Kaupunkiloma Brysseliin Belgiaan ja Luxembourgiin
05.-08.11.2019

Matkaseurue: EJH & Päivi
    Matkareitti: lento Helsinki - Bryssel, juna Bryssel - Luxembourg - Bryssel, lento Bryssel - Helsinki

Alkusanat

Lokakuun alussa päätimme tehdä vielä ennen joulua 3 vuorokauden Finnair Holidays-matkan Brysseliin Belgiaan. Hotelliksi valittiin keskustassa sijaitseva Van Belle Hotel. Se on kolmen tähden hotelli ja hintaan kuului aamiainen. Ajatuksena oli myös tehdä päivämatka Luxembourgiin. Se päätettiin selvittää Brysselissä. Matkaan lähdettiin pelkillä käsimatkatavaroilla, joka helpottaa ja nopeuttaa toimintaa lentoasemalla.

Lennot oli Finnairin ja niitä operoi menomatkalla Nordic Regional Airlines eli Norra ja paluumatkalla Finnair.

Tiistai 05.11.2019 Aamulla oli Olarissa pakkasta 2 astetta ja pilvinen sää. Lähdimme nyt pelkin käsitavaroin varustettuna Helsingin lentoasemalle 11.05. Ensin mentiin bussilla Matinkylään, sitten metrolla Helsingin Rautatieasemalle ja sieltä I-junalla Lentoasemalle. Perillä oltiin 12.25. Koska ruumaan menevää ei ollut ja lähtöselvitys tehty kotona, paineltiin suoraan turvatarkastukseen. Siellä ei ollut kuin muutama henkilö, joten tosi nopeasti selvittiin siitäkin. Ensimmäiseksi mentiin ottamaan matkan aloitusjuomat The Oak Barrell Pubiin. Sen jälkeen otettiin juomavettä lentoaseman vessasta omiin pulloihin ja mentiin kahville Upper Crustiin. Keskikokoinen kahvi maksoi 3.90 euroa ja korvapuusti 4.40 euroa.

Finnairin EmbraerER3-190-koneeseen päästiin 15.10. Lennon operoi Norra eli Nordic Regional Airlines. Putkelta lähdettiin täsmälleen aikataulun mukaisesti 15.30 ja ilmaan noustiin 15.42. Lennon oli määrä kestää 2h 20min. Kahvitarjoilu saatiin juuri ja juuri tehtyä, koska vajaalle 100 hengelle oli vai yksi lentoemäntä myymässä juomia. Toinen palveli businessluokan viittä – kuutta matkustajaa. Sää oli koko lennon ajan pilvinen. Brysseliin laskeuduttiin 16.57. Reilun kilometrin lentoasemakävelyn jälkeen löydettiin taksi, jonka kyydissä lähdettiin kohti hotellia 17.30. Kovassa ruuhkassa ajeltiin moottoriteitä pitkin ja seisottiin vähän väliä. Kuski lähti lopulta kiertelemään jotain sivureittiä ja välillä oli edelleen ruuhkaa. Aikaa kului ja kului ja kuskikin alkoi hermostua. Kovasti epäiltiin, että kuski ajeli suotta kiertotietä ja taksamittari lauloi. Kyyti maksoi 63 euroa luvatun vähän reilun 40 euron sijaan. Kuski yritti myydä meille ennakkoon paluumatkaakin, jolloin saataisiin molemmat sivut hintaan 50 euroa. Tähän vipuun ei kuitenkaan menty ja hyvä näin. Junalla matka olisi maksanut 9 euroa, mutta pimeässä olisi ollut vähän vaikea löytää hotellille. Hotel Van Bellen edessä oltiin 18.45.

Huone saatiin nopeasti ja respasta saatiin Brysselin kartta. Tavarat vietiin huoneeseen ja nopeasti lähdettiin etsimään kauppaa respan tytön opastuksen mukaan. Lähialue näytti olevan Lähi-Idästä ja Pohjois-Afrikasta tulleiden valtakuntaa. Melkein kaikki ihmiset olivat sieltä päin samoin kuin kaupat ja ravintolat. Niistä ei saanut mitään alkoholipitoisia juomia. Vihdoin löytyi kuitenkin LIDL. josta saatiin ostettua tarvittavia tavaroita huoneeseen. Neuvottua ravintolaa ei kuitenkaan löytynyt kovasta etsinnästä huolimatta. Viimein löydettiin hyvin läheltä hotelliamme syyrialainen Bar La Couronne, jossa syötiin hyvin suuret annokset. Ruoka oli melko hyvää ja palan painikkeeksi juotiin vettä, koska olut ei kuulunut ravintolan valikoimiin. Koko lysti maksoi 25 euroa ja sitten palattiinkin hotelliin ihmettelemään 21.45. Huone oli melko pieni ylimmässä kerroksessa ja se oli kylmä. Ilmastointia ei ollut ja lämpöpatteri oli pois päältä. Venttiilin käännöllä alkoi lämpöä tulla.

Lämpötila oli Brysselissä hieman alle 10 astetta ja sää pilvinen.

Helsinki - Bryssel 05.11.2019
Espoossa oli maa vielä lumeton, mutta pakkasta oli aamulla. The Oak Barrelissa otettiin reissun alkajaisjuomat. Brysselin lentoasemalla käveltiin pitkä matka, osa liukuhihnaa pitkin.
Hotellin lähellä on suuri Abattoir-tori, jonka portti on melkoisen näyttävä. Syyrialaisessa La Couronne-ravintolassa syötiin isot annokset sikäläistä ruokaa (kanaa). Hotellihuoneestamme näkyy normaaliin tapaan pääasiassa kattoja - ei onneksi vain seiniä.

Keskiviikko 06.11.2019 Lämpötila Brysselissä 7.00 oli 8 astetta ja sää oli pilvinen. 7.50 mentiin aamiaiselle. Kahvi oli hyvää, mutta muuten anti oli keskinkertainen. Hyvin sillä muutaman tunnin pärjäsi. 9.00 lähdettiin kävelemään keskustaan. Ensin käytiin katsomassa, millainen on kuuluisa Manneken Piss. Sehän oli vain alle puolimetrinen pikkupatsas korkealla jalustalla. Joku oli juuri laittamassa sen kaulaan saksofonia tai jotain vastaavaa soitinta. Sitten käveltiin Grand Placelle, jossa otettiin kuvia ja vierailtiin Tourist Infossa. Sieltä saatiin karttoja ja 2 euron alennuslipukkeet City Tour-kiertoajelulle.

Bryssel 06.11.2019
Huoneeseemme näkyi kattojen lisäksi lähellä olevan Eglishe Notre Dame Immaculee-kirkon torni. Kävelyreittimme varrella Grand Placelle on Eglishe Notre Dame des Riches Claires-kirkko. Tämä pitkä Anspach Bulevard oli melkein pelkästään kävelijöiden käytössä.

Manneken Piss on yksi Brysselin suurimpia nähtävyyksiä koostaan huolimatta.

Alle puolimetrisen patsaan kaulaan ripustettiin soitin.
Tämä synkän näköinen rakennus on Musee de la Ville de Bruxelles.
Grand Place on ympäröity toinen toistaan mahtavammilla rakennuksilla.
Tämä on Brysselin kaupungintalo ja sen alakerrassa on Tourist Info.
Tässä on näkymä Galerie du Roi-tavaratalon aulasta. Nyt ei menty sisemmälle.

Ensin mentiin reitin HOP1 bussiin, jossa käteismaksu ei kelvannut eikä korttini toiminut. Saimme kuitenkin kuulokkeet ja kuski pyysi maksamaan toisessa bussissa. Matkan aikana alkoi sataa hiljakseen. Brysselin 1958 maailmannäyttelyn symbolilla Atomiumilla jäimme pois bussista ja mentiin ylös ylimpään palloon. Kokonaiskorkeus rakennelmalla on 102 metriä. Maksu oli meiltä senioreilta 13 euroa/henkilö. Ylhäältä oli hyvät näköalat Brysseliin, mutta sade teki näkymän sameaksi. Mennessämme Atomiumiin valokuvaaja otti muutaman kuvan meistä ja sitten poistuessamme maksoimme neljästä kuvasta 20 euroa. Sen jälkeen olikin jo syytä mennä ottamaan ravintolaan Vedett-oluet 11.00. Muuten ylimmässä pallossakin on ravintola kaikkein ylimpänä. 12.30 jatkoimme sinistä HOP1-kierrosta ja maksettiin 23 euroa hengeltä. Maksu on voimassa koko vuorokauden ja vaihtoja saa tehdä paljon.

Bryssel 06.11.2019
Atomium on todella mahtava muistomerkki ja Brysselin maailmannäyttelyn symboli. Valitettavasti keli oli tuhruinen. Tässä on Palais de Expositions eli messuhalli. Mini Europe näyttää tältä Atomiumin huipulta nähtynä. Kovin näyttää pieneltä!
Atomiumille johtaa leveä ja komea puistotie ja ympärillä on suuri Laeken-puisto. Trade Mart Brussels is the largest experience platform for retail professionals in the Benelux. Shopkeepers join us to find inspiration for the new season and buy collections from thousands of brands in fashion, accessories, shoes, interior and much more. Päivi Atomiumin pienoismallin vierellä alimmassa pallossa. Tästä mentiin alas liukuportaita.
Laeken-puiston pieni lampi on aivan bussipysäkin vierellä. Lammessa uiskenteli sorsia. Ankkako lie tämä valkoinen? Tällaisilla busseilla tehtiin nama HOP-ajelut ympäri Brysseliä.
Brysselin Basilica on todella suuri kirkko kaupungin laitamilla. Tässä on puolestaan Brysselin pörssirakennus. Brysselin oikeuspalatsikaan ei ole mitenkään uusi rakennus.

12.30 tämä kierros oli ohi ja jatkoimme kaupunkiin tutustumista punaisella kierroksella HOP2. Siinä ei pysähdytty edes Euroopan parlamentin kohdalla. Tämä kierros vei noin 45 minuuttia. Sen jälkeen kävelimme Brussel Central-rautatieasemalle kyselemään junamatkan hintaa Luxembourgiin. Ostimme liput huomiseksi taas seniorihinnalla, koska päätimme lähteä 9.00:n jälkeen. Edestakainen hinta Brysselistä Arloniin oli 6.80 €/henki ja Arlonista Luxembourgiin 21.60 €/henki. Arlon sijaitsee aivan Luxembourgin rajalla. Yhteensä siis 28.40 euroa hengeltä. Junia kulkee vähintään tunnin välein.

Bryssel 06.11.2019
Tässä on portti Euroopan Parlamentin suurelle alueelle. Hiukan erikoinen silta kahden EU-rakennuksen välissä Euroopan komission rakennus ja näitä on useampiakin.
Tämän rakennuksen kyltissä muistutetaan Suomen puheenjohtajuuskaudesta. Brysselin kuninkaallinen palatsi sijaitsee Brysselin puiston reunalla. Melkoinen linna! Tässä on Brussel Central-rautatieasema, jossa käväistiin muutaman kerran.

Sitten olikin jo aika lähteä palailemaan hotellille päin ja samalla etsittiin ruokapaikkaa. Se löytyi melko läheltä hotelliamme. Dormom Restaurant oli myös mamupaikka, mutta munakas, juusto, oliivit, runsaasti leipää, appelsiinimehu ja kahvi maksoi vain 6 euroa. Hotellilla poikettiin pikaisesti ja sitten Päivi meni läheiseen parturiin hiusten leikkuuseen. Se maksoi 15 euroa. 16.00 Päivi palasi huoneeseen. 16.40 lähdin pienelle kävelylle ja kävin ensin kuvaamassa hotellimme lähellä olevan Eglise Notre Dame Immaculee-kirkon. Siitä kävelin sitten Charlene-kanavan rantaan ja sen ylittävälle sillalle. Sitten palasinkin jo hotellille. Illalla 19.00 mentiin vielä alakerran baariin ottamaan parit GT:t. Täälläkin piti jokaiseen gin-paukkuun ottaa oma Tonicpullo, vaikka yhdestä olisi riittänyt tonicia useampaankin annokseen.

Päivä oli pilvinen ja aamupäivällä hieman sateinen. Ylin lämpötila oli 9 astetta.

Bryssel 06.11.2019
Tästä mennään rautatieasemalla maan junien lähtöraiteille ja muistellaan sodissa menehtyneitä. Grand Place-aukiolla oli yksi vossikkakin turisteja varten. Näkyi nyt ainoan kerran. Dorcom-ravintolassa käytiin syömässä reissun halvin mutta hyvä ateria.

Eglise Notre Dame Immaculee-kirkko.
Charlene-kanava on tällä kohtaa kapea ja siinä voidaa lastata laivoja tehtaan tuotteilla. Niinpä sillan molemmilla puolilla on vinssilaitteet sillan nostoa varten.

Torstai 07.11.2019 Lämpötila Brysselissä 7.00 oli taas 8 astetta. Sää oli pilvinen. Yöllä tein lentomme lähtöselvityksen ja lähetin boarding pass-tiedostot respaan pyynnöllä, että tulostaisivat ne. Ennen aamiaista 7.00 kävin kyselemässä tulosteita. Tumma mies löysi sähköpostin ja tulosti passit heti. Tulivat ne kyllä puhelimeenkin ja saatiin myös avattua. Aamiaisella oli nytkin paljon porukkaa ja osa oli päässyt aikaisemmin suljettujen ovien taakse. Hyvin kuitenkin ehdittiin syömään. 7.50 oli lähtö kävelemään Brussel Central-rautatieasemalle eikä nyt satanut. Asemalla ollessamme alkoi kuitenkin sataa. Rautatieasemalla oltiin 8.15 ja kävin lipputoimistossa tarkistamassa matkaliput sekä ostamassa huomiselle matkaliput Brysselin lentoasemalle. Ne maksoivat 8.90 €/henkilö. Aulassa seurattiin hetki pientä tappelua ja poliisit veivät kolme kaveria mukanaan. 8.30 juotiin isot kahvit Starbucksissa 3.30 €/kpl.

Bryssel 07.11.2019

Vanhoissa rakennuksissa on kaikenlaisia mielenkiintoisia yksityiskohtia.
Bryssel Centralin aulassa oli jo hieman vilkastuvaa. Aseman takana näytti olevan Galerie Ravenstein-tavaratalo.
Polkupyörä kulkee kasattuna mukavasti junassakin. Ja muutaman taittelun jälkeen sillä voi jo ajella. Tässä odotellaan vielä Arloniin menevää junaa.

Sitten mentiinkin laiturille odottelemaan junaa. Useita junia lähti myöhässä ja meidän junan lähtöajan 9.38 jälkeen lähti vielä monta junaa. Viimein tuli Arlonin juna ja lähti 10.00 eli 22 minuuttia myöhässä. Junassa oli hyvin tilaa. Istuessamme huomasin, että vaunun infotaulu ilmoitti junan pääteasemaksi Arlonin, kun ennakkotiedon mukaan junan piti mennä Luxembourgiin asti. Tarkistin vielä konnarilta asian. Arlonissa oltiin 12.45 ja Luxembourgin juna lähti 13.05. Sillä junalla matka oli lyhyt ja Luxembourgissa oltiin 13.35. Siellä satoi hieman ja menimme heti syömään aseman lähellä olevaan Trattoria del Quattroon. Pizzat olivat tosi hyvät. Palan painikkeeksi otin tuopin luxembourgilaista Bofferding-olutta. 14.50 paistoi aurinko ja kävimme tekemässä pienen lenkin ja poikkesimme apteekissa.

Arlon - Luxembourg 07.11.2019
Nyt ollaankin jo Arlonin rautatieasemalla junaa vaihtamassa. Matkaa jatkettiin toisessa kerroksessa Luxembourgiin. Rautatieasemaankin ehdittiin hieman tutustua.
Sitten astuttiin sateen jälkeiseen Luxembourgiin. Kun Päivi huomasi tämän Trattoria del Quattron kyltin, poikettiin heti sinne pizzalle. Ravintola olikin ihan siisti ja pizza oli tosi hyvä.
Aterian jälkeen käveltiin hieman eteenpäin kohti keskustaa. Luxembourgin rautatieasema on hieman kirkkomainen. Aseman vieressä on joku kupolirakennus.

Kun alkoi taas sataa, päätimme lähteä paluumatkalle. Suoraan Brysseliin menevä juna lähti 15.10, kun Arlonin juna olisi lähtenyt 15.30. Valitsimme tietysti suoran yhteyden. Arlonissa se oli 15.30 ja lähti eteenpäin 15.40. Matkalla tuli aika paljon sadetta, mutta sitten sekin hellitti. Junalla oli paljon hitaita osuuksia ja Brysselissä oltiin vasta 18.30. Kävelimme hotellille ja käväisimme Espace Marketissa ostamassa hedelmiä ja vettä. Hotellilla oltiin 19.15.

Päivä oli säältään vaihteleva ja melko tuulinen. Lämpötila oli max. 9 astetta.

Luxembourg - Bryssel 07.11.2019
Take Away-ravintola Luxembourgin rautatieasemalla. Asemalaiturit ovat tosi pitkiä, kuten ilmeisesti junatkin. Le Meridien-hotelli aseman vastapäätä Brysselissä.
Asema on komea iltavalaistuksessa. Grand Placen rakennukset ovat hienoja valaistuna. Kaupungintalokin on hyvin valaistu.

Torni on komea sekä päivin että öin.
Tämäkin rakennus on hieno. mutta tietoa siitä ei ole, mihin sitä käytetään. Tästä Espace Marketista ostettiin omenia ja vettä. Sisätila oli melko iso. Arabivaikutteita!

Torstai 07.11.2019 5.30 lämpötila Brysselissä oli vain 4 astetta. Reissun viimeinen aamu valkeni poutaisena eikä pilviä näkynyt. 6.55 oltiin aamiaisella ja ulos hotellista tsekattiin itsemme 7.45. Kävellen mentiin Brussel Central-rautatieasemalle. Matkaa oli 2.2 kilometriä ja aikaa kului 35 minuuttia. Junan Brysselin Zaventem-lentoasemalle piti lähteä 8.42, mutta se tuli vasta 9.02. Matka kesti vain 20 minuuttia. Turvatarkastukseen mentiin suoraan ja siitä selvittiin nopeasti 9.30. Sitten mentiin kahville Beers & Cheers-ravintolaan.

Finnairin Airbus 320-koneeseen mentiin bussilla 11.10. Kone tuli aivan täyteen ja lähti liikkeelle 11.45. Ilmaan noustiin 11.55. Tarjoilu sujui nyt nopeasti ja loppumatkan pilvisessä säässä Helsinkiin laskeuduttiin 15.10. Lämpötila lentoasemalla oli +1 aste ja maassa oli hiukan lunta. Kotiin mentiin juna/metro/bussi-kombinaatiolla ja siellä oltiin 17.00. Helsingissä lämmintä oli 4 astetta.

Bryssel - Helsinki 07.11.2019
Olipa kiva katsoa ulos sinistä taivasta.
Aurinko valaisi nyt kaupungintalon tornia.
Lentoaseman turvatarkastuksessa oli porukka, mutta hyvin nopeasti päästiin läpi.

Jokohan täällä suunnitellaan avaruusmatkojakin?
Beers & Cheers-ravintola on nykyaikainen ja siisti. Kukahan lie suunnirellut tämän teräslevyhäkkyrän?

Matka oli lyhyt ja ohjelman täyteinen, mutta mukava se oli tehdä. Molemmat saivat bongattua kaksi uutta maata.