut n. 17 ... 18 astetta.

Kuvia maanantailta 20.3.2006.

Eaglen jälkeen voi olla tyytyväinen. Takana 12. griini, jossa se syntyi.

Paavo puttaa 16. griinillä. Takana näkyvä talo on aina vaarassa.

Paavon pallo on lähtenyt 5. tiiltä ja draiveri on kaarella. Jokke seuraa tilannetta.

Ilsen ryhmä puttaamassa 9. griinillä. Aurinkokin näyttäytyi.

El Rompidon klubitalon ravintola, jossa on kaksi terassia ja sisäpiha.

Appelsiinifarmarin palatsi 10. griinin ja 11. tiin takana.

El Rompidon majakka on heti 16. griinin ja 17. tiin takana.

El Río Piedras-suojelualueen luontoa esitellään opastaulussa.

El Rompidon alueen pienoismalli, jossa hotellimme on keskellä oikealla.

Tiistai 21.03.06. Aamulla 7.00 oli lämmintä 11.5 astetta ja sää puolipilvinen. Kilpailulähdöt olivat 8.20 alkaen 10. tiiltä. Pelasin Markku Vuoren ja Sören Isakssonin kanssa. Sören pelasi alun erinomaisesti ja peli kulki minullakin välillä hyvin. Sain aikaan 3 birkkua ja muutaman parin. Kun olimme lopettaneet pelimme, tuli pieni sadekuuro. Siron Timppa teki tänään eaglen samalla 12. väylällä, jossa aiemmat kaksi oli myös tehty. Parin tunnin tauon jälkeen lähdimme toiselle kierrokselle. Hannu ja Thomas pelasivat vain takaysin, Siron Timpan kanssa jatkettiin autolla etuysikin. Taas tuli sadekuuro, kun olimme viimeisellä väylällä. Päivän ylin lämpötila oli 17 asteen paikkeilla.

SCR-sarjan paras oli Sören Isaksson 81, toinen Hasse Dahlgren 83 ja kolmas Timo Siro 85. Naisten HCP-sarjan voitti Kaija Ruusukunnas 74 pistettä, toinen oli Päivi Hänninen 76 ja kolmas Ilse Dahlgren 77. Miesten HCP-sarjan paras, kun unohdettiin scratchissa palkitut, oli Antero Saari, toinen Paavo Olsbo ja kolmas Hannu Putkonen.

Skinissä pärjäsin hyvin, koska sain kolmella birkulla ja yhdellä sopivaan paikkaan tehdyllä parilla 9 reikää. Lisäksi pikkuskineistä tuli jonkin verran. Palkintojen ja rahanjaon jälkeen Kirsi ja Leinon Timo tulivat meille tyhjentämään juomavarastoja.

Kuvia tiistailta 21.3.2006.

15. väylän vieressä oleva lampi on melko iso ja sen takana on asutusta runsaasti.

Sören chippaa 4. griinille ja Vuoren Markku katsoo mallia.

7. väylä tiiltä katsottuna. Tällä dogleg par4:lla joutuu avaamaan outin yli.

Sören Isaksson voitti SCR-sarjan parin lyönnin erolla.

Hasse Dahlgren sijoittui selvästi toiseksi.

Timo Siro oli kolmas ja teki eaglen 12. väylällä.

Kaija Ruusukunnas oli naisten HCP-sarjan paras.

Päivi Hänninen sijoittui toiseksi.

Ilse Dahlgren oli kolmas.

Antero Saari oli miesten HCP-sarjan paras.

Paavo Olsbo sijoittui toiseksi.

Hannu Putkonen oli kolmas.

Keskiviikko 22.03.06. Aamulla 7.00 taivas oli aivan kirkas ja lämpötila oli vain 10.3 astetta. Päivästä oli tulossa aurinkoinen, valitettavasti meidän piti vain lähteä pois. Aamupalalle mentiin hieman myöhemmin. Pakkaaminen sujui sen jälkeen nopeasti ja aikaa jäi vielä hyvin. Bussi tuli noutamaan meidät hotellilta 12.00. Matka Faroon lentokentälle sujui hyvin ja kone lähti suurin piirtein ajallaan 14.50 paikallista aikaa melkein 100 golfbägiä ruumassaan.

Helsingissä oltiin 21.40, mutta matkatavaroita jouduttiin odottamaan ainakin tunti. Airport Taxilla ajettiin Putkosten kanssa ja kyyti maksoi meille 30 €. Kotona oltiin 23.00. Keli oli liukas, lunta maassa ja pakkasta -6 astetta.

Matka oli sään epävakaisuudesta huolimatta mukava. Kenttä oli hyvässä kunnossa ja kaikki sujui hyvin. Kentällä kortin mitat ovat griinin keskelle, mutta 100 ja 150 metrin kepit ilmoittavat matkan griinin eteen. Koska griineissä on syvyyttä 25 … 45 metriä, voi matka lipulle olla 100 metrin kepiltä jopa 140 metriä. Tämä on huomioitava mailavalinnassa. Tämä käytäntö lienee kaikilla Espanjan kentillä. El Rompidon kentällä on slopesysteemi käytössä ja se antaa suurin piirtein tasoituslyönnit. Mielestäni kenttä pitäisi slopata vaikeammaksi.

Kuvia keskiviikolta 22.3.2006.

Hotellimme näyttää kentältä päin ihan mukavalta.

Faron siistin lentoaseman suurin myymälä.

Tuleekohan tähänkin uusi golfkenttä muiden seuraksi?

Golfkenttiä on Faron lähellä runsaasti.

Mukava olisi täälläkin pelata.

Paljon on loma-asutusta kenttien ympärillä.